Kickstarter skrider

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
dkjimbo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 08, 2009 4:28 pm

Kickstarter skrider

Inlägg av dkjimbo »

Hej jeg har lige fundet denne side.
Jeg har kørt Jawa350/638 m. sidevogn i 5 år. Nu har jeg et problem når jeg skal starte den, tandhjulene kommer ikke rigtigt i indgreb. Er der nogle der har en god ide til hvad der kan være galt?

Jim fra Danmark
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickstarter skrider

Inlägg av Andercz »

Velkommen Jim!
Först av allt, är kopplingsautomatiken injusterad efter alla föreskrifter? Följ handbokens instruktioner. Att bara ta upp slacket i wiren är det sista momentet.
Är kopplingen rätt justerad kan vi gå vidare i fejlsögningen.
Di kör med sidovagn, det sliter antagligen mer än normalt på kopplingen. Är lamellerna i gott skick? Fungerar kopplingen som den skall när den är rätt inställd?

När du säger "skrider" ( jeg forstår dansk helt godt, i forskel til mange svensker), menar du att kicken bara synker ned utan effekt, eller att der er ett misslyd av kuggar som tappar grepp?

Jag undersöker ett liknande problem med en CZ 485, när man kickar rappar kuggarna ur.

Efter att ha öppnat vänstra sidokåpan och tagit väck kopplingskorgen och noga tittat igenom allt, har jag antagit att den fjäder som sitter på kickaxeln har blivit försvagad. Den som sitter på axeln kan jag lätt pressa samman med tummen och pekfingret. Den nya fjäder jag köpt får jag hjälpa till med även andra handens fingrar.
Den spänstigare fjädern bör göra att kicksegmentet håller sig på plats och griper i kuggarna på baksidan av kopplingskorgen.

Jag har ännu inte haft tid att sätta ihop allt och testa, jag har väntat på några andra reservdelar innan jag kan göra detta. De kommer i veckan, så jag hör av mig.

Du vet antagligen att BSA-Huset har lagt ner? Numera kan man handla JAWA-delar hos Højlunds Auto og MC i Stege.
http://www.hoejlunds-auto.dk/jawa.htm
De har övertagit hela reservdelslagret från Ove Pelck Hansen.

Du kan ladda ner en verkstadshandbog her:
http://myweb.tiscali.co.uk/sadiez/
JAWA 638 Kickaxel.JPG
[
Lycka till

Jag hör av mig med hur det går.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
dkjimbo
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 08, 2009 4:28 pm

Re: Kickstarter skrider

Inlägg av dkjimbo »

Hej igen
Nu er fejlen fundet, tandhjulet bag på koblingsskålen var meget slidt. Har skiftet både koblingsskål, tandhjulet bag på skålen og fjedereren der trukker tandhjulet ind til koblingsskålen.

Vrooommm
Jim
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kickstarter skrider

Inlägg av Andercz »

Til Lykke!

Det er alltid best att kige efter under dekslet. Heldigvis kan du reparere/bytte disse delerne uden at skille motoren helt ad.

Nu skal det ju holde i mange tusende kilometer igen!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar