Inkörning

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Inkörning

Inlägg av Bakunin »

Jag köpte en militär Monark/Jawa 350 som jag fick problem med efter bara 10-20 mil, trean började hoppa ur för att snart inte gå att få i alls. Motorn i övrigt gick fint och kändes pigg och frisk. För att göra historien kort: Jag fick tag på en nyrenoverad motor som jag köpte. Den saknade tändsystem och förgasare, så jag flyttade över mitt brytarfria och Mikuniförgasaren som den första motorn gick fint med, och satte i den nya motorn. Den gick igång på tredje kicken och går bra, fin tomgång och bra bottendrag. Men den saknar toppen, den vill verkligen inte varva ur. Jag förstår att man inte ska det heller med nya kolvar, ringar och lager men är det på grund av att delarna är nya som den beter sig så? Jag minns från ungdomen att mopeder gärna var lite tröga efter helrenoveringar.
Bör jag följa någon procedur under inkörningen? Har kört c:a 10-15 mil med varierande körstil, grusväg i varierande skick, kurvig asfalt och några mil motorväg/fin riksväg. Undviker att pressa den för hårt, givetvis. Mycket olja, kör på 5% nu. Jag märker att den går bättre om jag inte gasar helt fullt, den storknar lite på fullt pådrag. Förgasaren är inte rörd utan står precis som den gjorde till den gamla motorn. Jag vet inte så noga vad den har för justeringsmöjligheter, inte heller storlek/modell, men Mikuni som sagt. Kan givetvis kolla det om det är till hjälp. Synpunkter på justeringar och inkörningsrutiner någon?

/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning

Inlägg av Andercz »

Jag citerar handboken:
Inkörning av ny maskin.JPG
Du har ju ställt in Mikuniförgasaren till att passa en lite sliten motor, jag skulle nog tro att den kan göra bättre nytta efter lite finjustering.

Classic Motor´s universalorakel Jim Lundberg,har lämpligt nog en förgasarfråga i sin frågespalt just nu:
För att kontrollera kan man göra ett "Plug chop" som engelsmännen kallar det. Här ska man då läsa av tändstiftens färg vid körning i olika hastigheter. Börja med full gas (eller nästan full) på en sträcka av någon kilometer och stäng av motorn i farten. Skruva ur stiften och kolla färgen på isolatorfoten. Vid full gas är det huvudmunstycket som arbetar och då gäller följande: Vit färg = för litet huvudmunstycke. Brun färg = korrekt huvudmunstycke. Svart färg = för stort huvudmunstycke.

Sedan gör man om körningen, fast på halv gas då det är trottelnålarna som arbetar. Stäng av motorn i farten och titta på stiften igen. Här gäller följande: Vit färg = Nålen för långt ner. Brun färg = nålen i korrekt höjd. Svart färg = nålen för högt.

Vill man kontrollera luftskruvarna "på fältet" gör man likadant, men nu på väldigt låg gas, typ krypkörning. Här gäller följande: Vit färg på stiften = luftskruven utskruvad för långt. Brun färg = luftskruven korrekt justerad. Svart färg = luftskruven inskruvad för långt. (observera att en blandningsskruv för bränsle beter sig tvärtemot en luftskruv)

Vid en "Plug chop" får man aldrig låta motorn stå på tomgång efter varje testkörning – då sotar tändstiften igen och man får inte se hur det var under själva körningen. Stäng alltid av motorn i farten och rulla in till vägkanten för kontroll.


Vänta med att plåga motorn för mycket. Hoppa över fullgasmomentet just nu.
Inkörningstiden kan tyckas väl tilltagen, men jag kan bara rekommendera dig att göra den så grundlig och försiktig som möjligt. Den kommer att släppa efter hand.
Hav tålamod. Min har gått drygt 4000 mil nu efter en helrenovering.

Är avgassystemet sotat?


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Inkörning

Inlägg av Bakunin »

Tack för svaret. Att kolla stiftens färg tänkte jag inte ens på. Får nog se över förgasaren också, tycker det blir värre, problemet att den storknar på full gas. Sota ljuddämparna får bli dagens projekt. Jag kör ju på extra oljeinblandning nu. Jag har en originalförgasare på en tredje motor, kanske blir att prova den också, jag har aldrig litat på japansk teknik. 100-150 mils inkörning låter ok, det är bara kul att ha en anledning att köra lite extra.

/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning

Inlägg av Andercz »

Det är bra att vara välförsedd..
Sätt i så fall, med en originalförgasaren, trottelnålen i mittskåran medan du kör in motorn. Och ställ in förgasaren enligt instruktioner.
När du kört in den, kan du sänka nålen ett hack. Och då förstås justera förgasaren.
Kolla att du har rätt huvudmunstycke, 130 - 133. MC 255, den samtida 250cc maskinen, hade samma förgasare men då med ett mindre huvudmunstycke.

Jag skickar dig en handbok, den kan vara bra att ha.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Inkörning

Inlägg av Bakunin »

Hyggligt, laddar ner direkt. Nu har jag sotat piporna, det var inte så farligt men jag tror det gjorde lite skillnad. Därefter gick jag vidare till luftfiltret, tar jag bort det helt är det som att få motorn tillbaka. Jag sluter mig till att motorn går för fett eller att luftfiltret är totalt täppt. Den går avgjort sämre med choke, vilket borde tyda på samma sak. I bästa fall är problemet löst.

/Jerker
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning

Inlägg av Andercz »

Är det originalfilter eller ett K&N-liknande? K&N kan vara för täta, som du upptäckt, men de finns i olika täthet. Eller så är det bara väldigt smutsigt?Det är bra att ha något slags filter, om inget annat så en sån där tratt med metallnät, för att hålla borta det större gruset..

Framåt, framåt..
:D
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Inkörning

Inlägg av Bakunin »

Det stod Zenith på det. Just nu sitter slangen där, så den tar luft inunder sadeln, över slangänden ett myggnät. Men jag tror jag ska ha nåt universalsportfilter nånstans, det borde bli bra. Syns ju inte heller så det gör inte så mycket. Trattar har jag till Triumphen, men jag tänkte köra mycket grusväg så det ska nog vara lite mer än så.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning

Inlägg av Andercz »

Jag inser att jag svamlat lite, om Mikuniförgasaren .. Det är uppenbart att det originalfilter, av märket Zenith, som sitter där är för tätt för din förgasare, den stryps och kan inte andas riktigt. Kanske är filtret smutsigt eller helt enkelt för tätt för att kunna ge det luftflöde som din, förmodligen lite större och hungrigare än original, förgasare kräver.

Hittar du ett filter som levererar vad som behövs, kommer du säkert att hitta rätt inställningar och få en riktigt rivig motor... jämförelsevis i alla fall..
Faktiskt är inte grundaxet alltför illa, växellådan är ju drevad för styrka mer än höga hastigheter, så man kan faktiskt dra en hel del moderna muskelmaskiner vid rödljuset, men sen kommer de ju ikapp och förbi ganska snart.. På landsväg är 85 - 95 oftast en bekväm "cruisingfart". Heidenau K60 däck fram och bak har förändrat uppförandet totalt, den biter sig fast i backen och funkar bra på grusvägar också.

Mikunitransplantation har diskuterats här förr, berätta gärna hur det går, tag bilder och berätta om detaljer, modell och inställningar, munstyckestorlek mm. Det är intressant för många.

Tag det lugnt med inkörningen, det betalar sig i längden..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Bakunin
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 01, 2013 8:47 am
Ort: Söderköping

Re: Inkörning

Inlägg av Bakunin »

Jag får kolla lite på vad det är för förgasare. Den förra motorn gick ju jäkligt bra, hoppas den här blir likadan eller bättre efter inkörning. Men jag gillar inte mikuni, de är fula, har ett fult namn och ingen flödare. Dessutom läcker den om man glömmer bensinkranen på, det har jag aldrig varit med om på poetiskt klingande förgasare som Amal och Bing.
Just nu är jag lite trött på att meka, och eftersom hojen funkar hyggligt tänkte jag passa på att bara köra med den och när meklusten faller på ska jag ta tag i den andra, som jag skrev om elfelen på i annan tråd. Den syns f.ö. på den pyttelilla avatarbilden.
Men visst kan jag ta bort förgasaren nån dag om ni vill veta vad det är mer exakt, den är uppenbart väldigt bra till en väl inkörd mc.

/Jerker
Skriv svar