Cezeta/La Boheme som inte startar

Reparationstips och allt om motorer...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Rikard L »

Hej!

Hade några frågor här för ett par år sedan om styrlager och besiktning av min Cezeta 502. Jag lyckades fixa styrlagren då och fick tid för reg.besiktning, men på väg till besiktningen stannade den och sedan tog jag hem den på släpvagn och ställde undan den.

Nu försöker jag få igång den igen, men lyckas inte. Det som hände innan den stannade var att den blev svagare och svagare under någon mil för att till slut stanna. Sedan körde jag på startmotorn några gånger och den tände till ibland, men startade inte och sen tog strömmen slut. Jag tänkte att laddningen kanske inte fungerade så nu laddade jag batteriet, men den uppför sig likadant och tänder bara till ibland. Jag har provat både med och utan choke och med startgas. Tar man ur tändstiftet och kollar så verkar den ha bra gnista. Jag tog också isär förgasaren och blåste rent, men det gav ingen skillnad. Några idéer?

Mvh. Rikard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Andercz »

Eftersom du ju har helrenoverat din CZ 502, målat och fixat har du väl antagligen även renoverat tanken? Har du kollat flödet i bensinkranen? Det skall vara minst 20cl i minuten. Ligger det en massa gunk i botten av tanken, kan det hindra flödet.
Även om man har rensat tanken en gång och stoppat dit en ny kran, kan det lossa mer smuts när man börjar använda maskinen, som åter igen blockerar soppakranen. Det kan krävas flera rensningsaktioner. Är tanken riktigt rostangripen, bör man behandla insidan med KREEM, eller en annan liknande produkt.

Att man kan se gnista på stiftet utanför cylindern, innebär inte alltid att den är stark och fin även när den kommer på plats i topplocket. Det är svårare för en gnista att bildas och hoppa i det höga tryck som bildas i toppen av cylindern.

En klassiker på motorer som stått oanvända i ett par decennier, är en torr packbox på vevaxeln, bakom Generatorn/ Dynastartern. De kan leva upp ett tag, av värmen och bränslet, och fungerar kanske en stund. Men så småningom tar tidens tand över, och de börjar läcka, tar in luft i vevhuset och denna spär ut bränslet. Motorn blir svag och svårstartad. Det är lätt och billigt att byta den.
Packbox Höger Vevaxeltapp CZ 502.JPG
Om du är säker på att förgasarens alla kanaler och munstycken är rena och utan smuts, skulle jag skaffa en ny kondensator. Om inte detta hjälper står en ny tändspole som nummer två på listan.

Du nämner själv att den kanske laddar dåligt. Kommer du ihåg om laddlampan började lysa när den dog för två år sedan?
Är batteriet i gott skick? Vätskenivån OK? Det måste kunna ge 4 Ampere för att hålla gnistan vid liv. Batterier kan dö plötsligt. Jag antar att du använder ett nytt batteri nu? Ett batteri som står oanvänt och inte får laddning överlever ofta inte ens en vinter.. Att bilbatterier håller så länge kommer sig av att de vanligtvis används och laddas dagligen.

Lycka till, hör av dig igen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Rikard L »

Hej Anders,

Tack för svar! Tror inte att det är problem med bränsletillförseln, eftersom den inte går på startgasen heller (fastän tanken var mycket riktigt var full med rost tidigare, jag fyllde den med gamla muttrar och skruvar och skakade runt för att få loss rosten och sköljde sedan många gånger).

Kondensator kan det kanske vara, även om gnistan såg bra ut (blå, fet och regelbunden). En annan variant jag var med om på en moppe en gång var att gnistan såg bra ut, men svänghjulet hade lossnat lite och skadat krysskilen så att gnistan blev på fel ställe.

Vevaxeltätning kan det också vara, den är nog aldrig bytt. Kompressionen känns dock bra när man kickar, men det kan man kanske inte känna? På din bild såg det ju också ut som man kunde byta tätningen utan att dela motorn. Men det är väl en tätning på andra sidan också?

Får se när jag hinner meka med den nästa gång, men nu har jag ju lite att gå på i alla fall.

Edit: batteriet är nytt förresten, ett sånt där gelbatteri från Biltema.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Andercz »

Du kan byta tätningen på höger sida utan att dela motorn, eller ens ta ut den ur ramen.. Om den läcker märks det inte på kompressionen, utan den bränsleblandning som först sugs in i vevhuset och sedan puttas upp och komprimeras, blir utspädd med luft och blir svår att antända. Kompressionen kan alltså vara OK.

Motsvarande tätning på vänster sida är en labyrinttätning, helt i aluminium, instoppad mellan två kullager. Om den mot förmodan skulle slitas ut, märker du det av den gigantiska rökplymen ut avgasröret, då motorn i så fall suger i sig olja från växellådan... Denna tätning byter man bara när man river hela motorn.
CZ 502 La Boheme  Labyrinttätning.JPG
Det verkar som om du inte har de viktigaste verktygen till hands - handböcker. Jag kan skicka en reservdelsbok, och en verkstadshandbok, om det kan interessera? På engelska eller tyska?
Vilken modell är det du har, 501 eller 502? Sedan finns det ju fler varianter av vardera, ange gärna hela beteckningen, det står på ID-plåten.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Rikard L »

Har mejlat dig också nu Anders. Det är en -62:a, en 502-00 tror jag, alltså den senare modellen med elstart och bara ett avgasrör. Jag har en instruktionsbok på tjeckiska till den där det är med en del sprängskisser, men du hade ju bättre grejer :D Tack för all hjälp!
Rikard L
Inlägg: 17
Blev medlem: mån maj 23, 2011 10:26 pm
Ort: Stockholm - Rönninge

Re: Cezeta/La Boheme som inte startar

Inlägg av Rikard L »

Kan berätta att Anders hjälpte mig med Bohemen. Det var tätningen till vevlagret som var trasig och det fanns också en hel del annat som han hjälpte mig med, som t.ex. att jag kopplat elen fel och att kicken slirade. Jag lyckades äntligen registrerings- och kontrollbesiktiga den i fredags :D Den är importerad för 18 år sedan, så nu är alltså första gången den är på vägen i Sverige. Körde några mil med den i helgen och den funkar perfekt. Tack Anders!
Bilagor
bild 1 (9).jpg
Skriv svar