Tillfällig strypning av motor

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Tillfällig strypning av motor

Inlägg av Krille »

Tjena!
Då jag fortfarande håller på att ta körkort och jaga papper på min Cz 125t, så står den där färdig och körklar i garaget och bara suktar efter turer. Jag brukar ta den en sväng runt garaget så den får gå någon timma per månad så allting hålls i skick. Men nu har jag tröttnat på korta turer och funderar på att göra en liten fuling.
Då den inte finns med i registret för tillfället, och ser lite ut som en moped, så funderar jag på att strypa ner den och köra som 30moppe. Polisen brukar ju ändå oftast inte kolla så mycket på moppar mer än att de inte är grovt trimmade.

Jag är kanske en av få som ställer en sådan fråga, men hur kan man strypa ner min cz motor på enklaste sätt som är återställningsbart sedan när allt är redo för regbes. M.m. Jag har funderat på strypning i avgassystemet, men det kanske finns bättre sätt att ta ner den på?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tillfällig strypning av motor

Inlägg av Andercz »

Problemet med att trimma ner din CZ 125t, är ju att det inte bara handlar om farten.
Lagen föreskriver ju en massa andra kriterier som definerar en moped. Motorstyrka, vikt och annat. Skulle du råka ut för en kontroll, spelar det nog ingen roll om du bara kan köra i 30 kmh, det är ändå ett fordon med en motor med 125cc cylindervolym och 4,5 hkr du åker omkring på.

Man kanske skulle kunna dreva om den, sätta ett 12 - 13-kuggars drev fram, kanske även ett större bakdrev. Då blir den stark, men långsam. Det finns inga så små drev att köpa över disk, men det går ju att köpa drevämnen och fixa ihop med det gamla. Svarva och svetsa. Det är en 428-kedja du har.

Att strypa cylinder eller avgas ställer mest till besvär, den kommer att sota igen mycket snabbare, och får den för lite bränsle får den även för lite smörjning och kan skära.

Kanske skulle det gå att hitta en mopedcylinder som går att trolla ihop med blocket, jag har ingen aning vilket det skulle vara.. Det krävs nog en hel del laborerande och fix och påhittighet, och man riskerar alltid att förstöra motorn..

Hur lång tid är det kvar till körkortet är avklarat? Är det inte lite dumt att riskera lappen bara för att du är otålig? De bubbla avgasrören är nog det som avslöjar den mest..

Enklaste alternativet är väl att skaffa en fungerande moppemotor med kedjan på rätt sida, ordna med adaptorplåtar för motorfästena, och sedan bara tuta och köra. Det skulle du klara av på en dag. Du riskerar inte att skada motorn, och länsman har inte så mycket att anmärka på.
Möjligen kan det vara det att den inte är typbesiktigad..

Det kan bli svårt till och med att få den försäkrad, även mopeder måste ha minst trafikförsäkring, då det med nädvändighet blir falska uppgifter du måste ge till försäkringsbolaget. Att köra oförsäkrat, förutom att det är dumt, sätter även det lite krokben för körkortet, om du blir kollad.

Jag avråder egentligen från att hitta på så mycket med den.. Ha lite tålamod.

Om man tittar efter på reglerna för de olika mopedklasserna, blir det svårt att bara strypa ner den och låtsas som det regnar. Som 30-moppe klass 2, skulle den vara typad före 2003, och du måste fyllt 15 före 2009 för att få köra den utan körkort..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped
"Regler[redigera | redigera wikitext]Reglerna som visas är från Sverige, men en harmonisering finns idag inom EU vilket gör att dessa liknar varandra inom hela EU.

Moped klass 1
Hastighet på väg får ej överstiga 45 km/h och max toppfart är 52 km/h. Skall för att få framföras på allmän väg vara registrerad och ha registreringsskylt. Får framföras av person som fyllt 15 år och innehar körkort med minst klass AM. Max motoreffekt är 4 kW (= 5,44 hk). Klass I-mopeden kallas ofta för EU-moped.

Moped klass 2
Konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt
. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II.

Moped klass 2 med typintyg som är utfärdat före 2003-06-17
Maxhastighet 30 km/h och max motoreffekt är 1 hk (= 0,74 kW).
Alla mopeder måste, för att få framföras på väg, vara trafikförsäkrade. Den 1 september 1978 införde Sverige lag om att bära hjälm vid mopedkörning. Denna regel gäller idag inom hela EU."



Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar