Växlarna hoppar ur

Reparationstips och allt om motorer...
Anders
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 21, 2009 8:14 pm
Ort: Älvsbyn

Växlarna hoppar ur

Inlägg av Anders »

Vad är det för delar som behöver bytas när växlarna hoppar ur gäller 1-3, 4:an funkar. Detta verkar vara ett vanligt problem, förutom min 250:a så har en bekant till mig 3st med samma problem :(
Tacksam för svar.
Anders
Kör en 559 -65
Drive safe and sober!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växlarna hoppar ur

Inlägg av Andercz »

Anders,
vilken modell pratar vi om?
Det kan vara flera olika orsaker till att växlarna hoppar ur.
Till att börja med, se till att kopplingsautomaten är inställd enligt instruktionsboken. Det räcker alltså inte med att ta upp slacket i wiren, det gör man allra sist.

Finns felet kvar efter justering av kopplingen, kolla om växelpedalen är sladdrig och kanske har svårt att komma tillbaka till utgångsläget. Igen, vilken modell? Har din cykel kombinerad kick/växelpedal eller separata pedaler?
De två små spärrhakarna vid växelförarplattan kan vara slitna eller ha trötta fjädrar. Dessa kan bytas utan att riva hela motorn. Du bör däremot tillverka ett specialverktyg för att kunna ta ut spärrhakarna utan att de skjuter iväg in i växellådan. Vidare, på samma ställe, kan en fjäder som för tillbaka växelaxeln till utgångsläget vara slapp eller skadad.
Dessa två möjliga orsaker går att åtgärda från vänstersidan utan att dela på motorn. Du får ta bort kopplingskorg och kick och lite till...

Ett värre scenario är där växelförarna är slitna. Ofta har de gått varma av för låg oljenivå, eller så har de tidigare beskrivna tillstånden hållt på ett bra tag utan åtgärd och gjort saker värre längre in. Ett par kugghjul griper i varandra med hjälp av piggar och hål. Om piggarna eller hålen blir slitna hoppar de ur. Byta ut är det enda som hjälper.
Här hjälper inget annat än att riva hela motorn och byta ut de delar som är slitna: växelförare och den axel de löper på, möjligen ett par kugghjul som blivit slitna, kanske någon axel, man får kolla igenom allt noga och byta allt som är sämre än bra. Det är ju inget man vill hålla på med i onödan - att öppna motorn - så gör det grundligt när det ändå skall göras.
En komplett växellåda kostar omkring 1600 - 2000 kronor, beroende på vart du köper den och till vilken modell det är.
Byt alla lager och packningar så att klockan vrids tillbaka överallt.
Jag skrev en detaljerad instruktion av arbetet i ett nummer av JAWABLADET för ett tag sedan. Annars bör du skaffa dig en verkstadshandbok och en reservdelslista för just din modell.
Rudolf Saxegaard har de flesta böcker du kan behöva till rimliga pengar, g-shums@online.no, eller kan du kolla med http://www.jawa.nl . Rudolf har dessutom ett ansenlig reservdelslager till de flesta modeller, eller så får du handla på nätet.
Har du en gammal militärmaskin är det en helt annan växellåda i dem än i de civila, och då är det bara Rudolf som gäller.

Verkstadshanboken till de militära maskinerna kan väl i det väsentliga användas för de flesta motorer, de finns att ladda ner under "Mektips", men allra bäst är självklart en handbok för just den modell du skall sätta händerna i.

Här av dig igen!

Andercz
Bilagor
växellåda.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Anders
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 21, 2009 8:14 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Växlarna hoppar ur

Inlägg av Anders »

Det enda fel som jag kan hitta på dreven är att splinesen på axlarna och på dreven är lite avrundade ca 2mm från kanterna, men kan det verkligen vara orsaken till att växlarna hoppar ur.Nog ska väl ingreppet på splinesen vara mer än så? En annan bidragande orsak är nog stiften på växelförarna som satt lite löst och glappade i hålen. Det blir nog till att riva min 350 motor (med fungerande växellåda) och ta dreven från den.
Kör en 559 -65
Drive safe and sober!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växlarna hoppar ur

Inlägg av Andercz »

Anders, du har inte berättat vilken modell vi pratar om. Är det en gammal eller relativt modern maskin? Storlek? 125cc? 175cc? 250cc? 350cc?

Jag förutsätter att det gäller en 50 - 70-talsmaskin.
Kolla om axeln till växelförarna är rak. Det är inte ovanligt att den kroknar, och då hoppar växlarna till höger och vänster... Rulla den på en plan hård yta, en glasskiva eller dylikt. Vippar den skall den bytas ut. Det lönar sig inte att försöka rikta den. En wobblande axel kan också vidga ut hålet den hamnar i mot vänstersidan, och då blir den ostyrig. Svetsa i och borra upp nytt hål. Kanske proffsjobb?

Vore jag du skulle jag byta till nya växelförare och axel till dem. Är tapparna på växelförarna slitna vickar de i spåren, du kan tänka dig vad det ger för effekt..
Nya växelförare kostar en knapp hundralapp stycket. http://www.motoren.sk har dem till bra pris, men portokostnaden gör att du kanske skall passa på att köpa lite mer prylar. Är det en gammal militärmaskin, är det samma delar som sitter i Perak.

Var noga med att shimsa in axialspelet på biaxeln innan du knäpper ihop blocket för gott. Använd nya shims, de kostar en tia stycket.
Kolla glappet i biaxelns bussningar, läs i handboken.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Anders
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 21, 2009 8:14 pm
Ort: Älvsbyn

Re: Växlarna hoppar ur

Inlägg av Anders »

Glömde att skriva att det är en 559 250 -65. Ska byta allt i lådan så det blir nog bra.
Anders
Kör en 559 -65
Drive safe and sober!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växlarna hoppar ur

Inlägg av Andercz »

OK,
JAWA 559 är ju en "släkting" till Arméns MC 257A, den hade en JAWA 579 motor. Verkstadshandboken till denna finns att ladda ner från "Mektips" här till vänster. I allt väsentligt är det ju samma motor, men 579 har en annan drevning i växellådan, aluminiumcylinder och högkompressions topp + kolv, annan förgasare. Det är en del annat som skiljer också, men det är småsaker.

Hör av dig om du behöver hjälp med att hitta delar.
Hör med Rudolf Saxegaard, han har antagligen det mesta. g-shums@online.no Det finns annars en hel del handlare i Tjeckien, www.motoren.sk , www.jawashop.com , och flera därtill.

Jag vet inte vilken 350cc du har hemma i hyllan, som du tänkte låta donera växellådedelar, men jag tror det måste vara en JAWA 360 i så fall. De var i samma familj eller generation, så att säga.
Jag är dock inte helt säker på att växellådan passar rakt över, så som var fallet med föregångarna 353 (250cc) och 354 (350cc), men det skulle i så fall inte förvåna mig heller.

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar