Förgasarproblem

Reparationstips och allt om motorer...
Sten
Inlägg: 2
Blev medlem: lör sep 14, 2013 8:34 am

Förgasarproblem

Inlägg av Sten »

Hej! köpte en monark jawa 356 årsm62 den hade enligt ägaren stått still sedan 1996. Efter lite mek har jag fått i gång den, men ett litet problem vid full gas dör motorn håller jag ner flödaren går den vid det läget. den får klart inte bensin men vad är orsaken? Finns det någon som vet orsaken?

Mvh Sten.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasarproblem

Inlägg av Andercz »

Grattis och välkommen!
Vad har du gjort för att få igång motorn? Så jag slipper be dig göra en massa som du redan prövat och ordnat..
Men har du rensat bensinkranarna?
De skall ge ett flöde på 2dl i minuten, vardera. Lätta slangen eller flottörlocket och öppna en kran i taget, låt det rinna ut i ett lämpligt kärl i en minut och mät hur mycket det blev.
Mindre än 2 dl? Rensa tanken, kranarna, filter, byt slangar, stoppa ett filter mitt på slangen..

Är lufthålet i tanklocket tilltäppt? Är det inte fritt där kan det bildas vacuum i tanken eller i alla fall rinna långsammare. Blås ur med tryckluft.

Jag förutsätter att du har rengjort förgasaren?
Förgasarrengöringstips.JPG
På din beskrivning verkar det som om du får för lite bensin i bränsleblandningen, men det kan ju också vara så att du får för mycket luft.

Se till att förgasaren är tät, och att det är tätt mot cylindern. Det skall vara två papperspackningar och en nylonpackning mot cylindern. Papper - nylon - papper.

Har du justerat in förgasaren enligt instruktionerna?
Ladda ner verkstadshandboken, och reservdelsboken, från "Mektips" här intill.

Förgasaren kan vara sliten, sliten nål och munstycke, munstyckshållare - dessa tre byts tillsammans.

Luftfiltret kan vara för tätt.

Till slut(?) en klassiker, du har kanske en torr och läckande packbox på vevaxeln bakom generatorn. Den sitter där i en varm miljö, endast smord av oljeinblandningen i bensinen. Står den oanvänd torkar den, det är troligt att den är över tjugo år gammal. Den kan funka lite på tomgång, men vid pådrag suger den in luft utifrån, och det blir svårt att förbränna så tunn blandning..
Många förgasare och tändsystem har kastats ut i stället för att byta denna billiga del.
Det är lite besvärligt, du behöver ta bort generatorn, men det är enkelt egentligen.

Pröva det andra först, så tar vi det sista sist, s.a.s. Du behöver lite mer tips om hur du går tillväga.

Hur mycket kan du om motorer?

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Sten
Inlägg: 2
Blev medlem: lör sep 14, 2013 8:34 am

Re: Förgasarproblem

Inlägg av Sten »

Hej! Tack så mycket för ditt svar, och snabbt gick det. Va ute idag och kollade mängd bensin per kran ena kranen 0,5 dl den andra 1,5 dl. konstigt jag har rengjort tanken och bränslekranar. Ska ta en titt igen, kan ha slarvat kanske. Jo jag har väl lite kuskap om motorer framförallt ett stort intresse.

Mvh Sten.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasarproblem

Inlägg av Andercz »

Några framsteg? Några testresultat?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar