2 växlar 354??

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:24 pm
Ort: Åmål

2 växlar 354??

Inlägg av Henrik »

Jag är nybliven ägare till en Jawa 350 SuperSport -63, frun var med och ärvde denna efter en farbror som gått bort och jag köpte loss den från dödsboet.
Trots efter ett antal år längst in i ett garage startade den. Efter en oljekoll och ny bensin gick den igång utan större problem. En fråga dock, eftersom jag inte har hunnit sätta mig in i hojen än, när jag kör den får jag bara i 2 växlar. 1 upp o 1 ner, är den bara 2 växlad?? eller är det något fel i växellådan tror ni?
Tacksam för svar. / Henrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

Välkommen och grattis, Henrik!
Självklart skall den ha fyra växlar. Växlarna ligger ettan uppåt - 2, 3, 4 nedåt, med ett extra neutralläge mellan 3an och 4an.
Det är inte ovanligt att nya ägare till en gammal JAWA, som är vana vid en numera vanligare (japanska) konfigurationen ettan ned - 2, 3, 4 uppåt, hittar det nedre neutralläget och tycker att den är svag och svår att få att dra iväg.. De startar ju då på 4an, så det är ju inte så konstigt.

Har du hittat rätt neutralläge?

Låt oss säga att du startar i rätt neutralläge, det övre, och hittar ettan uppåt, sedan tvåan nedåt, vad är det som hindrar att du växlar vidare? Tar det emot, eller skrapar det till och liksom greppar inte? Hoppar växeln ur?

I alla händelser, börja med att ställa in kopplingen, enligt instruktionerna. I rätt ordning. Att ta in slacket på wiren är det allra sista momentet.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Jag tycker du skall ladda ner Arméns verkstadshandbok, under MEKTIPS här till vänster, MC 355 är i princip samma maskin som din, trots att det är en fabrikstrimmad 554-motor i de militära maskinerna. Du har en lite vässad 354, antar jag? vad är det för motornummer?

Motorerna är i alla fall tillräckligt lika för att du skall kunna använda handböckerna.

Händer inget positivt av att ställa kopplingen, kan det hända att du har ett lite större problem, en skadad växelförare eller annat som kräver delning av motorn. Fanns det något blänk av metallfragment i den gamla oljan?
Tyvärr finns det ju ofta en anledning till att en motorcykel placeras längst bak i garaget...
Men innan vi börjar prata om mer otrevligheter, börja med att ställa kopplingen och se till att du startar i rätt neutralläge. Fungerar förresten Neutrallägesindikeringen?

Vi hör

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:24 pm
Ort: Åmål

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Henrik »

Hej Andercz
Tack för ett snabbt och utförligt svar. Jodå, neutrallampan funkar så jag har koll på när jag är i det "rätta" neutralläget.
Det som händer när jag kör är att det verkar som det inte finns fler växlar när jag trampar ner efter 2:an, känslan är att det tar emot och inte greppar tag.
Jag ska ta och ställa in kopplingen efter instruktionerna och se om det blir bättre. Justerskruven till kopplingen låg lös innanför kåpan när jag fick den så det kanske inte har blivit helt rätt när jag satte tillbaka den. Motornr. börjar på 354... , kollar när jag kommer hem. Inga spår av metall i oljan.
Jag har bara ägt den några dagar så jag har bara börjat min Jawaresa, det väntar några timmar i garaget med att få den i det skick jag vill ha den.
Anledning till att den var längst in i garaget var för att en Monark-Albin m.sidovagn, en Jawa militär -62 och en Husqvarna Silverpil -58 slogs om utrymmet också.

Tack än en gång och på återseende (många gånger förmodligen...) :P

/Henrik.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

OK, om tillståndet är oförändrat efter en korrekt kopplingsinställning, och det fortfarande tar emot, får vi nog gå in bakom kåporna..

Har du tur kan vi hitta och lösa problemet utan att dela motorn.
Du behöver i alla händelser lätta på vänsterkåpan.

Växelpedalen, fjädrar den tillbaka till ursprungsläget snabbt och enkelt?
Har din hoj delade kick och växelpedal, eller den speciella JAWA combi-kicken?
Har du kombi-kicken, skall du ställa den i upprätt kickläge innan du lossar på motorkåpan, så förhindrar du att en massa delar och fjädrar sprätter ut...
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=7&t=137
Ett enkelt avhjälpt fel är om de två spärrhakarna i växelmekanismen har blivit slitna, eller deras fjädrar är trötta, då griper de i lite konstigt.
Detta kan ordnas utan att dela motorn, med lite pill och tålamod.

Om dessa enkla fel inte verkar vara orsaken, är dessvärre nog ditt nästa steg att gräva dig vidare in i motorn, den måste då delas och rivas helt. Det kan vara en skadad växelförargaffel, axeln som växelförargafflarna går på kan ha blivit krökt, något eller några kugghjul kan vara skadade.. det är svårt att sia på så här långt avstånd..

Ladda ner verkstdadshandboken så har du lite att läsa i..
Jag skall leta fram lite annan litteratur..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

Om du kommer på att du vill ta dig innanför vänsterkåpan, hör av dig innan så kan jag ge lite tips..
Om hur man tar bort kopplingen och primärkedjan, t.ex..

Sitter och funderar lite, om justerskruven till kopplingen låg lös inne i högerkåpan, kan ju förre ägaren haft en del kopplingsproblem. Kanske har han då varit lite förbannad och försökt tvinga in växlarna och i och med det har den lilla axeln som växelförargafflarna löper på blivit överlastad och kroknat en smula. Då kan det begränsa hur långt gafflarna kan röra sig på axeln, är den inte helt rak kärvar gafflarna på den..
JAWA 354 - 554 växelförare, kopplingsautomatik.JPG
Det är inte den vanligaste skadan på en JAWA, men det har hänt förut. Dessvärre kan det inte åtgärdas utan att dela på motorn..
Jag sitter bara och spånar, alltså, det kan vara ett mycket enklare fel än så..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:24 pm
Ort: Åmål

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Henrik »

Hej igen, Tack Andercz för att du tar dig tid åt mitt problem. Tyvärr kommer det nog ta lite tid innan jag har tid att börja gräva djupare i problemet, det är mycket annat som ligger före i prioriteringslistan :( men nu har jag riktigt bra underlag att konsultera när jag får tid.
Jag tog en sväng med den under helgen runt kvarteret bara för att kolla växlarna igen och det var som ett skrapande när jag la i 1:an men 2:an gick i fint utan problem och sen var det stopp när jag försökte lägga i 3:an.

Men som sagt, detta blir nog vårens och sommarens projekt.
Med en sån här teknisk support ska det inte bli några problem att få den iordning! :)

/Henrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

Man skall inte ha bråttom.

Men att justera kopplingen tar bara ett par minuter.. ta dig den tiden nästa gång du är och klappar på hojen, så har du betat av den åtgärden, och kommit ett steg framåt. Det kan vara så enkelt att det är hela grejen..?
Tag ett par bilder, närbilder, på kopplingsautomatiken nästa gång du lyfter på skalet. Jag har faktiskt varit med om att det funnits sprickor (!) i den, eller att en liten axel varit av, att en nitning släppt, saker man måste glo nära inpå för att upptäcka. Alla sådana småsaker kan ställa till j****skap.

Hör av dig igen, när du är på gång, så kommer vi säkert att få ännu en JAWA ut på vägarna, och en Super Sport denna gången. De växer inte på varje buske.

Nu skall vi alla genomleva vintern, om det nu blir någon i år.. Från min horisont här i Mälardalen, är det becksvart, bara småkallt och ingen snö..

Kör så det ryyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:24 pm
Ort: Åmål

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Henrik »

Hej igen, kunde inte hålla mig längre. Nu har jag justerat kopplingen efter instruktionerna och provkört igen. Det blev inget bättre tyvärr, 1:an och 2:an går i som förut men sen går det inte att få i någon mer växel. Tillbaka vid garaget igen kunde jag inte få ur växeln till neutralen!! Jag upptäckte att motorn läcker ut oljan, den var helt täckt på undersidan motorn, troligen blockpackningen mitt i motorn :( . Det krävs nog en klyvning av motorn och byta packningar till att börja med. Vad mer ska man tänka på att byta när man ändå river motorn, typiska slitdelar?

Till tidigare frågor, Jepp jag har kombikicken, växelpedalen fjädrar tillbaka men glappar ca 5cm upp och ner i "neutralläget". Motornr. *354-168441*. Var rekommenderar ni att köpa reservdelar till min hoj?

/Henrik
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån nov 25, 2013 11:24 pm
Ort: Åmål

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Henrik »

Glömde att nämna att jag provade med ändra på justerskruven till kopplingen både in och ut för att hitta ett läge där jag kunde få ur växeln men icke. Normalt borde man väl få ur växeln även om det är lite olja? Eller är det fjädrarna som är för slappa? Jag har börjat plocka ner hojen för renoveringen och den är riktigt kletig undertill så det har nog läckt olja ett tag misstänker jag.

Det hade varit kul att träffas på mc-mässan men jag ska dit på fredagen tyvärr.

/Henrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

OK, nu har läget blivit lite klarare, och tyvärr innebär ju det att det är dags att gå på djupet, innanför plåten..

Läs här hur du går till väga för att lyfta av vänster sidokåpa. http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=7&t=137

Därefter skall du lyfta av kopplingen;
Kolla först om den verkar stadig eller om den wobblar eller känns ostadig. Hur ser primärkedjan ut? Hänger den precis över botten?

Ladda ner försvarets Verkstadshandbok för MC 255, 355 och 356A, den beskriver alla steg och procedurer, på svenska. En del är olika, som kickaxel och växelaxel, men i princip är allt detsamma.

Du skall lossa de små pinnarna på kopplingen, de som håller den fjädrarna. Du måste trycka in fjädrarna, en efter en, t.ex. med en 10mm U-nyckel eller skiftnyckel, och samtidigt lirka ut pinnen. För att undvika att putta omkull cykeln kan man lägga den ner på sidan, eller be en assistent hålla emot. Du kan även tillverka ett specialverktyg för ändamålet, eller lägga en lång packrem över ryggen - runt cykeln...
Sprintverktyg för kopplingen.JPG
Plocka ur alla skivor i kopplingen, Vik ned låsblecket vid centrummuttern i kopplingscentrum. Med en mutterdragare, 19mm hylsa, lossa muttern. Har du inte tillgång till en mutterdragare, kan du använda ett spärrskaft med en kort förlängning och slå med en hammare på skaftet( assistent?) medan du håller emot på kopplingscentrum. Lägg INTE skruvmejslar kors och tvärs som mothåll, du kommer att bocka till något..
Med muttern av axeln, "jucka" med kopplingskorgen tills den inre lagerhylsan kommer ut så långt att du kan få tag i den med lämpligt verktyg.
Med hylsan ute har du tillräckligt glapp för att kunna vrida och vränga primärkedjan av kopplingskorgen, oftast kan kan ta bort den även från primärdrevet.

Nu kan du studera hur växelmekanismens returfjädrar verkar må. Tag många bilder.


Beroende på vad du hittar här kanske du inte behöver gå längre in, och kan undvika att klyva motorn...?

Beställ delar från Rudolf Saxegaard i Norge. Om du delar på motorn kommer du att behöva byta växelförargafflarna, det är jag övertygad om.
Byt alla lager, så vet du att alla är lika nya. Om det är mer vet vi senare, när du kommit längre.

Vi fortsätter härifrån..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar