Topplockspackning 350??

Reparationstips och allt om motorer...
Tomas86
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 27, 2014 8:36 pm
Ort: Örnsköldsvik

Topplockspackning 350??

Inlägg av Tomas86 »

Hej,

Jag har en Jawa/Monark 350 som stått i många år. Fick den inpå när jag köpte huset. Har nu renoverat kåken som en idiot i drygt 3,5 år och nu har jag äntligen fått sätta tänderna i veteranhojjen :) Har plockat isär cylindrarna och kontrollerat och rengjort kolvar mm.

Funderingar.... Topploppspacknin, ska det vara någon speciell sådan? Ser ut som det är spårat i cylinder och topplock för att det ska tätas....

Har dock lyckats skrämma igång den en sväng men den gick inte så länge.

Är det nåra andra tips vad som bör fixas på ett vrak som stått länge?

Mvh / Tomas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Andercz »

Grattis Tomas, och välkommen i gänget!

Topplockspackning utgörs ofta av en tunn aluminiumring. Om man inte vet om den kan man lätt missa den i spåret på topplocken, den pressas in så till den milda grad att man tror det är samma material som i locket självt. Peta försiktigt med en syl eller liknande så brukar man få upp den. Att av misstag lägga in ytterligare en packining ger dålig kompression och dålig gång. Man bör byta topplockspackning varje gång man har lyft av topparna..

Du har ju lyckats få igång den en stund, och det tyder ju på att det mesta är som det skall.

En klassiker med motorer som stått stilla länge, är att packboxar torkar och läcker. Speciellt den på vevaxeln bakom generatorn. Den smörjs enbart av oljeinblandningen i bränslet.
När man startar upp motorn, efter sin törnrosasömn, är den kanske först tät, pga bränslet som kommer med fukt och olja, men ofta ger den snart upp, spricker och fiser in luft och ut bränsleblandning... De problem med att tända som uppstår, misstolkas ofta som antingen elproblem eller förgasarproblem. I 9 fall av 10 är det packboxen som skall bytas ut.
Den vänstra motsvarande packboxen, har legat i oljebad, och håller mycket längre. Om det inte ryker otroligt mycket ur vänster avgasrör, är den frisk...

Packboxen är en standard 25 x 62 x 8, gärna med dubbla läppar, och kan köpas över disk hos din närmaste maskinvarubutik.

Ladda gärna ner verkstadshandboken och reservdelsboken här från hemsidan, under Mektips. Det är dina viktigaste verktyg. Du skall ladda ner dem för MC 255, MC 355 och MC 356A MC 356A är den militära beteckningen för din motorcykel.

För att plocka bort generatorn, behöver du tillverka en enkel avdragare, den kan man göra av en 100 mm M8 bult. Slipa av gängorna 10 15mm, och runda av toppen.

*Lossa först de två kolen, de bryts annars lätt av när statorn dras bort.
* Lossa de två M6 bultarna som håller Statorn.
* Lossa alla kablar från kopplingsplinten, notera hur de är kopplade.
* Lossa och tag bort den långa M6-bulten som håller Brytarkammen mot vevaxeln.
* Med en hovtång fatta om brytarkammen, det finns ett spår längst in. Drag ut kammen, eller hjälp till med att försiktigt knacka med en hammare på hovtången, medan du drar utåt.
* Skruva in din nytillverkade Avdragare, och när den nått botten, Håll om Rotorn med en hand och vrid lite till på avdragaren. Rotorn skall nu hoppa av sin kona.
* Nu kan du komma åt att byta packboxen.
Marios rotor puller 1.jpg
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG

Nu är det dags för PACKBOXEN.
För detta jobb behöver du en spårringstång, en skruvmejsel, en borrmaskin, ett borr 3 – 3,5mm, två träskruvar, en hammare eller gummiklubba, en hovtång, lite fett, såpa, en träkloss eller en rörstump.

MAN FÅR ALDRIG, ALDRIG BÄNDA UPP EN PACKBOX GENOM ATT TA SPJÄRN MED EN SKRUVMEJSEL MOT KANTEN! (Jorå, det kan gå bra om kanterna är solida och stadiga, alltså inte som de som oftast omger packboxarna vid en JAWA´s vevaxel.)
Bänder man mot kanten, blir resultatet lätt att den tunna falsen som håller fjäderringen bryts av! Detta är en smärre katastrof, och kan göra motorblocket helt oanvändbart, packboxarna flyter omkring, och metalldelar kan komma på drift i växellådan. Om delar inte bryts av genast, kan sprickor uppstå, som vidgas av anspänningen av fjäderringen, och fjäderringen kan slita sig lös i växellådan…
Att reparera en sådan skada kan bli lite trixigt, och dyrt.
Förmodligen är det något man inte kan fixa till själv, om man inte har tillgång till en gedigen och välutrustad metallbearbetningsverkstad, och dessutom vet hur man använder den. Man kan behöva lägga på aluminium och fräsa ur ett nytt spår för fjäderringen.
Det går att fräsa rent och plant, och därefter gänga ett par, tre – fyra hål för M2 eller M2,5 skruvar. Det finns bara cirka 4 mm gods att borra i, så noggrannhet och precision krävs. Sedan kan man hålla fast packboxen med ett par breda brickor. Alternativt tillverkar man en heltäckande ”bricka” som ersätter fjäderringen, och skruvar fast den så att den täcker hela omkretsen.

Har motorn stått oanvänd länge och plötsligt åter tas i bruk, kan den gamla packboxen på vevaxeln, bakom generatorn, ha torkat ut och blivit hård som bakelit. Vid den förnyade kontakten med bränslet, kan den svälla upp och täta för en stund. Börjar den sedan läcka in luft, får man startsvårigheter och andra problem, symptom som ofta misstas vara orsakade av förgasaren eller tändningen.

Oavsett om kanterna runt packboxens säte är bräckliga eller solida, är följande det säkraste sättet att ta ut en packbox..

Att dra ut en packbox:

*Borra två små hål i packboxen, 2 - 3 mm borr, var försiktig när du går igenom, lagret ligger precis bakom.

*Skruva i ett par träskruvar i hålen, de skall vara ungefär lika långa som den del av axeln som sticker ut utanför packboxen. Skruva bara in spetsen så att du inte förstör något på baksidan.

*Med en hovtång kan du nu gripa om skruvarnas skallar och använda ändan på axeln som mothåll. Drag omväxlande på båda skruvarna, och packboxen kommer lätt upp ur sitt säte. Har du inget att bända emot, drag eller småryck rakt ut, så brukar den komma utan större besvär. Eller lägg en träkloss vid sidan att bända mot.

*Rensa genast bort eventuellt borrspån som kan ha hamnat på lagret! Magnet och dammsugare kan vara lämpliga verktyg. Jag brukar hålla en magnet bredvid borret när jag borrar hålen så fångas en del av spånen upp med en gång.


Montera den nya Packboxen.

Det är viktigt att pressa i packboxen så rakt och jämnt som möjligt, kommer den snett kan den fastna och förstöras när du försöker dra ut den igen. Därför kan det vara bra att tillverka ett verktyg av en bit rör av lämplig diameter och längd, lägga en träkloss över och knacka in packboxen. Tänk på att den utskjutande axeln också måste få plats i verktyget.
Den inre spårring som håller vevlagret på plats, skall ha sin öppning mot smörjhålet, som vanligtvis sitter c:a klockan 10. Vrid spårringen försiktigt på plats så får den nya packboxen så bra smörjning det bara går.

* Rengör noga sockeln/ hålet för packboxen. Rengör även axeln som packboxen skall täta mot.

* Smörj in packboxens läppar med kullagerfett eller annat lämpligt fett, inte Vaseline. Det är viktigt att packboxens läppar aldrig går torra mot en roterande axel, inte ens de första varven. Packboxen på t.ex. ändan av vevaxeln, bakom generatorn, smörjs endast av oljan i bränslet.
Även axeln, som packboxen tätar mot, kan må bra av en liten insmörjning.

* Tag tillfälligt bort generatorns styrstift, om du byter packboxen bakom generatorn. Styrpinnen kan riva sönder packboxens läppar vid monteringen. Var även försiktig när du trär en packbox över gängor eller avsatser, ett par varv med eltejp kan vara ett bra skydd. Smörj in även på tejpen, om du använder sådan

* Det kan underlätta att smörja in packboxens ytterkant lite lätt med såpa, eller diskmedel. Såpan skadar inte gummit.

* Med packboxen indriven till botten, återstår bara att sätta tillbaka fjäderringen, och sedan resten av det som sitter utanför, t ex. generator eller drev.

Klart! ;-)

Kör så det ryyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Andercz »

Ah, jag glömde..
Du behöver antagligen även byta cylinderfotpackningen, och passa på att sota ur utblåsen på cylindrarna, de brukar ha tjocka lager av hårt bränt kol..

Sedan kan man fortsätta att rensa avgassystemet, eller i alla fall kolla om det kan behövas.

Avgasrören kan man lätt rensa ur med en lämplig längd wire, som man i ena ändan viker isär och bockar till kardelerna på. Så att det blir en gles wireborste. Sätt wiren i en borrmaskin och kör verktyget in och ut i röret. Men starta inte innan du har wiren i röret, då kan den bita dig i ansiktet! Detsamma gäller när du slutar, stäng av borrmaskinen innan du drar ut wiren!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tomas86
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 27, 2014 8:36 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Tomas86 »

Hej. Tack för senaste svaret. Har bytt packboxen nu men det vart ingen direkt skillnad.
Kan det vara den andra som också torkat? Motorn var tom på olja när jag började fixa med den så det kan
Ju ha varit så i många år....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Andercz »

Jo, det kan kanske betala sig att veta att även den andra packboxen är OK.
Som du kanske insett är det lite besvärligare att komma åt den vänstra sidans packbox.
Du behöver en bra avdragare för att lossa primärdrevet. Den sitter som svetsad på sin kona.
Primärkedjan har ett kedjelås, öppna det och dela kedjan. Är kedjan fräsch, kan det bli svårt att lirka ut den helt, utan att man tar av hela kopplingskorgen..

En enkel trearmad avdragare brukar inte klara av att få bort primärdrevet. På Biltema finns en som brukar funka. Fäst den i drevets "krage" som är där just för ändamålet. Lossa inte muttern helt, utan låt den sitta kvar med någon gänga. Det hindrar drevet från att flyga iväg och gömma sig i den mörkaste delen av verkstaden.
eN BRA AVDRAGARE TILL PRIMÄRDREVET.JPG
Pulling the Primary Sprocket.JPG
Med drevet borta är det precis likadant att byta packboxen som när du bytte på den högra sidan.

Behöver du lossa kopplingskorgen, återkom så kan jag ge fler tips. Det finns även beskrivet flera gånger här i FORUM.. Läs i Verkstadshandboken. Man kan lossa centrummuttern med en elektrisk mutterdragare, så behöver man inga specialverktyg för att hålla fast kopplingscentrum. Lägg aldrig ett par skruvmejslar kors och tvärs som mothåll!

Har du bytt topplockspackningarna? Du hittade de gamla som satt inklämda? Rudolf Saxegaard i Norge har dem till salu. Har du även bytt cylinderfotpackningen? Den brukar gå sönder när man lyfter på cylindrarna för första gången på flera decennier...

Är kolvringarna i bra skick? Behöver de bytas?
Tag av en ring och lägg in den i sin cylinder, 20 - 30 mm ned från överkanten. Mät glappet mellan ändarna. En ny kolvring i en nyborrad cylinder skall ha 0,2mm i ändglapp. Mäter du din kolvring och den har större glapp än 0,8 skall den bytas ut. Lägger du in en ny kolvring, av rätt storlek/ Överdimension, i loppet kanske du får 0,5mm i ändglapp. Du vet då att cylindern är lite sliten, men kanske ännu inte måste borras om..
Blir glappet med en ny kolvring i loppet närmare 0,8 mm eller mer, då måste du borra om cylindrarna, och skaffa nya kolvar.

Beskriv lite mer hur den uppför sig.
Startar den villigt eller först efter mycket övertalning?
Reagerar den på startgas?
Hur ser luftfiltret ut?
Är avgassystemet sotat?
Efter en längre törnrosasömn kan t.ex. kondensatorerna ha oxiderat inombords. Ersätt dem med nya. De behöver inte vara exakt originaldelar, bara de får plats och får kontakt med jord/ gods. Dessvärre finns det numera en väldig massa fordonselekriska reservdelar, ofta tillverkade i Kina, som är trasiga redan när de lämnar fabriken. Det är frustrerande när ett fel fortfarande finns kvar även efter att man bytt delar.. Se till, om det går, att du köper delar av god kvalitet.

Lite fler spår att gå på..

Lycka till på jakten

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tomas86
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 27, 2014 8:36 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Tomas86 »

Nu har jag fått tummen ur och bytt bägge packboxarna så nu startar hojen och går på bägge cylindrarna och den vita röken har försvunnit. Nu är nästa pilsner att få den att gå rent, tycker den känns väldigt klen på lågvarven och jag har väl provat justera förgasaren och tändplattan lite men inget framsteg. Därimot när jag drog åt bränslekranen så den inte fick full tillförsel så varvade den upp rätt mycket och då lät det som den gick "rent" och sedan tog soppan slut.

Någon som fintrimmat in sin cykel och har några bra tips?

Mvh

Tomas
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Topplockspackning 350??

Inlägg av Andercz »

Grattis! Låter bra.
För att komma åt att den inte vill varva, har du sotat cylindrarnas utblås? Avgasrör? Ljuddämpare? Är luftfiltret rent?
Du nämde att det vaknade till när du ströp kranen, då undrar jag vart förgasarens trottelnål sitter. Efter inkörning bör den sitta i mitthacket. Huvudmunstycket skall vara 125 (128) eller 130 efter inkörning, då man använder 133.

Ofta är trottlarna slitna, och då är det svårt att ställa förgasaren. Trotteln skall passa ganska trögt i sitt lopp. Trillar den ner utan motstånd eller sitter och skrammlar, kan det vara läge att skaffa en ny. Tag med en ny nål på samma gång, och kanske en munstyckshållare också, den som nålen går ned i, de slits mot varandra.

Vad använder du för tändstift? NGK BP7HS är det jag hela tiden återvänder till BP8HS om det är riktigt varmt, men i sommar har den funkat bra även i högsommarvärme.

På tomgång låter den lite som om båda cylindrarna inte riktigt tänder samtidigt, men det är en "akustisk synvilla", hörselvilla, kanske man kan säga. Det är inte detta du lyssnar efter?

Har du provkört den mer än att stå och gasa i garaget? Det är på vägen du kan känna efter på riktigt.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar