Grattis Tomas, och välkommen i gänget!
Topplockspackning utgörs ofta av en tunn aluminiumring. Om man inte vet om den kan man lätt missa den i spåret på topplocken, den pressas in så till den milda grad att man tror det är samma material som i locket självt. Peta försiktigt med en syl eller liknande så brukar man få upp den. Att av misstag lägga in ytterligare en packining ger dålig kompression och dålig gång. Man bör byta topplockspackning varje gång man har lyft av topparna..
Du har ju lyckats få igång den en stund, och det tyder ju på att det mesta är som det skall.
En klassiker med motorer som stått stilla länge, är att packboxar torkar och läcker. Speciellt den på vevaxeln bakom generatorn. Den smörjs enbart av oljeinblandningen i bränslet.
När man startar upp motorn, efter sin törnrosasömn, är den kanske först tät, pga bränslet som kommer med fukt och olja, men ofta ger den snart upp, spricker och fiser in luft och ut bränsleblandning... De problem med att tända som uppstår, misstolkas ofta som antingen elproblem eller förgasarproblem. I 9 fall av 10 är det packboxen som skall bytas ut.
Den vänstra motsvarande packboxen, har legat i oljebad, och håller mycket längre. Om det inte ryker otroligt mycket ur vänster avgasrör, är den frisk...
Packboxen är en standard 25 x 62 x 8, gärna med dubbla läppar, och kan köpas över disk hos din närmaste maskinvarubutik.
Ladda gärna ner verkstadshandboken och reservdelsboken här från hemsidan, under
Mektips. Det är dina viktigaste verktyg. Du skall ladda ner dem för
MC 255, MC 355 och MC 356A MC 356A är den militära beteckningen för din motorcykel.
För att plocka bort generatorn, behöver du tillverka en enkel avdragare, den kan man göra av en 100 mm M8 bult. Slipa av gängorna 10 15mm, och runda av toppen.
*Lossa först de två kolen, de bryts annars lätt av när statorn dras bort.
* Lossa de två M6 bultarna som håller Statorn.
* Lossa alla kablar från kopplingsplinten, notera hur de är kopplade.
* Lossa och tag bort den långa M6-bulten som håller Brytarkammen mot vevaxeln.
* Med en hovtång fatta om brytarkammen, det finns ett spår längst in. Drag ut kammen, eller hjälp till med att försiktigt knacka med en hammare på hovtången, medan du drar utåt.
* Skruva in din nytillverkade Avdragare, och när den nått botten, Håll om Rotorn med en hand och vrid lite till på avdragaren. Rotorn skall nu hoppa av sin kona.
* Nu kan du komma åt att byta packboxen.
Nu är det dags för PACKBOXEN.
För detta jobb behöver du en spårringstång, en skruvmejsel, en borrmaskin, ett borr 3 – 3,5mm, två träskruvar, en hammare eller gummiklubba, en hovtång, lite fett, såpa, en träkloss eller en rörstump.
MAN FÅR ALDRIG, ALDRIG BÄNDA UPP EN PACKBOX GENOM ATT TA SPJÄRN MED EN SKRUVMEJSEL MOT KANTEN! (Jorå, det kan gå bra om kanterna är solida och stadiga, alltså inte som de som oftast omger packboxarna vid en JAWA´s vevaxel.)
Bänder man mot kanten, blir resultatet lätt att den tunna falsen som håller fjäderringen bryts av! Detta är en smärre katastrof, och kan göra motorblocket helt oanvändbart, packboxarna flyter omkring, och metalldelar kan komma på drift i växellådan. Om delar inte bryts av genast, kan sprickor uppstå, som vidgas av anspänningen av fjäderringen, och fjäderringen kan slita sig lös i växellådan…
Att reparera en sådan skada kan bli lite trixigt, och dyrt.
Förmodligen är det något man inte kan fixa till själv, om man inte har tillgång till en gedigen och välutrustad metallbearbetningsverkstad, och dessutom vet hur man använder den. Man kan behöva lägga på aluminium och fräsa ur ett nytt spår för fjäderringen.
Det går att fräsa rent och plant, och därefter gänga ett par, tre – fyra hål för M2 eller M2,5 skruvar. Det finns bara cirka 4 mm gods att borra i, så noggrannhet och precision krävs. Sedan kan man hålla fast packboxen med ett par breda brickor. Alternativt tillverkar man en heltäckande ”bricka” som ersätter fjäderringen, och skruvar fast den så att den täcker hela omkretsen.
Har motorn stått oanvänd länge och plötsligt åter tas i bruk, kan den gamla
packboxen på vevaxeln, bakom generatorn, ha torkat ut och blivit hård som bakelit. Vid den förnyade kontakten med bränslet, kan den svälla upp och täta för en stund. Börjar den sedan läcka in luft, får man startsvårigheter och andra problem, symptom som ofta misstas vara orsakade av förgasaren eller tändningen.
Oavsett om kanterna runt packboxens säte är bräckliga eller solida, är följande det säkraste sättet att ta ut en packbox..
Att dra ut en packbox:
*Borra två små hål i packboxen, 2 - 3 mm borr, var försiktig när du går igenom, lagret ligger precis bakom.
*Skruva i ett par träskruvar i hålen, de skall vara ungefär lika långa som den del av axeln som sticker ut utanför packboxen. Skruva bara in spetsen så att du inte förstör något på baksidan.
*Med en hovtång kan du nu gripa om skruvarnas skallar och använda ändan på axeln som mothåll. Drag omväxlande på båda skruvarna, och packboxen kommer lätt upp ur sitt säte. Har du inget att bända emot, drag eller småryck rakt ut, så brukar den komma utan större besvär. Eller lägg en träkloss vid sidan att bända mot.
*Rensa genast bort eventuellt borrspån som kan ha hamnat på lagret! Magnet och dammsugare kan vara lämpliga verktyg. Jag brukar hålla en magnet bredvid borret när jag borrar hålen så fångas en del av spånen upp med en gång.
Montera den nya Packboxen.
Det är viktigt att pressa i packboxen så rakt och jämnt som möjligt, kommer den snett kan den fastna och förstöras när du försöker dra ut den igen. Därför kan det vara bra att tillverka ett verktyg av en bit rör av lämplig diameter och längd, lägga en träkloss över och knacka in packboxen. Tänk på att den utskjutande axeln också måste få plats i verktyget.
Den inre spårring som håller vevlagret på plats, skall ha sin öppning mot smörjhålet, som vanligtvis sitter c:a klockan 10. Vrid spårringen försiktigt på plats så får den nya packboxen så bra smörjning det bara går.
* Rengör noga sockeln/ hålet för packboxen. Rengör även axeln som packboxen skall täta mot.
* Smörj in packboxens läppar med kullagerfett eller annat lämpligt fett,
inte Vaseline. Det är viktigt att packboxens läppar aldrig går torra mot en roterande axel, inte ens de första varven. Packboxen på t.ex. ändan av vevaxeln, bakom generatorn, smörjs endast av oljan i bränslet.
Även axeln, som packboxen tätar mot, kan må bra av en liten insmörjning.
* Tag tillfälligt bort generatorns styrstift, om du byter packboxen bakom generatorn. Styrpinnen kan riva sönder packboxens läppar vid monteringen. Var även försiktig när du trär en packbox över gängor eller avsatser, ett par varv med eltejp kan vara ett bra skydd. Smörj in även på tejpen, om du använder sådan
* Det kan underlätta att smörja in packboxens ytterkant lite lätt med såpa, eller diskmedel. Såpan skadar inte gummit.
* Med packboxen indriven till botten, återstår bara att sätta tillbaka fjäderringen, och sedan resten av det som sitter utanför, t ex. generator eller drev.
Klart!
Kör så det ryyker!
Andercz