växelådeolja

Reparationstips och allt om motorer...
flykt
Inlägg: 16
Blev medlem: lör jan 03, 2009 10:08 am
Ort: Gråbo

växelådeolja

Inlägg av flykt »

Hejsan igen. efter våran berömda premiärtur i dag så tog lamellerna slut, har bytt olja till en biltema rak 50 olja, kan det va fel? vad kör ni på? Är det någon som har ett lager lameller så hör gärna av er, samma gäller ju kåp-packningen.
M.v.h. Flykt
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växelådeolja

Inlägg av Andercz »

Hördu Flykt,
jag tvivlar på att kopplingslamellerna har slitits ut på en kort tur, om de inte var helt slut från början förstås.
Snarare tror jag att du skall justera in kopplingen efter konstens alla regler. Det är viktigt att göra momenten i rätt ordning. Beskrivningen finns i din handbok, det hjälper inte att bara ta upp slacket, det är det sista du skall göra.

Ett annat vanligt litet missöde är att kopplingswiren glider i skruvnippeln vid kopplingsarmen. Man får skruva till den av bara den! Böj tillbaka överskottet genom armen så avtar tendensen att glida betydligt.

Är det en gammal kopplingswire är det inte ovanligt att den ger sig vid nippeln vid kopplingshandtaget. det brukar lossa en kardel, ett strå, i taget, och då tänjs wiren och kopplingen går inte att lägga ur

Sidokåpan till kopplingen tätar du enklast med en bra silikonmassa, jag rekommenderar Versachem´s MEGA BLUE eller Yamaha Tribond, HYLOMAR eller PERMATEX. Följ instruktionerna på förpackningen.

Använd en bra, Motul eller liknande, 20W50 olja i växellådan. Se till att det är MC-motorolja gjord för våtkoppling, det brukar stå på dem. Handla i en MC-affär, som vet vad de säljer, även om det blir dyrare än hos Feltema. Det spelar mindre roll om det står 2-takt eller 4-takt på flaskan.

Jag har inte prövat det själv, men många rekommenderar att använda ATF-olja i växellådan.

Klicka på den bifogade bilden så blir den större.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar