2-cylindrga motorer.

Reparationstips och allt om motorer...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av kkj »

Hej
Den är fortfarande aktuell! Min fru blev heltänd på utseendet! Åker och tittar om några dagar. Sökte efter specifikationer på modellen utan att lyckas: Vikt, Hk, däckstorlek etc.
Vet du var jag kan hitta?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av Andercz »

http://www.cezetmania.info/modely/index.html?item=77
Klicka på Následující model så kommer du vidare till senare varianter av samma modell.


Jag skickar en handbok, på engelska tror jag att jag har.. skall leta


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av kkj »

Nu är det Tjeckiska som gäller..... F.ö. superb hemsida!!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av Andercz »

Jojavisst, jag förstår inte heller många ord, men siffror och tabeller är på svenska... Jag tror du kan förstå de flesta uppgifterna, eller tag google oversätt till hjälp.

Jag skickar en handbok på engelska, det finns väldigt lite på svenska.

Här en snabböversättning på "faktabladet, första artikeln om CZ 471

Motortyp: Tvåtaktsparallelltwin växel: 4
Antal cylindrar: 2
Vikt: 142 Kg
Slagvolym: 246 ccm
Borrning: 52 mm
Slag: 58 mm
Förbrukning: 4 liter / 100 km
Performance:17Hkr vid 5250 varv /minuten
Kompressionsförhållande: 9,3: 1
Högsta hastighet: 120 km / t
Bakdäck: 3,25x18 "
Framdäck 3,00x18"
Justeringar av motorcyklar gjordes bara i Storbritannien. Mk. I. - regel 471,3 (471,4 men också) från 471 olika säte, spackling, bakre vinge och en del framskärmen. Färg gyllene regeln (i överlevande maskiner), enligt fotografier och flygblad också svart och blå Mk. II. - Ny design bak på maskinen. Färg: röd med svart Mk. III. - Ny design höljen, silverfärg



Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av kkj »

Tände väl inte riktigt. Den såg ut som att den stått still i en loge i 40 år Och så är det antagligen. Lite "matt i lacken" så att säga. Vi hade lite besvär med kopplingsvajern. Den har visst något slag av automatkoppling då man växlar. Fick inte haj på det där. Då man stod still och gasade lite kom det lite knatter från vänster sida (under kåpan?) Kanske inte är något? Oljeläckage vid växelspak/kickaxel. En av dessa packboxar. Däcken var visst original. Hårda som hockeypuckar. Man kan säga att den är "orörd" En del pyssel. Kanske omlackering av tank och skärmar så den inte ser så deppig ut.

Däremot blev jag tänd på den Jawa 250 cc "Califonian" som jag skulle kunnat köpa direkt om den inte var så dyr. Antar att du vet vilken det är.

Knepigt....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av Andercz »

"Knatter" från vänster kåpa låter mer som en slapp och uttänjd primärkedja. Eller en kedja som inte är så böjlig..?
Ni kollade att det var olja i växellådan innan ni startade? Har den stått stilla i 40 år, kan den olja som lämnades i motorn då, under tiden blivit en halvhård gegga som inte smörjer särskilt mycket, utan mer blockerar rörliga delar från att fungera som det är tänkt.

Av samma orsak kan kopplingens lameller ha bakats ihop av intorkad olja, vilket ju inte är bra förutsättningar för att kopplingen skall fungera optimalt.

Har man bara fyllt på med olja utan att kolla hur det ser ut innanför, kan sådana gamla "sjusovare" ha en del överraskningar. Men en ordentlig utrensning/ rengöring är ofta det som krävs. Kanske nya kopplingslameller.
Jag har grävt ut gammal stelnad olja som var i konsistens som seg honung ur en motor. Kopplingens lameller fick bändas isär och rengöras noga.

En ny packbox till kickaxeln kostar en tia eller så. Den har nog torkat på 40 år..

Alla JAWA och CZ landsvägsmaskiner, utom väldigt få undantag, har en mycket finurlig och enkel halvautomatisk koppling. Med rätt injustering behöver man inte använda kopplingshandtaget på styret mer än möjligen vid start och stopp. Vid alla andra växlingar bara trycker man växelpedalen i önskad riktning och kopplingen aktiveras samtidigt som växling sker, automatiskt. Men det sitter i ryggmärgen hos många att klämma in kopplingshandtaget med vänsterhanden vid växling. Jag har aldrig fått vanan själv, men det är många som har kommit på tricket att glömma bort vänsterhanden.
I alla händelser, vare sig man utnyttjar automatiken eller inte, vid injustering av kopplingen kan man inte komma undan att justera automatiken, den kan annars ställa till med problem. Men man kan för övrigt strunta i den, men inte montera bort den. Man är inte tvungen att lära om.


En JAWA California är ett helt annat djur. De är ansedda, med rätta, som en av den bästa modellerna. Den är mycket populär och bra exemplar brukar vara dyrare än andra.
Men den är en singel på 250cc, så den skall vi väl inte diskutera här?

Nu har du gått och ruvat och smugit så länge på den där CZ 471, den har också en slags kultstatus runt sig. Inget dåligt val alls. Dags att komma till skott...?

Andrcz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av kkj »

Verkar som att det är läge nu.- Planerar att åka i morgon med släpet.
(MEN, jag tänker också försöka få tag på en Monark M300.) (Om den finns inom en 15 mila radie.)

Typ:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Mona ... m?ca=7&w=3

Men som sagt, varning, då 471:an står på gården kommer det att bli fler frågor! :-)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av Andercz »

Ingen fara, att det blir många frågor, det är ju för den goda saken att komma framåt..!
Det är bara kul.

Vänta tills du hittar en MONARK m300 som inte är sönderrenoverad. Den i annonsen, det räcker inte mer "rätt färg". Om man tycker randning är svårt eller dyrt, skall man inte ge sig på det. Men en felaktigt randad maskin ser bara ..fel ut. Det skall vara två ränder på skärmarna, en tunn och en lite bredare, inte en enda jättebred. Det saknas flera ränder, glömde väl hur det var från början.. tog inga bilder. Även hjulen skall ha dubbla ränder..
Det är fel tank.
Hellre en sliten maskin som fungerar än en sönderrenoverad bild ..
Och en cykel som inte gått på tio år är mogen för en total genomgång igen, byta packboxar, kolla cylinder... det är inte bara att tanka och köra iväg.

Har du sett denna? Fel ram till motorn, eller tvärt om, men en roligare och ärligare hoj, i mina ögon.
http://www.blocket.se/kronoberg/Monark_ ... ?ca=11&w=3

Vi börjar på en ny tråd när du börjar med att fixa med din nya CZ 471, OK?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: 2-cylindrga motorer.

Inlägg av kkj »

Det var en principbild, öppnar så småningom en ny tråd..............
Skriv svar