Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Reparationstips och allt om motorer...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av JawaMax »

Har någon testat att byta ut labyrinttätningen mot en packbox? Den gamla labyrinten på 579- motorn har ca 0,2 mm större diameter än vevaxeln. Det kan inte ha varit speciellt bra tätning på slutet! Inte ens med en ny, torde man kunna ha speciellt högt tryck mellan tätning och axel, då det är metall mot metall. Dessutom kommer labyrinten att slitas ned med tiden, varvid tätningen försämras. En packbox behåller kontakten med axeln över tiden, åtminstone nästan. Håller mitt resonemang? Jag tänker alltså sätta en packbox mellan dom två ramlagren på vänstra sidan av vevhuset. Därmed får det yttre lagret smörjning av växellådsoljan, medan det inre lagret smörjs av bränslet. Ska jag trycka in det yttre lagret ända fram till packboxen, eller ska jag låta det hamna i samma position, som det skulle ha varit med labyrinten på plats, d v s dess utsida jäms med blockets utsida?

MVH

JavaMax
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av Andercz »

Nej, nej, nej! Stopp!!
Labyrinttätningen skall inte ligga an mot axeln, det är så fiffigt den fungerar. Det är inte metall mot metall, det förekommer ingen kontakt och det blir ingen friktion eller slitage, varesig på axel eller tätning. Den fungerar bättre än en packbox av gummi, i detta fallet, på grund av att den inte slits mekaniskt av axelns rotationer. De snabba tryckförändringarna och riktningarna tappar bort sig i labyrintens kanaler. En packbox med gummiläppar tar slut, torkar och så vidare, och har inte så lång livslängd som en labyrinttätning. I princip håller en labyrinttätning "i evighet", om den inte misshandlas vid ur- och imontering. Är spåren skadade skall den bytas ut mot en ny.
En annan fördel med att ha en labyrint är att den, i detta fallet med en tätning som är öppen åt båda hållen, även tätar åt båda hållen. Den håller växellådans olja ute från vevhuset, och den stoppar vevhusgaserna från att skjuta ut i växellådan.

Labyrinttätningar används även t.ex vid anslutningar av turboanläggningar. Jag har inte hittat en beskrivning av hur en labyrinttätning fungerar på svenska, men här finns en på engelska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Labyrinth_seal

Det sitter en labyrinttätning i mitten på vevaxlarna på alla JAWA 350cc-motorer, den håller isär de båda vevhusen, och sköter den uppgiften perfekt. Skulle man ha en vanlig packbox där, skulle vevaxeln behöva renoveras med en otroligt högre frekvens än vad som nu är tillfället.
Detsamma gäller för labyrinttätningen på vänstersidan på din JAWA 579, den sparar många renoveringar och motorras just för att den inte har kontakt med axeln, du slipper riva hela motorn för att ständigt byta packboxar...En labyrinttätning tåler också högre temperatur än en gummitätning. Packboxar med gummitätningar placeras lämpligen så att de kan kontrolleras och bytas ut utan större rivning av motorn.
Det är alltså inte JAWA om har hittat på denna finurliga tätning, den används flitigt av alla motorkonstruktörer, bland andra av VOLVO..

När du monterar labyrinttätningen, passa på att du lägger in den med rätt orientering, att rätt sida kommer inåt, och att urtaget i ytan sammanfaller med smörjkanalen från cylindern. Jag brukar rita ett streck med en tuschpenna i lagerhålet och på labyrinten så vet jag hur jag skall sikta så att den kommer rätt. Den monteras på samma sätt som lagren intill, direkt från frysen ner i lagersockeln.
Detsamma gäller med spårringen, dess öppning skall sammanfalla med oljekanalen, detta gäller även den på högersidan, annars blockerar de smörjkanalerna. Detta påpekas även i verkstadshandboken.
Labyrinttätning JAWA 559, 579, m.fl.jpg

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av JawaMax »

Jo, jag hade på känn, att det inte alltid är så enkelt, som det ter sig vid första tanken. Därför slängde jag iväg min fråga här på forumet. Tack Anders för ännu ett gott råd! Det ska blir labyrint på denna motor även i fortsättningen. Jag har ett par sådana begagnade liggande. Det kanske inte behövs en ny tätning, om inga synliga skador på dom gamla?
Jag har nu kommit en bit på vägen, då vevaxellimporna är nedsvarvade med nästan 40 mm (diam= 130,8 mm). Ny komplett vevstake är köpt, så veven kan nu sättas ihop. Alu-ringar som utfyllning av vevhuset är också klara. Det gamla cylinderfodret är utpressat och en nytt foder med passande mått ska beställas från England, liksom en MZ 301- kolv med 75,46 mm diameter från Tyskland. Många detaljer tillkommer dock, innan det är dags att skruva ihop motorn.

En fråga till: Med ett större foder, behöver blocket öppnas upp på motsvarande sätt, d v s foderhålet ska borras upp även i blocket.
Det ser ut som att hålet har en uppgift att styra cylindern centriskt. Hur noga är det med denna styrning, dvs krävs det precision vid ökning av nämnda diameter? Om det är noga, är det arborrning i mekanisk verkstad som gäller (dyrt). Om det inte krävs alltför hög precision, kan man fräsa upp hålet själv med en Dremel tex. Det torde kunna bli hyfsat, om man tar det varligt, lite i taget. Sista biten kan man slipa för hand med smärgelduk, som jag gjorde med alu- ringarna gentemot vevhuset.

MVH

Martti
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av Andercz »

På min planet skulle inte ens tanken uppstå om det går att fila för hand med en Dremel...!?
Med en kolv som är 75.5 mm mot 579:ans 70 mm(71 mm i största ÖD) antar jag att cylinderfodret blir minst 6 mm vidare? Passa på att du inte kommer in på smörjkanalerna till vevlagren..
Halsen på en 579.jpg
Med ett vidare foder kommer det att bli trängre, mindre yta på överströmningskanelerna, men jag antar att du kommer att utvidga även dessa? Då måste du ju även se till att kanalerna i blocket passar... Mycket slipjobb blir det, allt kräver precision. Det finns väldigt få hörnen att kapa, vill du ha en unik motor, kan du inte spara på nödvändiga kostnader... Om kvaliteten blir låg på arbetet är ju alla pengar bortkastade.
Ändan på cylinderfoten passar väldigt precis i urborrningen i blocket. Jag skulle inte vilja ha en ojämn kant där gaser fiser förbi..

Tänk om, Martti.

Syna Labyrinterna noga, de får inte vara skadade, varken på utsidan eller på insidan. Ofta har hemmamekare knackat ut dem med ett dorn insatt i mitthålet. Det är ingen bra metod.
Och var noga med låsringarnas öppningar, de skall vara öppna mot oljkanalerna från cylindern. Du kan bortse från att jag har satt in gummiförseglade kullager. Jag tar bort förseglingarna vartefter. Men att ha förseglade lager gör att man inte riskerar at få skräp i lagren under arbetet, och det gör inget om man blir avbruten ett tag.
Orientering av låsringar.jpg
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av JawaMax »

Anders, cylinderdiametern ökas mer än du skrev. Största kolv- öd verkar vara 66 mm på 579:an. Hade det funnits 70 mm kolvar, hade jag nöjt mig med en sådan. Spolkanalerna blir givetvis mindre och därmed ökar gashastigheten, vilket inte är bra, då mer gaser blåses rakt ut i avgasporten. Man kan eventuellt putsa spolkanalerna med någon millimeter, men godset ser ut att vara ganska tunt, så jag räknar inte med någon större ökning av tvärsnittsarean, ens om någon. För att motverka ökad gashastighet, kommer jag att ta upp en boost- kanal i cylindern på baksidan av kolven, med lite tidigare tajming än ordinarie spolkanalerna. Ett motsvarande hål i kolven kommer att tas upp. Boost- kanalen kommer att ha en fasning i överkanten, så att gaserna blåses uppåt mot tändstiften. Detta förfarande kommer att sänka trycket i spolkanalerna med lägre gashastighet som följd och därmed kommer en större del av gasen att förbrännas, istället för att skickas rakt ut i avgasporten. Kolvtemperaturen kommer också att sjunka p g a gasflödet ut från den övre delen av kolvens undersida.
Nu är inte jag den första att borra upp cylindern till 75 mm. Min vän i Finland, Pauli Piippola, har gjort det, men han har inte satt dit en boost- kanal, så det ska bli spännande att se, hur min motor blir jämfört med hans. Blir det bra, kommer nog även han att göra samma sak.
Min 350- militär skickar ut en hel del oförbränt bränsle i avgasrören. Möjligtvis kunde en boost-kanal enligt ovan i båda cylindrarna avhjälpa detta, samtidigt som effekten kunde öka ett par hästar? Åtgärden kräver dock att man måste pressa ut cylinderfodren för att kunna fräsa boost- kanalerna.

En fråga till: Jag har två 579- cylindrar med dåliga gängor på den högra avgasporten. Finns det något "billigt" sätt att reparera dem? Helicoil i denna dimension tycks vara svindyrt och jag vet inte om dom finns med rätt gänga heller. Ett omständigt sätt kunde vara att såga ut den hela gängan på den ena cylindern och fräsa ur den trasiga gängan på den andra och svetsa den hela gängan till platsen för den trasiga gängan. Antagligen skulle det blir rätt dyrt, om man inte kan göra allting själv. Det vore synd att slänga cylindrarna i skrotbingen bara för att gängorna är dåliga.

Angående ökad diameter för cylinderöppningen i blocket, har jag varit inställd på arborrning, men kostnaden får en att försöka hitta billigare sätt.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ersätta labyrinttätningen med en packbox

Inlägg av Andercz »

OK, du har gett dig in på ett mycket avancerat ombygge... För att kunna komma ut på andra sidan med ett leende, får du hellre ge dig mera tid, hellre än att leta efter billiga, sämre lösningar. Det kan ta längre tid än man har lust med, men att bara tänka med plånboken brukar straffa sig.

Antingen letar du upp en tredje cylinder med goda gängor i båda avgasportarna, eller så letar du upp en verkstad som kan hjälpa dig med en operation, där man fräser ut den dåliga gängan och svetsar in en plugg med friska gängor.Bra utgångsmaterial, som inte kräver reparationer är nog ett bättre sätt att spara och en bättre förutsättning för att lyckas.
Förmodligen kan man svetsa igen hålet och borra/ gänga upp det, det borde vara en något enklare operation, men även här är det precision med i spelet.
Även detta är en kostsam operation, alla vinklar är viktiga, att hitta en bra cylinder är nog billigare.

Hade du bott i närheten av Huvudstaden skulle jag rekommenderat att du lät AB Aerosvets i Länna utföra reparationen, han är en trollkarl med aluminium.

Även VRM i Uppsala skulle gärna åta sig arbetet. http://vrm.se/ Rolf har som en av många specialiteter att modifiera/ trimma topplock, fräser ur och krymper i en ny plugg.
Rimliga priser. En 2-taktens Häxmästare. Snacka med honom, avståndet rent geografiskt skall inte avskräcka. Han är en god medmänniska dessutom som räddat mig ett flertal gånger med trixiga uppgifter.
Om du inte redan har en favoritverkstad som skall utföra alla jobb, Rolf är din man!


Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar