CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Reparationstips och allt om motorer...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Är medveten om översättningsproblem och måttkonverteringar. Tänkte också att nivåskruven bestämmer.

Men det står också om oljerekommendationer: Shell Spirax. Är inte det en hypoidolja? Vill man väl inte ha mellan kopplingslamellerna?

Oljan som kom ut såg emellertid rätt så ok ut. Tyckte mig skymta en tillstymmelse av "glimmer" men är inte säker.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Det är ju tur att utvecklingen går framåt, och att även oljan blir bättre med tiden. Du behöver inte leta efter 40 år gammal olja, tag en bra modern syntetisk olja, eller en bra modern mineralolja. Delsyntet är bara ett sätt att tjäna pengar på de som inte kan bestämma sig, de behöver aldrig uppge vilken procent av innehållet som är syntetisk.., men den blir plötsligt mycket dyrare..
En olja framtagen för våtkoppling, högst GL4. Välj en du trivs med.

Shell Spirax är ju tydligen inte bara en slags olja utan ett helt sortiment. Jag har inte hört talas om den förr, men jag använder mest oljor framtagna för motorcyklar, med våtkoppling.
http://www.shell.com/global/products-se ... pirax.html

Glimmer eller filspån, är till en del helt normalt, det förekommer ju hela tiden ett visst slitage. Jag brukar alltid ordna med en magnetisk bottenplugg till de motorer som passerar mig. En neodymmagnet, cylindrisk, 4 x 7 mm, borras in i original bottenplugg, så att nån mm sticker upp. Säkra med Araldit.
MAGNETISK%20OLJEPLUGG,%20JAWA.JPG
Den drar åt sig de mesta av fragmenten som simmar i oljan, så att de inte ligger kvar i lager och bussningar. Vid oljebyte kan man också lättare avgöra om det förekommer ett onormalt slitage.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Ljuddämparen isärtagen. Den innehåller inte många delar. Konstigt nog så dämpar den ganska bra. Eftersom det inte fanns så mycket sot, utan mest olja och vattenkondens så hoppar jag över det rekommenderade lutbadet. Genom att använda fel verktyg blev ringmuttern misshandlad. Då jag tar loss den andra blir det med riktig haknyckel. Ringmuttern har en fingänga som blivit lite misshandlad före min tid. Antagligen därför den satt så hårt.
Bilagor
avgas.jpg
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Sidospår: De kromade styret skulle behöva lite kromglans. Men då visade sig att gummihandtagen (eller vilket material det är) sitter bergfast på styret. Måste jag verkligen skära sönder dem?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Om du har styret löst, stoppa ner ändarna i hett vatten så att gummit mjuknar.

Med något tunt men stabilt verktyg, kanske en gammal eker, lirka dig in runt handtaget, mellan gummit och metallen.. Vrid i handtagen, knåda och massera.
Jag tror en värmepistol eller hårtork är för direkt och uttorkande.

När du monterar dem igen, använd lite lite diskmedel som smörjmedel. Det kan förresten kanske även användas vid avmonteringen, försök lirka in det under inuti.. utspätt diskmedel funkar också.
Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Rengöring av bränsletank.
Ett par nävar små muttrar och en liter vatten med fettlösande (bara för att jag inte hade något bättre)
Ut kom denna bruna sås. Misstänker att förgasaren kan ha lite samlat
Bilagor
tanken.jpg
Skriv svar