CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Reparationstips och allt om motorer...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Då är det väl bara att sätta i gång med pysslandet. Växellådsolja ska tydligen vara SAE 90. Lät tjockt tycker jag, men så står det i den medföljande handboken.

Just hemkommen. Hoppas den tål vatten. :shock:
Bilagor
cz.jpg
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Sådana banala saker som kopplingshandtag och kopplingsvajer, köper man sådant hos mopedhandlaren? Eller ska kopplingsvajern ha en speciell nippel på motorsidan?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Grattis till nyförvärvet!

Kopplingshandtag bör du nog skaffa ett original, även om du efter långt sökande kanske kan hitta något som passar eller som kan filas till att passa. Det är inte några universala handtag som sitter på din CZ.
Kolla med Rudolf Saxegaard i Norge.

Wiren är deäremot inget speciellt med. Det sitter en skruvnippel på motorsidan, vid kopplingsautomatiken, som brukar gå att återanvända.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Glöm inte justera in kopplingen efter alla konstens regler:
INSTÄLLNING AV KOPPLING CZ 471.jpg
Som Växellådsolja kan du även använda en bra 20W 50 olja, till exempel MOTUL 3000, eller liknande. Jag tror Biltema har en variant som många tycker är OK. Växellådsoljan skall i alla händelser vara av högst G4, då annars bronsbussningar kan ta skada, av G5-oljor.
Många använder ATF-olja, med gott resultat.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Kopplingsjusteringen verkar intressant. Måste jag ta en titt på. Men om kopplingen inte slirar, är det väl OK?

Någon verkstadshandbok att rekommendera?

Var tvungen att ta bort bromslyse-kontakten på fotbromsaxeln. Det ville bli kontakt hela tiden med resultat "batteritömning" Den strömmen går tydligen inte över tändningsnyckeln.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Byter du wire bör du köra hela proceduren med kopplingsjusteringen.

Jag skickar en verkstadshandbok, på engelska, men med mycket bilder. Reservdelsbok är också bra att ha. Jag har en dålig kopia av den svenska versionen av Användarhandbok, jag kan försöka få till en läsbar kopia...

Det finns, eller fanns, en Hayne´s verkstadshandbok för just denna modellen. Man kan hitta den på eBay ibland. Även den är på engelska.

Bromsljus och tuta ligger utanför tändningslåset, för att man skall kunna rulla och påkalla uppmärksamhet utan att motorn är igång.
CZ-471.jpg
Jag ser att du har en tidigare maskin. och att kopplingsschemat visar en lite senare version, med en annan "instrumentbräda". Du har ju bara två indikeringslampor, Laddlampa och (tror jag) Helljus (eventuellt Neutralläge) Jag skall kolla vidare...
Men resten av kopplingsschemat skall stämma.

Om det inte är så att du har hela kopplingsplinten i lyktan, då har du ett Aprilia, italienskt alltså, tändningslås. Då kan man översätta kopplingsschemat för tändningslåset som såhär:
Apprilia-PAL.jpg

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Utmärkt!! Sänder du en fil till min mailaddress eller ?
Kommenterade om rost-i-tanken tråden på Ram och hjul sidan. Noterde att tanken har två bränslekranar. Gissar att slangarna ska kopplas ihop med en T-koppling.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Kolla i inkorgen till din e-post!
:D

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

Utmärkt, Super, Perfect! :-)
Den där med earls-gaffeln, vad är det för modell? Varit i försvaret?
F.ö visste jag inte om M200 125 c.c.
F.ö. Stilenlig klädsel!
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av kkj »

1,2 l olja i vxlådan! Det var en hel del!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)

Inlägg av Andercz »

Du får dela med dig lite fler ord..
Om det är vad du fann i motorn eller vad du vill hälla i..?

Hmm, när jag läser i den engelska Användarhandboken jag skickade till dig, ser jag att man inte alltid skall lita på det skrivna ordet.
Engelsmä'nnen, eller den czech som översatte handboken, har av någon anledning skrivit fel. Det skall vara 1 Liter, inget annat. Det står de också i den tjeckiska handboken jag har..
För mycket olja i växellådan leder till att kopplingen slirar.

Men det är egentligen inte så viktigt vad det står i boken.
När du fyller på olja i växellådan, häller du i olja tills det rinner ut ur NIVÅSKRUVENs hål. Det förutsätter att cykeln står på plan mark och står upprätt på sina hjul, inte på sitt stöd, inte på något sidostöd. När det rinner ut ur Nivåhålet, sluta hälla och sätt tillbaka nivåskruven, skruva i oljepåfyllningspluggen, klart.
Gör du så, blir det alltid rätt mängd.

Oljenivåskruven skall ha en fiberpackning/ fiberbricka under skruvskallen.

På samma sätt gör du om du vill kolla oljenivån - lossa Nivåskruven och kolla om det rinner ut olja, fyll på om det visar sig fattas lite.
CZ 471 Kolla Olja Växellåda.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar