CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Då är det väl bara att sätta i gång med pysslandet. Växellådsolja ska tydligen vara SAE 90. Lät tjockt tycker jag, men så står det i den medföljande handboken.
Just hemkommen. Hoppas den tål vatten.
Just hemkommen. Hoppas den tål vatten.
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Sådana banala saker som kopplingshandtag och kopplingsvajer, köper man sådant hos mopedhandlaren? Eller ska kopplingsvajern ha en speciell nippel på motorsidan?
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Grattis till nyförvärvet!
Kopplingshandtag bör du nog skaffa ett original, även om du efter långt sökande kanske kan hitta något som passar eller som kan filas till att passa. Det är inte några universala handtag som sitter på din CZ.
Kolla med Rudolf Saxegaard i Norge.
Wiren är deäremot inget speciellt med. Det sitter en skruvnippel på motorsidan, vid kopplingsautomatiken, som brukar gå att återanvända.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
Glöm inte justera in kopplingen efter alla konstens regler: Som Växellådsolja kan du även använda en bra 20W 50 olja, till exempel MOTUL 3000, eller liknande. Jag tror Biltema har en variant som många tycker är OK. Växellådsoljan skall i alla händelser vara av högst G4, då annars bronsbussningar kan ta skada, av G5-oljor.
Många använder ATF-olja, med gott resultat.
Vi hörs
Andercz
Kopplingshandtag bör du nog skaffa ett original, även om du efter långt sökande kanske kan hitta något som passar eller som kan filas till att passa. Det är inte några universala handtag som sitter på din CZ.
Kolla med Rudolf Saxegaard i Norge.
Wiren är deäremot inget speciellt med. Det sitter en skruvnippel på motorsidan, vid kopplingsautomatiken, som brukar gå att återanvända.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
Glöm inte justera in kopplingen efter alla konstens regler: Som Växellådsolja kan du även använda en bra 20W 50 olja, till exempel MOTUL 3000, eller liknande. Jag tror Biltema har en variant som många tycker är OK. Växellådsoljan skall i alla händelser vara av högst G4, då annars bronsbussningar kan ta skada, av G5-oljor.
Många använder ATF-olja, med gott resultat.
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Kopplingsjusteringen verkar intressant. Måste jag ta en titt på. Men om kopplingen inte slirar, är det väl OK?
Någon verkstadshandbok att rekommendera?
Var tvungen att ta bort bromslyse-kontakten på fotbromsaxeln. Det ville bli kontakt hela tiden med resultat "batteritömning" Den strömmen går tydligen inte över tändningsnyckeln.
Någon verkstadshandbok att rekommendera?
Var tvungen att ta bort bromslyse-kontakten på fotbromsaxeln. Det ville bli kontakt hela tiden med resultat "batteritömning" Den strömmen går tydligen inte över tändningsnyckeln.
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Byter du wire bör du köra hela proceduren med kopplingsjusteringen.
Jag skickar en verkstadshandbok, på engelska, men med mycket bilder. Reservdelsbok är också bra att ha. Jag har en dålig kopia av den svenska versionen av Användarhandbok, jag kan försöka få till en läsbar kopia...
Det finns, eller fanns, en Hayne´s verkstadshandbok för just denna modellen. Man kan hitta den på eBay ibland. Även den är på engelska.
Bromsljus och tuta ligger utanför tändningslåset, för att man skall kunna rulla och påkalla uppmärksamhet utan att motorn är igång. Jag ser att du har en tidigare maskin. och att kopplingsschemat visar en lite senare version, med en annan "instrumentbräda". Du har ju bara två indikeringslampor, Laddlampa och (tror jag) Helljus (eventuellt Neutralläge) Jag skall kolla vidare...
Men resten av kopplingsschemat skall stämma.
Om det inte är så att du har hela kopplingsplinten i lyktan, då har du ett Aprilia, italienskt alltså, tändningslås. Då kan man översätta kopplingsschemat för tändningslåset som såhär:
Vi hörs
Andercz
Jag skickar en verkstadshandbok, på engelska, men med mycket bilder. Reservdelsbok är också bra att ha. Jag har en dålig kopia av den svenska versionen av Användarhandbok, jag kan försöka få till en läsbar kopia...
Det finns, eller fanns, en Hayne´s verkstadshandbok för just denna modellen. Man kan hitta den på eBay ibland. Även den är på engelska.
Bromsljus och tuta ligger utanför tändningslåset, för att man skall kunna rulla och påkalla uppmärksamhet utan att motorn är igång. Jag ser att du har en tidigare maskin. och att kopplingsschemat visar en lite senare version, med en annan "instrumentbräda". Du har ju bara två indikeringslampor, Laddlampa och (tror jag) Helljus (eventuellt Neutralläge) Jag skall kolla vidare...
Men resten av kopplingsschemat skall stämma.
Om det inte är så att du har hela kopplingsplinten i lyktan, då har du ett Aprilia, italienskt alltså, tändningslås. Då kan man översätta kopplingsschemat för tändningslåset som såhär:
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Utmärkt!! Sänder du en fil till min mailaddress eller ?
Kommenterade om rost-i-tanken tråden på Ram och hjul sidan. Noterde att tanken har två bränslekranar. Gissar att slangarna ska kopplas ihop med en T-koppling.
Kommenterade om rost-i-tanken tråden på Ram och hjul sidan. Noterde att tanken har två bränslekranar. Gissar att slangarna ska kopplas ihop med en T-koppling.
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Kolla i inkorgen till din e-post!
Andercz
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Utmärkt, Super, Perfect!
Den där med earls-gaffeln, vad är det för modell? Varit i försvaret?
F.ö visste jag inte om M200 125 c.c.
F.ö. Stilenlig klädsel!
Den där med earls-gaffeln, vad är det för modell? Varit i försvaret?
F.ö visste jag inte om M200 125 c.c.
F.ö. Stilenlig klädsel!
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
1,2 l olja i vxlådan! Det var en hel del!
Re: CZ Modell 471 (Långsam igångsättning)
Du får dela med dig lite fler ord..
Om det är vad du fann i motorn eller vad du vill hälla i..?
Hmm, när jag läser i den engelska Användarhandboken jag skickade till dig, ser jag att man inte alltid skall lita på det skrivna ordet.
Engelsmä'nnen, eller den czech som översatte handboken, har av någon anledning skrivit fel. Det skall vara 1 Liter, inget annat. Det står de också i den tjeckiska handboken jag har..
För mycket olja i växellådan leder till att kopplingen slirar.
Men det är egentligen inte så viktigt vad det står i boken.
När du fyller på olja i växellådan, häller du i olja tills det rinner ut ur NIVÅSKRUVENs hål. Det förutsätter att cykeln står på plan mark och står upprätt på sina hjul, inte på sitt stöd, inte på något sidostöd. När det rinner ut ur Nivåhålet, sluta hälla och sätt tillbaka nivåskruven, skruva i oljepåfyllningspluggen, klart.
Gör du så, blir det alltid rätt mängd.
Oljenivåskruven skall ha en fiberpackning/ fiberbricka under skruvskallen.
På samma sätt gör du om du vill kolla oljenivån - lossa Nivåskruven och kolla om det rinner ut olja, fyll på om det visar sig fattas lite.
Andercz
Om det är vad du fann i motorn eller vad du vill hälla i..?
Hmm, när jag läser i den engelska Användarhandboken jag skickade till dig, ser jag att man inte alltid skall lita på det skrivna ordet.
Engelsmä'nnen, eller den czech som översatte handboken, har av någon anledning skrivit fel. Det skall vara 1 Liter, inget annat. Det står de också i den tjeckiska handboken jag har..
För mycket olja i växellådan leder till att kopplingen slirar.
Men det är egentligen inte så viktigt vad det står i boken.
När du fyller på olja i växellådan, häller du i olja tills det rinner ut ur NIVÅSKRUVENs hål. Det förutsätter att cykeln står på plan mark och står upprätt på sina hjul, inte på sitt stöd, inte på något sidostöd. När det rinner ut ur Nivåhålet, sluta hälla och sätt tillbaka nivåskruven, skruva i oljepåfyllningspluggen, klart.
Gör du så, blir det alltid rätt mängd.
Oljenivåskruven skall ha en fiberpackning/ fiberbricka under skruvskallen.
På samma sätt gör du om du vill kolla oljenivån - lossa Nivåskruven och kolla om det rinner ut olja, fyll på om det visar sig fattas lite.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...