Motor går ikke riktig bra....

Reparationstips och allt om motorer...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Motor går ikke riktig bra....

Inlägg av tjbergli »

Forrige vinter "renoverte" jeg en 350 Californian fra 1974. Hojen går OK, men jeg er inte riktig nøyd .. :(
Ved gass-pådrag/akselerasjon går den klockrent, men når jeg slakker av på gassen nykker den og går ojevnt.
Nogon som har tips?

Følgende ble gjort med motoren:
Nye stempelringer og honet sylindere
Nye tetteringer på generatorsiden
Nye tennplugger og justert tenning (6v stiftetenning)
Rengjort forgasser, nytt luftfilter og bensinkran

Tor Johan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Motor går ikke riktig bra....

Inlägg av Andercz »

Jag antar att du har en JAWA 631, utan oljepump?
Det kan var flera orsaker till dina problem.
Har den varit sådan sedan servicen eller har det uppstått nyligen?

När du bytte packningen bakom generatorn, såg du till att smörja in läpparna på tätningen med fett innan du monterade den? Om den är torr slits den ut snabbt när vevaxeln börjar rotera.
Om den läcker igen, trots att den ju är ny, kan det orsaka en massa konstiga fenomen, som ofta förväxlas med förgasarfel.

Att den hackar på tomgång kan ha att göra med det nya luftfiltret, är det ett original luftfilter eller ett modernt typ K&N? Ett nytt luftfilter kan orsaka att man får justera förgasaren på nytt.

Hackar förgasaren på tomgång kan det bero både på att förgasaren får för fet eller för mager blandning, men jag skulle tro mer på för fet.

Men börja med att ställa tomgången med förgasaren som den är, enligt instruktionsboken.
Kanske är tomgångsmunstycket blockerat?
På tomgång använder förgasaren tomgångsmunstycket och luftskruven,
Mellanregistret styrs av trotteln och först på närmare fullgas kommer huvudmunstycket riktigt till tals.
Förgasare JAWA California 350cc.jpg
Kan detta vara till någon hjälp?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Motor går ikke riktig bra....

Inlägg av tjbergli »

Takker igjen for rask respons, Andercz!

Det er en 632 oilmaster, men jeg har koblet ut oljetanken og blander olje rett i tanken.
Luftfilteret kjøpte jeg av Rudolf og var en innsats til burken. Så det regner jeg med er ok.

Motoren går bra på tomgang etter ett minutts oppvarming, problemet oppstår når jeg f eks kjører rolig i 50-60 km/ t med jevn gass. Da rykker den, gir jeg mer gass/ akslererer forsvinner problemet.

Pakningen bak generatoren ble smurt med olje eller fett ved montering ( husker ikke riktig ), og problemet har vært der hele tiden.

Jeg skal juster forgasser enligt boken en gång til.....

Tor Johan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Motor går ikke riktig bra....

Inlägg av Andercz »

Aha, när du byter om från oljepump till att blanda i tanken, kan det vara läge att byta huvudmunstycke i förgasaren. Se på bilden jag skickade nyss. Det skiljer lite på bestyckningen. Det kan vara så enkelt. Rudolf har säkert det munstycke du behöver. Byt gärna nålen också.

Hur verkar trotteln vara, glider den tight i förgasarhuset? Om den skramlar eller verkar lös, kan det vara läge för byte. Det kan vara lite pilligt att hitta en ny som passar, då ju förgasarhuset också kan vara lite slitet...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar