Knack...

Reparationstips och allt om motorer...
powerroad
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 02, 2009 9:20 am
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Knack...

Inlägg av powerroad »

Nu är hojen igång! Tack för all hjälp (se: elektriskt/batteri).
Det visade sig att det var tändkabeln som var dålig. :roll:
MEN...jag tycker mig höra ett visst missljud från motorn.
Det "knackar" liksom till på vissa kolvslag, svårt att förklara hur det låter men jag tycker nästan att det låter som om kolven slår i toppen ibland. :?
Någon som har en teori om vad det kan vara?
Jag tänkte låta min Guzzi få sommarlov i år & åka Jawa istället så därför vill jag att grejorna ska vara sjysta.

Mvh Anders
Jawa 250 California III 1972
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Knack...

Inlägg av Andercz »

Anders,
På så här långt avstånd låter det mest troligt att du har en sliten kolvbult, möjligen är bussningen även den sliten. Alternativt är kolvringarna eller rent av även kolven, slitna.
För att få klarhet behöver du lyfta av toppen och cylindern. Lustigt nog är det oftast kolvbulten som är mest sliten, inte bussningen, som man skulle kunna tro. Bussningen är ju i brons, medan bulten är gjord av stål. Det är vanligt att bulten har en "midja" där den sitter i bussningen. Skaffa en ny kolvbult, det brukar räcka i de flesta fallen, om slitaget inte har gått för långt.
I allra värsta fall håller lagerrullarna i storändan på vevstaken på att bli slitna. I så fall är det bara att riva motorn och renovera vevaxeln. Drag i vevstaken för att känna om det finns något slitage.

När du ändå har grejerna isär, kolla och byt kolvringarna. Dessa skall ha ett maximalt gap på 0.8mm mellan ändarna. Nya har ett gap på 0,2mm. Detta mäter du genom att skjuta ner en ring uppifrån i loppet till c:a 15 - 20 mm ner från överkanten, mät med bladmått.
Kolven mäts på nederkanten vinkelrätt mot kolvbultshålen. Toleranser kan du få om du tittar i verkstadshandboken för Arme´ns MC 257A, den har en sportvariant av din motor, JAWA 579. I allt väsentigt kan du använda den som handbok för din 250cc California. Handboken finns att ladda ner här på sidan under "Mektips"
Där finns också tips om hur du demonterar/ monterar kolvringarna. Jag brukar klippa remsor ur en PET-flaska eller en Colaburk. Se bilden nedan.

Passa på att sota ur topp och cylinder/ utblås när cylindern ändå är hanterbar på bänken.
Byt topplockspackning när du monterar ihop den.

Ny kolvbult mm hittar du hos Rudolf Saxegaard, g-shums@online.no . Om du skaffar nya kolvringar, uppge rätt storlek, överdimension. Det står instansat på toppen av kolven : t.ex. B 3 , innebär tredje överdimensionen, klass B.

Lycka till

Andercz
coke can tool.jpg
KOLVMäRKNING 554.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
powerroad
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 02, 2009 9:20 am
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Re: Knack...

Inlägg av powerroad »

Shit! Du är grymt snabb på att svara :o :D .
Tack för tipsen.
Jag har besiktning nästa vecka & sen ska jag ta en titt på grejorna.

/Anders
Jawa 250 California III 1972
Skriv svar