638 med ulik borring i h/v sylinder

Reparationstips och allt om motorer...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

638 med ulik borring i h/v sylinder

Inlägg av tjbergli »

Kom over en 638 motor og litt deler for noe tid siden. Kjekt å ha...., så den havnet i min kjeller. Når sommeren ser ut til å regne bort, kan det være fint å ha noe å gjøre!

Det skal sies, jeg hadde start på motoren innen den havnet i kjelleren. Den hørtes ok ut!

Idag gikk sylinderne av, og gjett: høyre sylinder var standard borring, venstre var borret 2 ganger. Sylinderne var litt rufsete, så de har jeg honet noen minutter. Men er det noe problem å kjøre med ulik borring? Og nå jeg setter stempelring i sylinderen er åpninger 0,95mm så nye ringer må til. Det er vanskelig å bedømme hvor mye ringene er slitt, men går det kjøpe ringer som er en størrelse over og eventuelt file de til riktig mål (0,2-0,8 ser ut til å være målet, og jeg antar at det er gunstig å være i nedre del av intervallet)

Grunnen til at jeg spør at når jeg honet og skiftet ringer på Californian, var gapet 0.6 med nye ringer og ikke innkjørt. Så etter noen mil nærmer jeg meg vel max målet.....

Tor Johan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 638 med ulik borring i h/v sylinder

Inlägg av Andercz »

Med nya ringar av rätt storlek till borrningen, får de inte överskrida 0,8 mm i glapp mellan ändarna. I en nyborrad cylinder ligger en ny kolvring med 0,2 mm glapp.
Alltså kan man sluta sig till att din cylinder snart blir nödvändig att borras upp till nästa överdimension. Den har förverkat 2/3 av sitt "liv" med denna borrningen.

Det är falsk sparsamhet att bara borra upp den ena cylindern vid ett kolvhaveri som även skadar cylindern. Det blir snedbelastning på vevaxel och kolvbultar.
Att den ena cylindern är på andra överdimensionen behöver inte betyda att den blivit borrad två gånger, man kanske inte fann en kolv till 1:a ÖD, utan fick ta en 2:a ÖD..?

"? Og nå jeg setter stempelring i sylinderen er åpninger 0,95mm så nye ringer må til."
Är det den "större" cylindern som har 0,95 i kolvringsglapp? Om det är den "mindre" kan det ju vara läge att borra upp den till samma dimension som den andra.
0,95 är långt över tillåtet glapp.
Det går i nödfall att slipa ner en för stor kolvring, men bara från en ÖD upp, men man måste vara försiktig, de är gjorda av gjutjärn och bryts lätt av. Dessutom får man beakta att 0,1 mm på diametern = 0,3 mm på omkretsen, men gjutjärnet är förvånansvärt lätt att fila på, och det händer mycket på varje drag med filen, man filar lätt för mycket.. Kontrollmät ofta!
Försöker kan tränga ihop en kolvring som är 2 ÖD större än cylindern, är det lätt hänt att den bryts när den monteras.

Jag har varit ute för en ytterlighet; En motor var väldigt svårstartad, krävde mängder med startgas för att tända.
Det visade sig att den var nyborrad, 4:e ÖD, med nya kolvar men man hade återanvänt de gamla ringarna. De hade 3,5 mm glapp mellan ändarna! Det blev inte mycket kompression där inte..

NB! När du har honat och lagt i nya kolvringar, runda av ovankant och nederkant i alla öppningar i cylinderväggarna med en bit fint slippapper eller slipduk. Eller rättare sagt, gör det innan du monterar cylindern, då sparar du kolvringarna vid inkörningen. Du behöver inte runda av kanterna mycket, bara ta av dem den vassaste kanten.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: 638 med ulik borring i h/v sylinder

Inlägg av tjbergli »

Det beste hadde nok vært å borre begge sylinderne til samme dimensjon (3. ØD). Jeg får tenke litt på saken. Har ingen konkret anvendelse for motoren ennå...... Dessuten virker primærkjeden å være ganske slakk, samt at kopplingskorgen har tatt litt i venstre sidedeksel...
Med andre ord, det ser ut til å bli en større jobb om alt skal bli riktig bra ;)
Skriv svar