638 med ulik borring i h/v sylinder
Postat: ons jul 08, 2015 6:32 pm
Kom over en 638 motor og litt deler for noe tid siden. Kjekt å ha...., så den havnet i min kjeller. Når sommeren ser ut til å regne bort, kan det være fint å ha noe å gjøre!
Det skal sies, jeg hadde start på motoren innen den havnet i kjelleren. Den hørtes ok ut!
Idag gikk sylinderne av, og gjett: høyre sylinder var standard borring, venstre var borret 2 ganger. Sylinderne var litt rufsete, så de har jeg honet noen minutter. Men er det noe problem å kjøre med ulik borring? Og nå jeg setter stempelring i sylinderen er åpninger 0,95mm så nye ringer må til. Det er vanskelig å bedømme hvor mye ringene er slitt, men går det kjøpe ringer som er en størrelse over og eventuelt file de til riktig mål (0,2-0,8 ser ut til å være målet, og jeg antar at det er gunstig å være i nedre del av intervallet)
Grunnen til at jeg spør at når jeg honet og skiftet ringer på Californian, var gapet 0.6 med nye ringer og ikke innkjørt. Så etter noen mil nærmer jeg meg vel max målet.....
Tor Johan
Det skal sies, jeg hadde start på motoren innen den havnet i kjelleren. Den hørtes ok ut!
Idag gikk sylinderne av, og gjett: høyre sylinder var standard borring, venstre var borret 2 ganger. Sylinderne var litt rufsete, så de har jeg honet noen minutter. Men er det noe problem å kjøre med ulik borring? Og nå jeg setter stempelring i sylinderen er åpninger 0,95mm så nye ringer må til. Det er vanskelig å bedømme hvor mye ringene er slitt, men går det kjøpe ringer som er en størrelse over og eventuelt file de til riktig mål (0,2-0,8 ser ut til å være målet, og jeg antar at det er gunstig å være i nedre del av intervallet)
Grunnen til at jeg spør at når jeg honet og skiftet ringer på Californian, var gapet 0.6 med nye ringer og ikke innkjørt. Så etter noen mil nærmer jeg meg vel max målet.....
Tor Johan