Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Reparationstips och allt om motorer...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av ponwik »

Hej!
Jag söker efter olja och smörjfett till min Jawa typ 11. I manualen står det att jag ska ha SAE 30W-60 men kan inte hitta nån som säljer de. Det ser ut som att jag ska ha den oljan för hela motorcykeln.
Går det blanda i vilken tvåtaktsolja för MC som helst, typ biltema, i bränslet eller är det bättre att köpa ett dyrare märke?

Det står även att Vacuum Voco BBZ fett rekommenderas men det kan jag inte hitta nånting om på google och därmed inte nått substitut. Vad ska jag använda där? Kan jag använda samma fett till bromsarna eller ska jag införskaffa ett speciellt fett för dom?

Mvh
Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av Andercz »

Du får tänka på att handboken till JAWA typ 11 skrevs 1947, snart 70 år sedan. Det har hänt mycket med oljor sedan dess, och de refererar till märken och tillverkare som var vanliga i Tjeckien på den tiden.
Det fanns inga 2-takstoljor att köpa i affären, utan man blandade motorolja i bensinen.
Handbokens beteckning 30W-60 verkar lite udda, men låter som en ganska modern beteckning. Vilken handbok hittade du den i?
Jag har för mig att det oftast stod rekommendationer om växellådeoljor, typ 85W-90 eller en rak SAE 40 motorolja..

Numera rekommenderar jag en bra helsyntetisk tvåtaktsolja att blanda i bensinen. Det är bäst för motorn och miljön.
Tänker du bara med plånboken duger även Biltemas tvåtaktolja, de har även en delsyntetisk. Delsyntetiska oljor är jag personligen ganska tveksam till, antingen helsyntet eller mineralolja. Oljetillverkarna har ingen skyldighet att uppge hur stor del i en delsyntetisk olja som är syntetolja, men den blir plötsligt mycket dyrare än en mineralolja...
Använd inte marin 2-taktsolja, eller räserolja typ Ricinolja. Den senare är till för högvarviga högpresterande räsermotorer, en lågvarvig JAWA kladdar igen i hela motorn och avgasrören...

Även prestanda och kvalitet på "vanlig" mineralolja har förbättrats under de 70 senaste åren.

I växellådan häller många ATF-olja, det funkar alldeles utmärkt.
Själv använder jag en bra kvalitet 20W-50, till exempel MOTUL eller Motorex. Du gör antagligen bara ett oljebyte om året, då är det ingen stor sak att skaffa en något dyrare kvalitesolja, det kostar kanske en 50-lapp mer än Biltemas.
Vilken olja du än väljer, välj en med högst GL-4. GL-5 och högre innehåller tillsatser som kan skada bronsbussningarna i din motor. OK har en GL-1 olja.

Är det smörjfett till kullager du söker, är de flesta kullagerfett eller universalfett antagligen lika bra. Välj ett bra och välkänt märke.
Vacuumfett är en äldre beteckning på smörjfett som har liknande egenskaper som andra smörjfetter vad gäller tätande och smörjande, men även har egenskaper som gör dem lämpliga vid applikationer som arbetar med lågt tryck eller vacuum.

Hoppas detta kan hjälpa lite..?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av Andercz »

Aha, nu vet jag vart du har fått de lite märkliga uppgifterna ifrån.
Det är en lite märklig Verkstadshandbok för JAWA typ 11 och typ 18 , alltså JAWA Perak 250cc och 350cc.
Handboken är översatt, förmodligen från tyska, av någon som inte är så bra på tyska och heller inte vet så mycket om motorer och motorcyklar, och i synnerhet inte vet särskilt mycket om JAWA.
Man får ta den med en nypa salt.

Till exempel detta med oljerekommendationerna. Författaren, Översättaren skriver att man skall ha en SAE 60 i växellådan på sommaren och en SAE 30 på vintern, vid kyligare väder, så stod det nämligen i original-handboken. Värdena har han fått genom att översätta växellådeoljors beteckningar SAE 90 och SAE 80 som var angivna i orignalhandboken... Översättaren verkar inte ha någon relation till vad marknaden erbjuder, mig veterligen är det ingen som saluför någon SAE 60 motorolja. Den är i alla fall inte vanlig, han har bara gjort en direkt , eller en möjlig översättning...
Han menar nog inte att du skall leta efter en 30W-60, utan säger att man skall byta olja efter årstidens temperatur, viket på sitt sätt är riktigt. Men med en modern "multi grade" olja i växellådan, och då ligger en 20W-50 mycket bättre till, så slipper du byta olja om du skulle vilja ta en vintertur, eller dra en repa just innan du ställer in pärlan i garaget precis innan snön kommer.. Eller om du bara vill ha goda egenskaper för kallstart och för varmkörd motor..
15W-40 funkar inte lika bra, det kan slira en del, likadant med 15W-50. 20W-50 är väl utprövat och används av många inte bara i Sverige.
Igen, de skall ha GL-4 eller mindre.
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
Detsamma gäller rekommendationen att använda en numera utgången vara, ett vacuumfett, noga angett med tillverkare och typ, men typen är föråldrad och jag tror tillverkaren har tagit ner skylten för många år sedan. Dessa uppgifter fanns i den ursprungliga handboken, skriven i Tjeckoslovakien på 40-talet och då även översatt till flera europeiska språk, Tyska, Engelska, Franska, Ryska med flera men inte Svenska..

Man kan inte läsa halvantika handböcker helt bokstavligt i alla stycken, utan får se till vart och i vilket sammanhang fettet skall användas, och vad som finns på marknaden nu för tiden.. Hade Översättaren i stället skrivit t.ex "ett gott smörjfett" hade du ju själv tagit reda på vad som passar.

Jag är övertygad om att du hittar det du söker.

Det finns fler märkligheter och en del felaktigheter och översättningsgrodor i den där handboken.. Men i det stora hela är den bra som komplement.
Ladda ner Arméns verkstadshandbok för MC 255, MC 355 och MC 356A, deras motorer är i stort sett lika som typ 11 och typ 18, och handboken är skriven av kunniga och insatta mekaniker. På en korrekt svenska, och med korrekta tekniska data. Det finns några skrivfel, men de är få..
Handboken finns att ladda ner under "MEKTIPS; Handböcker" här till vänster på hemsidan.

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av ponwik »

Ja de va en mycket bra förklaring till några grejer i boken. Jag tror det är något min morfar fick med när han köpte cykeln -52 från affären.
Det blir till att åka till nått bra ställe men då blir det något annat än Biltema. Blir nog till att köpa en 20w-50, kan jag använda den i framgaffeln också?

Det finns ju en massa smörjknoppar ut över motorcykeln och jag tänkte då köpa en sån enkel spruta från Biltema. Sen i den handboken så är det bara två olika fetter som rekommenderas men funkar de med kullager fett även på andra ställen som bakhjulsfjädring, bromstrumma och framgaffel eller ska man köpa separata?

Tackar så mycket för dom bra svaren och hoppas jag kan få klart motorcykeln under sommarn så jag kan få komma ut och köra lite :)

Mvh
Pontus
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av ponwik »

Glömde en fråga.
I handboken står det att det ska vara 1 del olja och 25 delar bensin, ska de vara den blandningen med dagens oljor också?'

Tack
Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av Andercz »

Förmodligen kan du använda 20W-50 i framgaffeln också, du kan ju i alla fall pröva. Blir det stötigt eller svampigt, byt till en gaffelolja, SAE 20 eller 30. De skummar mindre, då de är framtagna för denna användningen. På 40 - 50-talen var det vanligt att man använde motorolja i stötdämparna, mycket på grund av att oljedämpade stötdämpare var en relativ nyhet. Senare kom utvecklingen i kapp, och det togs fram bättre oljor för ändamålet.

Olja i bensinen, enligt handboken 1:25, eller som vi säger numera, i vare fall här i Svedala - 4% oljeinblandning. Du kan fortsätta med det, eller om du använder syntetisk olja, kan du gå ner i alla fall till 3%. Även dagens mineraloljor är mycket bättre än de som fanns för 70 år sedan.
Min personliga regel, som man får förhålla sig till hur man vill till. är "inte mindre än 2,25% - inte mer än 3%". I medeltal blir det lite mitt emellan.Jag gitter inte hålla på med millilitermätning. Jag har ett "snappsmått" som mäter i 2 cl, tre supar = 6 cl = 2,5 liter bränsleblandning.
Det är ingen ide´att blanda i en dunk i förväg, om man inte vet att man kommer att göra av med det på en ganska kort tid.
Bensin som stått i tanken över vintern kan man spä ut med ny färsk oljeblandning på våren, 50/50 med den gamla. så brukar den starta lättare.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... i-bensinen
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... ar-mobil-d

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av ponwik »

Tack för alla svar :)

Jag ska nu åka och handla lite grejer och jag hoppas jag hittar allt jag behöver. Satt och kolla runt lite och hittade en smörjpasta för bromsok, är det en sån typ jag behöver till bromstrummorna?

Mvh
Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av Andercz »

Det enda du skall smörja på dina bromsar, och då väldigt sparsamt, är väl armen /bromskammen. Jag brukar stryka på mycket tunt med kopparpasta där.
Det blir ju varmt, kanske, i en bromstrumma och man vill ha så lite smörja som möjligt som kan riskera att smälta och komma ut på fel ytor. Att skaffa ett specialsmörjmedel enbart för en fingerudd på varje nock, verkar att gå lite långt. Kopparpasta har man ju alltid hemma...?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av ponwik »

De va mest denna passage i boken jag undrade över: Efter 5000 kilometer demonteras bakre bromstrumman, varefter bromstrummans lager inpackas i fett. Är det fel i boken eller är det jag som missförstår?
Så det enda jag behöver är kullagerfett och kopparpasta? Får inhandla de så småningom :)

Mvh
Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja och smörjfett till Jawa typ 11

Inlägg av Andercz »

OK, då är det ju ett kullager vi pratar om, och då passar förstås kullagerfett alldeles utmärkt.
Om du finner att något lager i naven, eller just detta bakom bakre bromstumman, är slitet och behöver bytas, byt i så fall till moderna dubbelsidigt gummitätade, 2RS, kullager. Dessa är packade med fett och så täta att det aldrig kommer in smuts och således behöver du aldrig mer böka med detta.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar