Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Reparationstips och allt om motorer...
blomgren92
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 21, 2015 4:31 pm

Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av blomgren92 »

Hej !

Har en Jawa 210 men en jikov förgasare. Ska vara 63 på stora munstycket och 35 på lilla. Jag har 60 på stora och 35 på lilla. Tändstiftet är svart. Bränslenålen är satt med stiftet så långt upp på den så den ger så lite bränsle som möjligt... Men ÄNDÅ ska den fyrtakta, vad göra härnäst?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Hej Blomgren, du får gärna säga vad du heter i förnamn, det är inte bara för mycket bensin i bränslet som kan få en tvåtaktare att fyrtakta..
Jag måste från början säga att jag aldrig har plockat med en JAWA 210.

Jag förutsätter att din moppe inte är trimmad, är den trimmad är det väldigt mycket svårare att förstå vad som orsakar vad.

Det som händer i motorn är att den börjar tända vartannat varv, precis som en fyrtaktare – därav benämningen fyrtakta. Detta sker vanligtvis när det är för mycket bränsle (fet blandning) i förhållande till luft.
Den bästa förklaringen till fyrtaktning jag har hittat har Jim Lundberg, Classic Motors motorguru, gett;

Om motorn får en för fet bränsleblandning bildas det mycket avgaser, alltså rök. Om vi följer motorn några varv så händer då följande:

Första varvet: Motorn tänder på den feta blandningen. Det bildas så mycket avgaser av bränsleöverskottet att alla avgaser inte kommer att spolas ur cylindern, utan blir kvar där inne.

Andra varvet: Dessa kvarvarande avgaser förorenar den inkommande bränsleblandningen så mycket att den inte tänder. Motorn missar därför att tända detta varv.

Tredje varvet: När bränsleblandningen spolar ur cylindern denna gång åker de sista avgasresterna ut och nu är bränsleblandningen så ren att den kan antändas.

Fjärde varvet: Se första varvet och så vidare.

Det kan alltså vara avgaserna från föregående tändning som kväver förbränningen.
Orsaken till detta kan ligga i ett tilltäppt luftfilter, ett igensotat avgassytem, igensotat utblås i cylindern, smutsig förgasare... Är det ett avstämt avgassystem på din moppe, kanske det inte stämmer för din motor.
Till och med kan byte av tändstift ha effekt, byt till ett varmare stift. Eller vilket stift använder du nu?

Jikovs förgasare har munstycken som numreras i hundradelar av en millimeter. Ett 63-munstycke har alltså ett hål på 0,63 mm, ett 60-munstycke är 0,60 mm i diameter. Det händer att munstycken borras upp i trimningssyfte. Du är helt säker på att dina är orörda?
Det "lilla" munstycket antar jag är tomgångsmunstycket.

Har du ställt in förgasaren efter handboken?
Handböcker kan du hitta här (På engelska) http://jawamoped.com/html/manuals.html

Som extremfall, kan man tänka sig att det kan vara en svag tändning som är orsaken att den inte orkar ge gnista varje varv..
Jag tror jag har en tändningsenhet till 210 liggande..

Jag skall läsa på lite själv i handboken, men kolla hur avgassystemet/ ljuddämparen ser ut till att börja med, sota ur om det behövs.. Passa på att det inte kommer sot in i motorn, det är kolpartiklar, och kol är ett utmärkt slipmedel. Lyft på toppen och kolla, behöver du sota, tag av cylindern och arbeta på den på verkstadsbänken, rengör noga innan du plockar ihop. Kolla om kolvringarna kan röra sig, om spåren är fulla med sot, tag ur ringarna och rengör spåren.
Och kolla luftfiltret.
Byte av kolvringar..JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
blomgren92
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 21, 2015 4:31 pm

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av blomgren92 »

Moppen är inte trimmad. Ska ta tag i att göra rent avgassystemet. Tändstiftet är ett NGK-tändstift. Hur menar du med ett varmare?

Ägaren innan säger att den inte är trimmad men han kan knappast veta allt om den. Det var mycket fusk med förgasaren, fel skruv, dåligt gjorda packningar.... Och munstycket som där ett 60-munstycke (ska pröva med ett digitalt skjutmått å mäta de) är det fel gänga på så dom hade lagt typ gängtejp och lim så den skulle fastna. Letar efter nya munstycken och det enda stället ännu som jag kan beställa ifrån är jawashop vilket frakten blir på 90 spänn :( Så håller lite på att byta munstycke och utesluta alla andra alternativ först.

Ska ställa förgasaren efter handboken en gång också.
Moppen startar så fruktansvärt lätt och går så himla bra på lägre varv så känns inte som tändingen...
Finner inget luftfilter. Har dessutom testat att köra utan någon kåpa på förgasaren där den suger luft och fyrtakta ändå. Det går en kåpa från förgasaren till ramen och sedan längre upp på rammen är en aliminumgjuten grej som i sin tur tar in luften.

Tack så hemskt mycket för hjälpen förresten! :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Om tändstiftet, NGK har sina märkta så att de "varmare" eller "mjukare" har en lägre siffra än de "kalla/ hårda".Ett kallt eller hårt tändstift tåler högre temperatur, men är ofta också lite mer svårstartat. Ett mjukare/varmare tändstift är ofta lättare att starta, och rekommenderas om man skall köra på vintern, t.ex. Det finns ju inte bara ett slags tändstift, tyvärr, det är en djungel.
Handboken rekommenderar ett NGK B6HS. Det är ett medelvarmt tändstift. Det får inte stå något R i beteckningen.
JAWA 210, tekniska data, tändstift.jpg

Jo, det verkar mera vara ett förgasar/ bränsle-problem du har.
Om du har förgasarmunstycken som inte passar, men har rätt siffra, kan det komma från en annan tillverkares förgasare och kanske inte alls stämmer i din Jikov. Ett 60 i en Jikov motsvaras inte av ett 60 för en Mikuni, till exempel.

Har någon varit inne och rotat i förgasaren, kan fler delar vara utbytta, till exempel trottelnålen eller flottörnålen.
Flottören, har du kollat så den inte är full av bensin? Flyter den bra? Är den ställbar? Kan man ställa den lite högre, den kanske är lågt ställd.. och släpper då in för mycket bensin.
JAWA 210 Luftrenare.jpg
Om du plockar av avgasröret och ser att det är fullt av sot och koks, är det mycket troligt att det ser likadant ut i cylindern.

Avgasröret kan du rensa med en bit gammal wire som du i ena ändan viker ut stråna på, så att det blir en liten styv borste. Sätt wiren i en borrmaskin och drag den in och ut. OBS!! Stoppa in wiren i röret innan du startar maskinen, annars kan wiren bita dig i ansiktet!
Detsamma gäller när du skall sluta, stäng av borrmaskinen INNAN du tar ut wiren ur röret! Använd skyddsglasögon.

Lycka till
Vi hörs snart?

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
blomgren92
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 21, 2015 4:31 pm

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av blomgren92 »

Jag har ett NGK B5HS . Så det är ju lite kallare dock...
Hmm, men som du sa tidigare så borde väl innerdiametern vara 0.6 på ett 60-munstycke eller? Gäller inte det alla?

Ska kolla lite med flottören där faktiskt. Den flyter och är helt tom! Man kanske kan ställa den högre... Har märkt att det att blir lite bensin i skålen under förgasaren. Jag har trott att det bara är för att bränslet inte hinner användas ordentligt p g a att den fyrtaktar. Det rinner liksom över om man säger så...

Jag har sett den bilden med men sitter inget filter, endast en aluminumgrej. På bilden under ser du den, avlång grej. Förgasare sitter under. Den svarta avlånga saken suger underifrån och sen in i ramen. I den ska det tydligen finnas ett filter (läst runt lite och vissa säger att den raggsocka kan funka)

Bild

Har kommer sen luften ut och in i förgasaren via en kåpa.
Bild

Bild

Vad är det för packningar som sitter mellan toppen och cylinder? Måste den bytas om jag plockar av den? Har så jag kan skära ut egna packningar. 0.8 mm om det går eller måste man beställa nya?

Okej tack ska göra mitt bästa ! Har riktigt aggressivt medel på jobbet också för att göra rent tåg med så det ska nog duga ! :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Nej, ju lägre siffra desto varmare tändstift, när det gäller NGK. På Bosch är det tvärt om..
NGK CODE KEY.gif
Munstyckenas numrering i olika tillverkares förgasare kan skilja väldigt mycket. JIKOV anger bara den faktiska storleken, i millimeter, eller rättare sagt hundradelar av en millimeter, 60 (=0,60 mm), 115 (=1,15 mm) och så vidare. Enkelt och omöjligt att ta miste på.
Men tittar du i en AMAL-förgasare, eller en Mikuni, är siffran inte alltid direkt översättbar till ett mått, utan det kan vara ett serienummer, eller en relation för just den eller den förgasaren eller serien av förgasare.

En raggsocka skulle jag aldrig pröva, möjligen som nödlösning , och mycket tillfälligt. Eftersom det är mycket viktigt, som det visar sig på din moped, att kunna med precision reglera tillförseln av luft till förgasaren bör man hålla sig till vad som kom med från fabriken. Kolla om det är fritt i hela röret.

Chokespjället, den nästan päronformade lilla plattan med ett hål, den kärvar inte? På bilden verkar den vara i "till"-läge, det vill säga att den chokar = stryper lufttillförseln, vilket gör blandningen extra fet vid start. Om den inte går ur automatiskt när motorn har startat, bör det finnas ett reglage för den, en wire eller nåt..? Sitter den kvar i TILL-läge blir bränsleblandningen överfet hela tiden.
JAWA 210, förgasare, choke.jpg
¨
Har du laddat ner Reservdelsboken och Verkstadshandboken?

Använd inte supertvättmedlet på aluminium.
Om jag tolkar reservdelslistan rätt finns det ingen topplockspackning, bara en cylinderfotpackning..? Kolla med Verkstadshandboken.
JAWA 210, Reservdelsboken, Cylinder.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Ett skott i mörkret..
Jag ser att isoleringen på tändenheten är sprucken. Kan det tänkas att det blir överslag där? Då försvinner ju ett par gnistor till ingen nytta..
Bara en reflektion..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Nu har jag läst Användarhandboken, har du laddat ner den? Eller hade du den tidigare?
Där står ju precis det jag frågade om förut, om att choken går tillbaka automatiskt, när man vrider gashandtaget till max.

Om denna funktionen inte funkar riktigt, kör du ju omkring med full choke hela tiden, då måste den fyrtakta...
JAWA 210, STARTING of Moped.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
blomgren92
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jul 21, 2015 4:31 pm

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av blomgren92 »

Jag har skummat igenom alla dom manualer som fanns där. Måste säga att dom är väldigt utförliga ! :)
Okey förstår vad du menar med munstyckena nu, ska mäta på den och se vad den är exakt.
Ska se om jag kan böja flottören lite kanske.
Finns typ ark att klippa ut egna packningar med. Var min far som hade liggandes så det är väl så närma orginal det går.

Bilderna är bara lånade från nätet så är inte min! Ska få in lite bilder på den :)

Det med chockspjället verka intressant. Ska kolla upp de!
Men packningarna till cylinderfotpackningen, kan man skära ut den själv tror du? Håller det? Eller har du endast kört med orginalgrejer? Annars får jag väl pröva !

Tog och plockade bort avgasröret och kände in i cylindern. Lös runt lite också inuti men tyckte inte det var så mycket sot. Gjorde rent. Åkte ut på en sväng. Lät fränt som f*n och det irriterade massor(skitkul!). MEN vid fullgas så fyrtakta den :(
Men jag hade ju plockat bort avgasröret ändå så gjorde rent det ordentligt och satte tillbaks det. Körde en sväng igen ifall det skulle ha blivit någon skillnad... fyrtakta.

Sen satte jag mig och fundera en sväng. Jag hade ju plockat bort kåpan till förgasaren där den sög in luft och då fyrtakta den ändå. MEN jag hade inte provat att plocka bort den efter att ha flyttat clipset på bränslenålen till det högsta så den fick så lite bränsle som möjligt. Så jag plocka bort kåpan och provåkte igen..... DET FUNKA ! :D :D
Är ABSOLUT inte bra ifall det kommer inte skit i motorn men nu har den iallafall fått varva ur en gång !

Satte tillbaka kåpan på förgasaren men lät inte slangen som går in i ramen sitta på. Men då fyrtakta den igen. Så den verkar ju behöva en hel del luft... Troligtvis så ska ju vindsblåset som blir när man kommer upp i hastighet hjälpa till så det sugs in i förgasaren. För om jag lyfter moppen upp och gasar så fyrtaktar den direkt!

Finns ju massa sätt jag kan fuska till dethär på nu men som du säger så ska man ju använda det som är orginal för det är ju som sagt rätt.
Ska kolla en gång på chockspjället om det kan vara det men annars fokus nästa gång jag får tid på att motorn får luft ordentligt.

Tack så himla, himla, himla, himla, himla mycket för all hjälp! Känns underbart att kunna bolla lite tankar och ideér med dig och få MASSOR med förslag tillbaka. TACK!

/Henrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasare Jawa 210 Fyrtaktar

Inlägg av Andercz »

Aha, jag trodde det var din moppe på bilderna...

Ok, då väntar jag på dina bilder innan jag fortsätter att spåna..
Men det är ju trevligt att få bekräftat att den får för mycket bensin/ för lite luft, kort sagt för fet blandning.

Börja med att skaffa ett munstycke som går att skruva dit utan gängtejp, om det nu inte är hållaren till munstycket som fått gängpaj. Det kan den fått om någon försökt skruva dit ett som egentligen inte hör hemma där..

Här finns en massa förgasardelar till rimligt pris http://jawashop.com/Jawa-50-type-210-Babetta, En komplett förgasare kostar en dryg fyrahundring..
Här finns lite mer, alla har inte samma priser eller ens samma delar på lager.. http://www.motoveterandily.cz/index.php?p=1

http://www.motoren.sk/shop/Jawa/100

En cylinderfotpackning kan man absolut skära till själv.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar