Kolvringar Jawa perak typ 11

Reparationstips och allt om motorer...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Kolvringar Jawa perak typ 11

Inlägg av ponwik »

Hej!
Märkte att en av mina kolvringar va helt av så ni tänkte jag mig att skaffa mig nya. Vad jag kan se i reservdelshandboken för perak så ska jag ha 65x2.5 men jag skulle bara vilja dubbelkolla de med någon som kan sin sak :) Tror jag har hittat rätt sida i boken..

Tack
Pontus
Bilagor
p008.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar Jawa perak typ 11

Inlägg av Andercz »

Jo det stämmer, standarstorleken på din kolv är 65 mm i diameter, och alltså är det samma mått på kolvringen.
Men du måste kontrollera om cylindern inte har blivit omborrad till en överdimension, vilket är väldigt vanligt. Även kolvringarna blir något vidare till varje överdimension (ÖD).
Du ser måtten på dessa, kolvar och kolvringar, i nedre listan "Abnormalni Dily..."

På kolvens ovansida är oftast en siffra instansad som anger vilken borrning kolven är till för, 1, 2, 3, eller 4. Det skiljer 0,25 mm mellan varje storlek. Finns ingen siffra instansad, kan det vara en standardkolv, alltså är då cylindern aldrig omborrad och kolven håller standardmåttet 65 mm.
KOLVMÄRKNING - PISTON GRADING MARKS.JPG
Byte av kolvringar..JPG
När man byter kolvringar bör man hona bort den vändkant som oftast bildas i cylinderns överkant, där kolven/ kolvringen vänder.

Man bör även, efter honingen, slipa till alla överkanter och underkanter i alla öppningar i cylindern. Detta gör man för att den skarpa kant som annars finns där, inte skall i förtid slita ner den nya kolvringen, och för att kolvringen medan den slits in, inte skall "haka fast" mot alla dessa kanter. När cylindern igen är inkörd, har cylindern och kolvringarna anpassats mot varandra.
Det behövs inte rundas av väldigt mycket, bara så att det inte är en vass egg som möter kolvringarna varje gång de passerar. Remsor av smärgelduk kan vara ett bra verktyg.

Rengör spåren för ringarna noga innan du monterar de nya, en avbruten kolvring, som du ju har, är ett utmärkt verktyg till detta.

Innan du plockar ihopa allt, kan du kontrollera hur sliten din cylinder är, genom att placera en ny kolvring i cylindern, c:a 15 - 20 mm ner ifrån toppen. Mät glappet mellan ändarna med ett bladmått. På en en ny kolvring i en nyborrad cylinder är glappet 0,2 mm. I din cylinder, som ju inte är nyborrad, får glappet på en ny kolvring inte överstiga 0,8 mm, då är det dags för att borra upp cylindern till nästa ÖD. Får du glappet till att vara t.ex. 0,6 mm, vet du att cylindern har en tredjedel kvar av "sitt liv" i denna borrningen. Det motsvarar många, många härliga mil kvar att njuta av.

Använd rikligt med olja när du monterar kolven.
Passa på att sota ur utblåset på cylindern när den ändå ligger på bänken. Rengör noga efter sotningen, koldammet är ett effektivt slipmedel som du inte vill ha i cylindern. Sota alltså gärna innan du honar.

Nya packningar till cylinderfot och topplock.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Re: Kolvringar Jawa perak typ 11

Inlägg av ponwik »

Jag tackar så hemskt mycket för svar :)
Det finns endast ett B instansat på kolven och då är den alltså inte omborrad? Finns det ställen här i Sverige man kan köpa nya kolvringar i dom måtten eller måste man beställa från tex jawashopen.com?

Det enda jag inte riktigt är med på är hur man gjorde är honingen?

Tack för svar :)
Pontus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kolvringar Jawa perak typ 11

Inlägg av Andercz »

Du kan antagligen hitta kolvringar hos Erik Linding, men helt säkert har Rudolf Saxegård dem.
Rudolf har Norra Europas största och mest välsorterade reservdelsfirma för JAWA och CZ. Han har även de packningar, topplocks- och cylinderfortpackningar, du behöver och mycket mer..
TYPER AV KOLVRINGAR.JPG
Normalt är det typ B kolvringar i en JAWA-motor.

Firma Erik Linding ,
http://www.eriklinding.se
Asta 734
826 92 SÖDERALA
070 - 230 03 74

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87



Om honing.

https://www.youtube.com/watch?v=mqljC5NBveY

Honar gör man för att ta bort mindre repor och ojämnheter, samt den vändkant som brukar bildas där kolven och kolvringarna vänder i överkanten ( och där den vänder någonstans i mitten) av cylindern. En ny kolvring har en väldigt skarp kant och kan "banka in i" vändkanten och spricka, om den är lite kraftigare.
Dessutom ger den honade matta ytan bättre fäste för oljan att fastna på cylinderväggen, vilket är särskilt viktigt när nya kolvringar skall slitas in. Tänk på att köra in nya kolvringar lite försiktigt, inte fresta på motorn maximalt från början.
Idealt har man fått ett 45 graders kors-och-tvärs mönster inuti cylindern.
Biltema, eller Jula, eller din närmaste bilreservdelsfirma har ett honingsverktyg som duger bra. Man skall alltså köra verktyget på långsam hastighet och röra det upp och ned i loppet hela tiden.. Olja bra under honingen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016982/

Efter honing slipa över- och underkanterna i alla fönster i cylindern så att de inte är vassa, de behöver inte vara helt rundade, bara inte vassa.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar