Jo det stämmer, standarstorleken på din kolv är 65 mm i diameter, och alltså är det samma mått på kolvringen.
Men du måste kontrollera om cylindern inte har blivit omborrad till en överdimension, vilket är väldigt vanligt. Även kolvringarna blir något vidare till varje överdimension (ÖD).
Du ser måtten på dessa, kolvar och kolvringar, i nedre listan
"Abnormalni Dily..."
På kolvens ovansida är oftast en siffra instansad som anger vilken borrning kolven är till för, 1, 2, 3, eller 4. Det skiljer 0,25 mm mellan varje storlek. Finns ingen siffra instansad, kan det vara en standardkolv, alltså är då cylindern aldrig omborrad och kolven håller standardmåttet 65 mm.
När man byter kolvringar bör man hona bort den vändkant som oftast bildas i cylinderns överkant, där kolven/ kolvringen vänder.
Man bör även, efter honingen, slipa till alla överkanter och underkanter i alla öppningar i cylindern. Detta gör man för att den skarpa kant som annars finns där, inte skall i förtid slita ner den nya kolvringen, och för att kolvringen medan den slits in, inte skall "haka fast" mot alla dessa kanter. När cylindern igen är inkörd, har cylindern och kolvringarna anpassats mot varandra.
Det behövs inte rundas av väldigt mycket, bara så att det inte är en vass egg som möter kolvringarna varje gång de passerar. Remsor av smärgelduk kan vara ett bra verktyg.
Rengör spåren för ringarna noga innan du monterar de nya, en avbruten kolvring, som du ju har, är ett utmärkt verktyg till detta.
Innan du plockar ihopa allt, kan du kontrollera hur sliten din cylinder är, genom att
placera en ny kolvring i cylindern, c:a 15 - 20 mm ner ifrån toppen. Mät glappet mellan ändarna med ett bladmått. På en
en ny kolvring i en nyborrad cylinder är glappet 0,2 mm. I din cylinder, som ju inte är nyborrad, får
glappet på en ny kolvring inte överstiga 0,8 mm, då är det dags för att borra upp cylindern till nästa ÖD. Får du glappet till att vara t.ex. 0,6 mm, vet du att cylindern har en tredjedel kvar av "sitt liv" i denna borrningen. Det motsvarar många, många härliga mil kvar att njuta av.
Använd rikligt med olja när du monterar kolven.
Passa på att sota ur utblåset på cylindern när den ändå ligger på bänken. Rengör noga efter sotningen, koldammet är ett effektivt slipmedel som du inte vill ha i cylindern. Sota alltså gärna innan du honar.
Nya packningar till cylinderfot och topplock.
Lycka till
Andercz