Välkommen Uffe!
Att kicken fastnar kan självklart bero på att returfjädern gått av. Om du hjälper kicken tillbaka, känns det som om det finns någon fjäder som gör något lite? Att byta fjäder är annars enkelt och billigt.
Det kan också vara så att kickens startdrev kärvar fast bakom kopplingskorgen. Detta kan inträffa om den lilla O-ring som också fungerar som distans har slitits ut.
Har startdrevet fått någon tand avslagen, kan detta också resultera i att den fastnar i bottenläget. Byt startsegment( startdrev). Man bör i så fall även kolla drevet bakom kopplingskorgen. De slits tillsammans, och bör bytas tillsammans.
Har kickstartaxeln slitna splines bör man byta hela enheten axel + segment.
Kanske fattas det en distansring...? Förmodligen har någon mekat med din motor sedan den muckade på 80-talet.
Du blir varse vart felet sitter när du lossar på kåpan.
Innan du gör något alls, ladda ner Handböckerna,
Verkstadshandbok och Reservdelsbok, för MC 255, 355 och 356A. Du hittar dem under rubriken MEKTIPS till vänster på hemsidan.
Vape kan du hitta hos de flesta reservdelshandlarna i Tjeckien, Slovakien, Tyskland och Norge. Kolla på LÄNKAR här till vänster.
Rudolf Saxegaard i Norge är den du skall kontakta för reservdelar till din militära JAWA 554. Handlarna på kontinenten har inte många delar till dem, det är förvånansvärt få delar som är de samma som till den civila motsvarigheten, JAWA 354. Just kickfjädern är förstås en standarddel. De tjeckiska handlarna lägger på en minimikostnad för porto, omkring 10 - 15Euro, så beställer man enstaka billiga saker kan de bli oskäligt dyra.
Rudolf skickar med svenska posten till normala priser.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87
En klassiker , om cykeln stått oanvänd en längre tid, är att packboxen på vevaxeln bakom generatorn har torkat och läcker luft. Det visar sig i startsvårigheter som ofta misstas för förgasarproblem. Det finns flera trådar om detta här på forum.
Vi hörs
Andercz