växel problem

Reparationstips och allt om motorer...
Jacob
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 03, 2015 7:01 pm

växel problem

Inlägg av Jacob »

Efter mycket fix så är mc i bra form med då hoppar en växel i när jag står på tomgång.. efter dett har det hänt något svårt att få i friläge och känns som hela växellåda gett upp på något sätt vad gör man? tog bort kåpan där kicken/växelföraren sitter allt ser ok ut men får ej i hop detta med fjädrar och dyrligt ,,idiot som jag är så kolla jag dåligt hur det satt när jag tog bort allt.. hjälp!! känns som problemet sitter i växellådan har ej tålamod eller kunskap o fixa detta tips?

cz 250 471 twin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: växel problem

Inlägg av Andercz »

Hej igen Jacob.
Du verkar ha fått rätsida på det elektriska? Vad hittade du för fel? Det är alltid kul att få lite återkoppling, få veta vad som blev lösningen.

Om växelspaken och dess delar, läs den här länken. Frågan har varit upp förut.
viewtopic.php?f=7&t=137

Jag tolkar ditt växelproblem som att en fjäder, av två, som ser till att växelpedalen går tillbaka till mittläget, har antingen lossat eller gått av. Jag tolkar det som att växelpedalen faller nedåt och lägger i en växel, korrekt?
Växelpedalen är ju ganska tung, det är inte helt ovanligt att dessa fjädrarna tröttnar , trillar ur eller att de små hållarna de sitter i tappar greppet..
Det blir en lång roman om jag skall förklara helka processen med att byta dessa fjädrarna, för man byter båda två när man ändå håller på, och helst hållarna också. Det är ofta så att någon hållare har tappat en hake som skall hålla fjädern..

Jag skickar en beskrivning, den har varit införd i Jawaklubbens klubbtidning, "Jawabladet".
Själva jobbet är egentligen inte svårt, men kräver noggrannhet, en del pillighet och tålamod, samt ett par reservdelar: nya fjädrar, nya hållare, en Räffelpinne RPA 4 x 25 mm.
Du behöver tillverka ett enkelt verktyg för att hålla inne fJädrarna till spärrhakarna, de kommer annars att skjuta rakt in i växellådan och gömma sig..
Enkelt verktyg för växelförare.JPG
Enkelt verktyg för växelförare.JPG (10.74 KiB) Visad 6259 gånger
Skadade växelfjädrar.JPG
Första fjädern på plats.JPG
Du måst lossa på växelautomatiken på högersidan, och ta bort drivkedjan,till bakhjulet, kugghjulet till kedjan måste bort.. <det är lite grann att gräva sig in, innan man kan göra "jobbet". Det tar ett par tre timmar att göra, om man vet hur man skall göra. Är man ovan kan det ta längre tid..

Vart bor du? Det finns kanske någon i din närhet som kan hjälpa till?

Anders
Bilagor
Demontering o montering av växelaxel S-49.JPG
Demontering o montering av växelaxel S-49.JPG (36.35 KiB) Visad 6259 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar