Hej igen Jacob.
Du verkar ha fått rätsida på det elektriska? Vad hittade du för fel? Det är alltid kul att få lite återkoppling, få veta vad som blev lösningen.
Om växelspaken och dess delar, läs den här länken. Frågan har varit upp förut.
viewtopic.php?f=7&t=137
Jag tolkar ditt växelproblem som att en fjäder, av två, som ser till att växelpedalen går tillbaka till mittläget, har antingen lossat eller gått av. Jag tolkar det som att växelpedalen faller nedåt och lägger i en växel, korrekt?
Växelpedalen är ju ganska tung, det är inte helt ovanligt att dessa fjädrarna tröttnar , trillar ur eller att de små hållarna de sitter i tappar greppet..
Det blir en lång roman om jag skall förklara helka processen med att byta dessa fjädrarna, för man byter båda två när man ändå håller på, och helst hållarna också. Det är ofta så att någon hållare har tappat en hake som skall hålla fjädern..
Jag skickar en beskrivning, den har varit införd i Jawaklubbens klubbtidning, "Jawabladet".
Själva jobbet är egentligen inte svårt, men kräver noggrannhet, en del pillighet och tålamod, samt ett par reservdelar: nya fjädrar, nya hållare, en Räffelpinne RPA 4 x 25 mm.
Du behöver tillverka ett enkelt verktyg för att hålla inne fJädrarna till spärrhakarna, de kommer annars att skjuta rakt in i växellådan och gömma sig..
- Enkelt verktyg för växelförare.JPG (10.74 KiB) Visad 6334 gånger
Du måst lossa på växelautomatiken på högersidan, och ta bort drivkedjan,till bakhjulet, kugghjulet till kedjan måste bort.. <det är lite grann att gräva sig in, innan man kan göra "jobbet". Det tar ett par tre timmar att göra, om man vet hur man skall göra. Är man ovan kan det ta längre tid..
Vart bor du? Det finns kanske någon i din närhet som kan hjälpa till?
Anders