Bing-förgasare 2021/14

Reparationstips och allt om motorer...
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av olsson_richard »

Hej,

Jag har en 175kubiks Villiers motor på min Jawa och den tjöver sig när jag kommer upp i hastighet. Stark i låga varv. Misstänker att jag behöver titta närmare på nålen och munstycket.

Fråga 1:

Vet ni vart jag får tag på nålar och munstycken jag kan loborera med? (Förgasaren heter BING 2021/14)

Fråga 2:

Vad har ni själva för sorts förgasare på era 175kubikare?

Avgaserna är väldigt blå idag, så skall se över oljeblandningen. Kör ni 2% i era?

Tacksam för svar.

Mvh
Richard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av Andercz »

Tjabba´Richard,
Kan du vara lite mer exakt med vilken modell du har? Med en Villiers-motor antar jag att det är en förkrigsmodell?
Då bör den väl egentligen ha en Villiers förgasare också, alternativt en AMAL..? Det kan förstås fungera även med en Bing.

Att den tjôver sig ( kväver sig/storknar, för de som inte förstår västgötska..) på högre varv kan vara så enkelt som att det är skräp i bensinkranen, den skall kunna ge ett flöde på minst 2 dl i minuten. Lossa slangen och mät.

Det kan ju också vara ett tecken på att den vill skära, att kolven och cylindern inte trivs ihop, eller känns det mer som att den inte får bränsle nog? Beskriv lite mer..
Det kan ju även vara tändspolen som ger upp lite när den blir varm, eller kondensatorn som blir överhettad..

Du får aldrig gå ner till 2% oljeinblandning på en så gammal motor, 2,5 - 2,75 som lägst, helst omkring 3%. Jag måste kolla, de hade nog 5% som original rekommendation.
Att den ryker kan ha flera orsaker mer än bara oljeinblandningen. Det kan finnas en läckande packbox mot växellådan, som suger in olja från växellådan till vevhuset.

Kolvringarna kan vara slitna.

Förgasaren kan vara sliten eller smutsig, liksom luftfiltret.
Flottören kan guppa lite lågt.

Berätta lite mer om cykelns närmaste historia, har den stått stilla länge eller har den varit i flitig användning?
Har den servats på sitone eller nyligen dragits fram i solljuset?

Att jämföra din förkrigsmaskin med en 50 - 60 - 70-tals 175cc JAWA är inte riktigt lämpligt, motorerna är väldigt olika, av helt olika konstruktion och typ.
Har du handböcker? Jag tror jag har något i arkivet, om jag bara får veta vilken maskin det är..

vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av Andercz »

Javisstjusstdetja, du har ju en JAWA 175 Special från 1946.. så var det ju..

Jag har varit lite lat och inte letat efter handböcker åt dig.

Men jag förstår att du har löst de elproblem du hade tidigare? Berätta lite om hur det gick!

En alternativ orsak till ditt problem kan vara igensotat avgassystem, eller mycket sot i utblåsportarna i cylindern. Har du kollat detta?


Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av Andercz »

Du kanske kan snacka med Rösebäckens om delar till din Bing.
http://rosebackenscykelomotor.se/
Jag vet väldigt lite om Bing-förgasare så jag har ingen aning hur de är bestyckade från början, och hur detta står i relation till en JAWA 175 Special från 1946.
Om beteckningen BING 2021/14 innebär att den är 14 mm i innermått, verkar den vara lite i minsta laget. Men jag känner som sagt inte till BING, och just nu hittar jag ingenstans mer upplysningar om vad siffrorna betyder. Den är kanske 20 eller 21 mm? I så fall kan den kanske fungera, men är nog ändå i minsta laget. Jag har för mig att Villiers förgasare var omkring 24 mm..?

Annars får man leta i Tyskland, där finns det många som har stora reservdelslager. Dessvärre förväntar sig många av dessa att man skall höra av sig med delnummer och annan data för att de skall veta vad de skall leta efter.. och de vill nog helst att man skriver på tyska eller kanske engelska.
t.ex:
http://www.omega-oldtimer.de/shop/bmw/i ... RUPPE-BING

http://www.a-tillmanns.de/shpSR.php?p1=255&p2=258

http://www.greiner-oldtimerteile.de/ver ... p?pos=c258

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
olsson_richard
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jul 26, 2014 10:18 am
Ort: Göteborg

Re: Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av olsson_richard »

Hej Anderz,

Du har så rätt så. Det är Jawa:n med 175cc Villiers motor. Vi funderade också på att den är för liten. Följande kommer jag göra:

- Syra av tanken inuti (den är väldigt rostig inuti så det kommer ju mycket lös rost ner i filtret)
- Kontrollera flödet på besinen
- Blanda en ny dunk med 5%-ig bensin
- Kolla instruktionsboken för att se vilken förgasare som användes (tror jag fick dessa av dig)

Förgasaren har vi gjort ren, dock har tidigare ägaren gjort en egen nål som jag behöver byta ut. Motorcykeln har stått i 28år och sedan startat upp den två ggr sen dess. Senaste i förrgårr.

Tack för länkarna. Jag har renoverat en gammal Austin Mini Cooper S nu i vinter så motorcykeln har fått stå lite. Dock har Nostalgia visat intresse för motorcykeln och det har gett mig ny motivation att få den i bra skick tills dess.

Det jag gjort på motorcykeln hittills:
- Byggt ett temporärt elsystem (behöver leta lite gamla switchar till tuta mm)
- Bytt ut spolarna till ett modernare tändningssytem
- Byggt om bakhjulet pga att det var skevt
- Hittat en tidsenlig passargerarsadel och modifierat den för att passa Jawa:n
- Gått över oljor och packningar

Växellådan är frånskiljd motorn på denna modellen, så den drivs med kedjedrift.

Mvh
Richard
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bing-förgasare 2021/14

Inlägg av Andercz »

Jag hittade ett par bilder, är det något liknande du har? Din är visserligen av 1946 års modell, men den är ju ihopsatt av delar som JAWA-fabriken gömde undan och grävde ner för att inte tyskarna skulle lägga rabarber på allt.
Detta gjorde att de hade delar för att starta en produktion genast kriget var över.
De hade till och med ett utvecklingsarbete av JAWA Perak, i hemlighet bakom en falsk vägg, som tyskarna aldrig anade förekom..
JAWA 175 Villiers 1938 , LH.jpg
JAWA 175 Villiers 1938.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar