Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Reparationstips och allt om motorer...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av tjbergli »

Fikler litt med forgasseren på en 638. Har lest at bensinhøyden skal være 11 mm +/- 1 mm fra toppen. Men hvordan måler jeg det? Fyller forgasseren med bensin, skrur opp og måler?
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av tjbergli »

Tror jeg fant svar....
Bilagor
jikov.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av Andercz »

Ahh, vad listigt!
Ledsen att jag inte svarat tidigare, jag hade inget bra svar till att börja med och har inte hunnit leta...

Vart fann du detta? Enkelt och lätt att förstå. Skicka gärna länken/ adressen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av Andercz »

Här kan man på klingande tjeckiska läsa hur man gör. Även om man bara kollar på bilderna kan man förstå hur det går till. Är man noga, kan man ju ju översätta med google.

http://www.jawamania.info/Files/tech/22 ... 81TORU.pdf


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av tjbergli »

Som det går frem av tidligere innlegg skulle jeg være flink gutt siste høst, gjøre alt rett, og forhåpentligvis få en Jawa som gikk hur bra som helst :D
Slik gikk det ikke :( Justerte flotørhøyden spot on 11mm på 2 ulike 638, og fikk sykler som gikk svært så ujevnt ved lite gasspådrag. Har klødd meg vekselvis i "hue og rævva" uten å bli helt klok på problemet, men har hatt en fornemmelse av at sykkelen får for mye bensin på lavt turtall. Har også observert at det jeg kaller "lufteskruen" på forgasseren nærmest var uten effekt og at 2,5 turn ut synes å være den beste innstillingen. I går kveld gikk jeg på igjen og senket flotørhøyden til ca 14mm og dette ga umiddelbar effekt. Lufteskruen fungerer normalt igjen, sykkelen går mye jevnere. :lol:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av Andercz »

Bra att du inte ger upp. Det kan finnas många orsaker till att individuella förgasare inte följer "oppskriften".
Luftskruven har normalt bara inverkan på tomgång, när trotteln är längst ner och i princip blockerar luftintaget och möjligen på mycket låga turtal.

Vilka munstycken har du i förgasarna, huvudmunstycke och tomgångsmunstycke. Och vart sitter nålen?
Efter inkörning när motorn är ny, bör man gå ner i munstycke. Jag kan dessvärre inte hitta uppgifter om detta i handboken..? Det kanske inte gäller dessa "moderna" förgasare?
Har du ingen oljepump skall du ha 92 som huvudmunstycke.
I den knapphändiga informationen på bilden nedan, står att man skall göra flottörinställningen med ett tryck på 1, 837 kPa, eller med en (vätske-) Bränslepelare på 25 cm. Detta omnämns inte i den annars detaljerade tjeckiska instruktionen. Kanske är det denna brist som gjort att dina förgasare blev sämre efter injusteringen? Bränsletrycket skall vara där för att simulera en bränsleledning från tanken, och med tanken cirka 25 cm över förgasaren bildas det då ett tryck på ventilen.
JIKOV 2928 CE HORIZONTAL, jawa 638, 638, 639.jpg
Här kanske en tydligare bild
JIKOV 2928-CE.jpg


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av tjbergli »

Tomgangsdysa er 40, hoveddysa er 100 i den ene forgasseren og 92 i den andre. Og nå fikk jeg forklaringen på hvorfor det står 92 i noen manualer og 100 i andre. Jeg har ikke oljepumpe på noen av mine sykler, så da skal det være 92 på begge.

Jeg hadde nok ikke noe barometer når jeg justerte flotørhøyden i høst, men satt en kort bensinslange på 7-8 cm på forgaseren og en trakt i den andre enden. Det kan nok være her forklaringen ligger.....
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Bensinhøyden i flotørkammeret på Jikov 2928

Inlägg av tjbergli »

Tenkte litt mer på dette med "bränslepelare på 25 cm" i natt.... Jo høyere bränslepelare, jo mer kraft må til for å stenge bensintilførselen og jo mer nedsunket i bensin må flotøren være for å klare den jobben. Så ja, med for liten bränslepelare får man for høy bensinstand i flotørkammeret med tilhørende frustrasjoner :twisted:
Skriv svar