Jawa Perak 350cc -50 typ 18

Reparationstips och allt om motorer...
haer72
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 14, 2015 6:45 pm
Ort: Karlstad

Jawa Perak 350cc -50 typ 18

Inlägg av haer72 »

Hej
Jag har förvärvat en Jawa 350cc Perak av -50 års modell typ -18 som har stått still sedan början av 60 talet. Skicket på denna är förvånansvärt bra och det jag räknar med att behöva göra innan ny reg. bes. ( den har tyvärr ramlat ur registret, men ursprungskontrollen är klar) är motor renovering och bromsar.
Motorn går runt utan problem och jag har lyft av toppar och känner ingen vändkant.
Jag ska dock, efter tips mäta spelet i cylindrarna för att kunna se det faktiska slitaget.
Det jag eftersöker nu är info om motorrenovering, reservdelar har jag fått tag på en kontakt som har i Norge inte så långt från Karlstad där jag bor, men sprängskisser mm.
Är det ide att bygga om till 12v och -jord?
Specialknep, något att tänka på?
Mitt mål är att cykeln ska vara klar innan maj nästa år för att jag ska kunna delta i ett årligt veteranrally där första deltävlingen går av stapeln under Maj månad.

Tack på förhand

Håkan
Bilagor
jawa.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa Perak 350cc -50 typ 18

Inlägg av Andercz »

Välkommen och grattis till en fin MC!

Rudolf Saxegaard, som jag antar är din norska kontakt, kan och vet allt om JAWA, och har Norra Europas största och bäst sorterade reservdelslager för JAWA och CZ. Jag tror han även har de handböcker du behöver.

Nu vet jag inte vad du tänker dig att göra, när du säger att du skall "renovera motorn". Till det yttre ser det ju ut som om den redan varit renoverad, låt vara för länge sedan. Cylindern är målad och sidokåporna blankpolerade. Börja inte riva sönder motorn utan att veta om den verkligen behöver lagas.
När du nu ändå har tagit av cylindertopparna, titta efter vilken (över-)storlek kolvarna har. Om du skjuter ner en ny kolvring av rätt storlek 15 - 20 mm nedanför toppen, och mäter glappet mellan ändarna, skall det på en nyborrad cylinder vara 0,2 mm. Är det 0,8 mm skall du borra om cylindern. Du skall alltså använda en ny, oanvänd kolvring av rätt storlek, inte bara vilken kolvring som helst.
Kolvarnas storlek brukar vara instansat på ovansidan. Kolvringarna har även de samma storlekar, öven överstorlekar.
KOLVMÄRKNING - PISTON GRADING MARKS.JPG
Har motorn stått oanvänd, men kanske renoverad, sedan 60-talet, bör du i alla fall byta packboxarna på vevaxelns båda ändar. Packboxar är lite av färskvara och behöver smörjas för att hålla en längre tid. Speciellt den på höger sida, bakom generatorn, sitter i en ovänlig miljö, varm och torrt. Enda smörjningen den får är från oljan i bränslet. Har motorn varit overksam i 50 år, har denna packbox aldrig fått någon smörjning..
Motsvarande packbox på´vänster sida brukar vara mer långlivad, då den ju normalt ligger i oljebad hela sitt liv. Men har motorn aldrig varit startad sedan 50 år, och aldrig varit fylld med olja, är nog även denna i dåligt skick.

För att komma åt packboxen bakom generatorn, behöver du ta bort generatorn. Till detta behöver du en speciell avdragare.
Du tillverkar den enkelt av en M8 bult.
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG
Gör så här:
Tag bort alla kablar från statorn. Statorn är den yttre runda burken med brytarna på.
Tag ut kolen från statorn, annars bryts de lätt när du tar bort statorn.
Lossa och tag bort de två bultarna som håller statorn, och drag ut statorn från motorn.
Lossa och tag bort bulten i mitten som håller brytarnocken.
Använd en stor hovtång för att ta bort brytarnocken.
Skruva sedan in din nytillverkade avdragare, håll emot med andra handen och den bör hoppa av ganska lätt.

Du kan även köpa ett specialverktyg från Rudolf..

Borra ett par små hål i packboxen, t.ex. 3 mm, eller slå ett par hål med en syl eller en pryl, så blir det inga borrspån att ta reda på. Skruva in ett par långa träskruvar i hålen, försiktigt, bara toppen tills det tar emot, det ligger ju ett kullager precis bakom.
Borrar du, se till att genast torka bort alla borrspån från kullagret!
Med en hovtång fattar du om skruvarna och använder ändan på vevaxeln som mothåll, drag ut packboxen .
Drag ut generatorns styrpinne, den kan skada packboxens läppar.

Packboxen på en PERAK brukar inte ha någon låsfjäder som håller den på plats, Det brukar i stället vara ett par körnslag runt kanten. Slipa försiktigt vid dessa, så att kanten blir rund och lätt kan ta emot en ny packbox. Tag bort allt slipskräp, skydda lagret med en trasa eller en pappskiva.

Smörj in den nya backboxens läppar med fett innan den monteras, axeln får aldrig rotera torrt i packboxen, inte ens första gången motorn snurrar. Knacka in den rakt, använd ett rör eller en hylsa som har ungefär samma ytterdiameter, men som tillåter dig att undvika att hamra på vevaxeltappen.
Slå ett par nya körnslag, och du är klar.
Alternativt kan man använda sparsamt med Loctite lagerklister. Det fungerar även lite som glidmedel vid monteringen, och när det härdat sitter packboxen fast. Det underlättar dock inte vid nästa byte, och jag skulle ändå slå ett par körnslag..

Återmontering av generatorn görs i omvänd ordning, glöm inte styrpinnen.
Kolen skall monteras allra sist.

Angående 12 Volt VAPE, så rekommenderar jag det starkt, om du tänker använda maskinen för mer än bara visa upp den eller köra runt kvarteret. Det kostar en slant, men väl monterat, kan du glömma allt vad elektriska problem heter. Dessutom kan du köra utan batteri, men har ändå 150 Watt till belysning.

Men innan du gör den förbättringen, se till att motorn fungerar och att den inte kräver andra reparationer. Installera en VAPE tar en dag med enkla verktyg, eller en helg om du tar det lugnt. Just med PERAK, blir det lite omständligare med kabeldragning, då alla kablar ju dras inne i ramen..

Jag skickar lite literatur.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
haer72
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 14, 2015 6:45 pm
Ort: Karlstad

Re: Jawa Perak 350cc -50 typ 18

Inlägg av haer72 »

Nu är motorn riven, (jag har inte kluvit vevhuset) och det visade sig att det blir helrenovering av motorn. Cylindrarna visade sig ha en öd i den högra och var o borrad i den vänstra. glappet i veven var katastrofalt så motorn har gjort sitt i detta utförande. tur det finns bra med reservdelar att få tag på i alla fall. kommer även att investera i en vape efter rekommendation av Andercz (tack för alla tipsen).
Rudolf skulle hjälpa mig att dela vevhuset så jag inte förstör veven och han hade renoverad utbytes vev som jag kunde köpa.

Mer info följer eftersom.

Håkan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa Perak 350cc -50 typ 18

Inlägg av Andercz »

Vad bra att du har Rudolf i närheten, bättre kan det inte bli.

Håll oss informerade, det är alltid kul att få rapporter.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar