Välkommen och grattis till en fin MC!
Rudolf Saxegaard, som jag antar är din norska kontakt, kan och vet allt om JAWA, och har Norra Europas största och bäst sorterade reservdelslager för JAWA och CZ. Jag tror han även har de handböcker du behöver.
Nu vet jag inte vad du tänker dig att göra, när du säger att du skall "renovera motorn". Till det yttre ser det ju ut som om den redan varit renoverad, låt vara för länge sedan. Cylindern är målad och sidokåporna blankpolerade. Börja inte riva sönder motorn utan att veta om den verkligen behöver lagas.
När du nu ändå har tagit av cylindertopparna, titta efter vilken (över-)storlek kolvarna har. Om du skjuter ner en ny kolvring av rätt storlek 15 - 20 mm nedanför toppen, och mäter glappet mellan ändarna, skall det på en nyborrad cylinder vara 0,2 mm. Är det 0,8 mm skall du borra om cylindern. Du skall alltså använda en ny, oanvänd kolvring av rätt storlek, inte bara vilken kolvring som helst.
Kolvarnas storlek brukar vara instansat på ovansidan. Kolvringarna har även de samma storlekar, öven överstorlekar.
Har motorn stått oanvänd, men kanske renoverad, sedan 60-talet, bör du i alla fall byta packboxarna på vevaxelns båda ändar. Packboxar är lite av färskvara och behöver smörjas för att hålla en längre tid. Speciellt den på höger sida, bakom generatorn, sitter i en ovänlig miljö, varm och torrt. Enda smörjningen den får är från oljan i bränslet. Har motorn varit overksam i 50 år, har denna packbox aldrig fått någon smörjning..
Motsvarande packbox på´vänster sida brukar vara mer långlivad, då den ju normalt ligger i oljebad hela sitt liv. Men har motorn aldrig varit startad sedan 50 år, och aldrig varit fylld med olja, är nog även denna i dåligt skick.
För att komma åt packboxen bakom generatorn, behöver du ta bort generatorn. Till detta behöver du en speciell avdragare.
Du tillverkar den enkelt av en M8 bult.
Gör så här:
Tag bort alla kablar från statorn. Statorn är den yttre runda burken med brytarna på.
Tag ut kolen från statorn, annars bryts de lätt när du tar bort statorn.
Lossa och tag bort de två bultarna som håller statorn, och drag ut statorn från motorn.
Lossa och tag bort bulten i mitten som håller brytarnocken.
Använd en stor hovtång för att ta bort brytarnocken.
Skruva sedan in din nytillverkade avdragare, håll emot med andra handen och den bör hoppa av ganska lätt.
Du kan även köpa ett specialverktyg från Rudolf..
Borra ett par små hål i packboxen, t.ex. 3 mm, eller
slå ett par hål med en syl eller en pryl, så blir det inga borrspån att ta reda på. Skruva in ett par långa träskruvar i hålen, försiktigt, bara toppen tills det tar emot, det ligger ju ett kullager precis bakom.
Borrar du, se till att genast torka bort alla borrspån från kullagret!
Med en hovtång fattar du om skruvarna och använder ändan på vevaxeln som mothåll, drag ut packboxen .
Drag ut generatorns
styrpinne, den kan skada packboxens läppar.
Packboxen på en PERAK brukar inte ha någon låsfjäder som håller den på plats, Det brukar i stället vara ett par körnslag runt kanten. Slipa försiktigt vid dessa, så att kanten blir rund och lätt kan ta emot en ny packbox. Tag bort allt slipskräp, skydda lagret med en trasa eller en pappskiva.
Smörj in den nya backboxens läppar med fett innan den monteras, axeln får aldrig rotera torrt i packboxen, inte ens första gången motorn snurrar. Knacka in den rakt, använd ett rör eller en hylsa som har ungefär samma ytterdiameter, men som tillåter dig att undvika att hamra på vevaxeltappen.
Slå ett par nya körnslag, och du är klar.
Alternativt kan man använda sparsamt med Loctite lagerklister. Det fungerar även lite som glidmedel vid monteringen, och när det härdat sitter packboxen fast. Det underlättar dock inte vid nästa byte, och jag skulle ändå slå ett par körnslag..
Återmontering av generatorn görs i omvänd ordning, glöm inte styrpinnen.
Kolen skall monteras allra sist.
Angående
12 Volt VAPE, så rekommenderar jag det starkt, om du tänker använda maskinen för mer än bara visa upp den eller köra runt kvarteret. Det kostar en slant, men väl monterat, kan du glömma allt vad elektriska problem heter. Dessutom kan du köra utan batteri, men har ändå 150 Watt till belysning.
Men innan du gör den förbättringen, se till att motorn fungerar och att den inte kräver andra reparationer. Installera en VAPE tar en dag med enkla verktyg, eller en helg om du tar det lugnt. Just med PERAK, blir det lite omständligare med kabeldragning, då alla kablar ju dras inne i ramen..
Jag skickar lite literatur.
Vi hörs
Andercz