Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Jaha, ber om ursäkt! :oops: Förhoppningsvis har jag inte haft sönder något.

Gällande bilder så försökte jag bifoga en bild i förra inlägget men kunde då inte pga. att bilden var för stor (över ett visst antal Kb) Går det att minska storleken på sin bild på något sätt? :)

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

viewtopic.php?f=10&t=90

I länken ovan snackas det om lite äldre versioner av Windows, men PAINT ingår som tillbehör även i de senare versionerna, Windows 8 osv. Det går till på ungefär samma sätt.

Det går även att markera din bild, i den mapp där du har den på din hårddisk, och högerklicka. Då kommer det upp en meny som bland annat innehåller "Resize" eller "ändra storlek". Klicka på det valet, och välj "mellanstorleken" som märkligt nog betecknas som "stor"... Du får nu automatiskt en förminskad kopia av bilden i samma mapp. Döp om den till något lämpligt.. och lägg in den på forumet.

Lätt som en plätt

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Du ska veta att du är en fantastisk källa till hjälp och den uppskattas otroligt mycket! Blir att ordna bilder nästa gång jag är nere och skruvar :)

När jag studerar Rkat så ser jag ingen del som benäms "kol" i generatorn, sitter kolen på själva plattan som kondensator och brytare är infästa på eller är det någon annan del? Jag är som sagt inte kung på sådant här riktigt ännu men jag lär mig!

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Du har ju alldeles rätt! Det är jag som svarat fel, på slentrian, din motor har ju en Alternator, ingen generator...
MC 257A, JAWA 579 Alternator.jpg
Det kan vara lite trixigt att få tillbaka statorn, det är riktigt. Man måste komma riktigt rakt med den, och i nästan rätt läge vad gäller "rotationen" i fästena. Den hålls ju på plats av två brickor som skruvas ner med två skruvar.
Man får vrida och vicka lite.. aldrig knacka eller slå.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Då prövar vi att ladda upp en bild och ser hur resultatet blir!

Min fråga är alltså vart den svarta kabeln ska kopplas.

Studerar man verkstadshandboken så kan man utröna att en blå samt en röd kabel kopplas till kopplingsplattan på statorn. Vilket jag har gjort.
Sedan står det att kabel nr 20 finns för laddström av batteri (är ej kopplad) Kan det vara denna kabel jag ser? Isåfall är det väl bara att lämna den där och se till att den inte ligger i vägen för något.

Vidare står att "svart kabel går från nr1 å tändspolen direkt till brytarspetsarna"

Kabeln är ju svart så det kanske är dit den ska kopplas? Och då undrar jag vart på brytarspetsarna?

Dock misstänker jag att det antagligen är en kabel som inte var kopplad då jag inte märkte upp den vid demonteringen. :D


Mvh

Tobias
Bilagor
redigerad bild.png
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Provar att ladda upp bild igen då den förra blev väl liten.
Bilagor
Statorkabel.png
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Utmärkt med bild!
Nu är bilden lite liten, men jag tror jag ser att det inte går någon kabel till brytaren? Det borde suttit en kabelsko på den svarta kabeln, så att den går att fästa på brytaren, som har en "spadkontakt" inbyggd i sig.
För att bekräfta att det är rätt kabel, följ den åt andra hållet och se att den går till 1. på tändspolen. Om du kopplar loss kabeländan som sitter på 1. på tändspolen, och med ett mätinstrument, en multimeter, mäter om det är kontakt mellan kabeländan nere vid alternatorn och ändan vid tändspolen, kan du konstatera om det är samma kabel.
Kablaget på en MC 257A är inte särskilt omfattande, det bör gå att kontrollera vart de olika kablarna tar vägen.

Den omtalade icke kopplade kabeln till ett eventuellt batteri (på 6 Volt, trots att alternatorn ger 12 Volt) finns inte med i kabelhärvan. När samma motor var monterad i en ISDT-mc kunde man ha ett 6 Volts batteri anslutet för enbart bakljuset, och på så sätt ha mer elektricitet till framlyktan på 12 Volt. Denna variant användes inte av svenska försvaret, de ville inte ha ett batteri på cyklen. Alternatorn ger tillräckligt till att få ljus både fram och bak.

Jag bifogar ett lite förbättrat kopplingsschema, färgerna gör det lite enklare att följa än det som finns i handböckerna.
MC 257A Original Kopplingsschema FÄRG.JPG
Notera den lite originella dragningen av kablarna till baklyktan. Tack vare att alternatorn ger växelström och saknar batteri, är det uppkopplat på detta viset för att inte slockna en blink när man skiftar från helljus till halvljus.
Vill man koppla in en bromsljuskontakt är det lite speciellt, man kan lätt orsaka kortslutning..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Nej precis kabelsko saknas till den svarta kabeln men det känns ganska konstigt att hojen har fungerat i alla dessa år utan en inloppling av denna isåfall helt avgörande kabel. Dessutom har jag två röda kablar till kontaktplattan istället för en röd och en blå men det borde väl gå att lista ut vad som går vart med lite djupare undersökning.

Vilket läge ska vara inställt på multimetern när jag ska kontrollera kabeln och vad för resultat kan jag förvänta mig ifall det är samma kabel? Ska jag jorda den svarta kabeln på motorn eller i kabeln jag vill kontrollera? :)

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Jag menade bara att du skulle OHM-mäta kabel, så sätt mätaren på "pip". Lossa den ända som sitter på 1. på tändspolen, lossa ändan som slutar vid alternatorn, båda ändar skall alltså vara lösa, så att du inte kan av misstag få kontakt genom ramen eller andra kablar och komponenter.. En pol från mätaren på vardera ändan av kabeln, säger det "pip" är de antagligen samma kabel.

Det spelar mindre roll vilken färg kablarna har, det viktiga är att de går rätt väg, att kablarna som finns där är kopplade rätt, sen må de vara gröna eller blå.
Jag har svårt att hjälpa dig på avstånd, du får följa kablarna och kolla att det är rätt kopplat, oavsett färg. Funktionen är det som är viktigt.

För att motorn skall fungera, för att det skall komma en strömstöt till tändspolen från brytaren/ kondensatorn, måste det gå en kabel från brytaren, ansluten till samma punkt som kondensatorn till 1. på tändspolen. Fanns den inte där förut kan motorn inte ha fungerat. Det är allt jag kan konstatera utan att ha tittat närmare på just din anläggning.

Om du har två tändspolar på din cykel, en spole i reserv, med en omkastare på framramen, kan det vara så att kabeln från brytaren går via omkastaren till endera tändspole.

När du förminskar bilder nästa gång, tag bara ner dem så mycket i storlek så att de i alla fall fyller hela din datorskärm, då kan man zooma in och kolla på detaljer lite bättre.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tyvärr är min multimeter inte såpass fräsig att den klarar av att framkalla pipljud (biltema) men jag antar att om multimetern ger omslag för resistans när jag mäter mellan ändarna på kabeln så bör det innebära att det är samma kabel? :)

Bilden blev ganska liten, medveten om detta. Var tvungen att förminska den såpass för att den inte skulle bli större än 256 Kb. Gjorde detta i Paint och tror att det blir svårt att komma undan den förminskningen men ska se om jag kan fixa bättre till nästa gång! :)

Mvh

Tobias
Skriv svar