Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Sådär! O-ring till kickaxeln och packboxar till generatorkåpan inhandlade! Nu ska bara dessa monteras, förhoppningsvis blir det av nästa vecka!

Om gummitätningen löser problemet med den fastnande kicken så kommer jag försöka reda ut varför ettans växel inte vill fungera och därefter tänker jag ge mig på hastighetsmätaren som inte fungerar och slutligen bakljuset. Sen kan jag nog våga kalla min Jawa tillräckligt bra för att klassas som bruksskick. Tillräckligt fin för sommaren iallafall! :D

Om jag lyckas med mitt skruvande så kommer jag ju behöva fylla upp växelhuskåpan med ny olja. Vad för olja rekommenderas till detta? Den olja jag tappade ut hade nog sett sina bästa dagar utan tvekan..

Mvh

Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Inlägg av Andercz »

Jag tror inte du nämnde tidigare att ettans växel hade problem att gå i?
Det har inte blivit bättre av att du har ställt in kopplingen enligt instruktionerna?
Hur yttrar problemet sig, är det bomstopp eller rasslar det?

Har du otur kan det ha ett samband med den fastnande kicken, som jag nämnt tidigare. Om någon har landat på vänstersidan kan växelaxeln krökts lite i fallet och kärvar inuti kickaxeln. Ser ändan av kickaxel/ växelaxel ut att ha fått stryk?

Du växlar väl åt rätt håll? Ettan uppåt - 2, 3 , 4 nedåt räknat från neutralläget. Dessutom finns det ett neutralläge mellan 3an och 4an..
Det är inte ovanligt att just 4an blir svår att få i, då växelförargafflarna blir deformerade av att någon kört med för låg oljenivå i växellådan..
Vad jag egentligen frågar, är om det är 4ans växel som är dålig, inte ettan? Ligger den dåliga växeln uppåt (ettan), eller nedåt (fyran)?

Glöm inte att titta efter skadade kuggar på kickaxeldrevet, det halvmåneformade drevet.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Efter kopplingsjusteringen så har jag inte haft igång hojen och prövat ännu då den är tömd på växelhusolja. Det är går att föra växelväljaren uppåt men det finns ingen växel som "hakar i" så att säga. Detta problem känns ganska märkligt överhuvudtaget då det aldrig tidigare varit något problem med att få i ettan.

Enda sättet jag har kunnat köra med den har varit att springa igång den på tvåans växel vilket inte är optimalt direkt.

Kul att du nämner det, farsan har faktiskt vurpan med den för en herrans massa år sedan. Vet inte vilken sida han välte på men den har trots allt fortsatt gå i många år efter det så tveksamt om krökt växelaxel kan vara problemet. Tittar man på ändan av kickaxeln så ser den rak och fin ut.

Ska försöka återkomma med bild på kickdrevet när jag är och mekar nästa gång, dock vill jag minnas att det inte såg skadat ut när jag tittade sist men minnet kan svika.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Växellådan funkar bäst när den snurrar. Det kan vara svårt att få i växlarna om motorn är avstängd.
Om du kickar samtidigt som du för växelpedalen uppå/ nedåt så märker du att det flyter enklare.
Tag ut tändstiftet så går det lättare att kicka och du riskerar inte att starta av misstag..

Eller lyft bakhjulet och snurra det, det blir ju samma sak som att leda cykeln.. Igen, det snurrar enklare utan tändstiftet.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Ska prova sedan när jag har varit förbi garaget nästa gång.

Hur var det med oljetyp i växelhuset förresten? Vilken typ bör användas?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Jag rekommenderar att du bläddrar lite i handböckerna, Reservdelsboken och Verkstadshandboken. De innehåller en massa fakta och information.
Sidan 2 i Verkstadshandboken ger grunddata.
Sida 2, Verkstadshandbok MC 257A.jpg
Det är nog en av de vanligaste frågorna här på forum, om olja, det har skrivits mycket om detta.
Till exempel: viewtopic.php?f=7&t=613&p=1763&hilit=sae#p1763

Om du följer Verkstadshandboken, kan du alltså välja en SAE 80w 90 växellådsolja, eller en rak SAE 30 motorolja. Den senare kallas ofta Motorgräsklipparolja.. Om den är särskilt ämnad för våtkoppling vet jag inte, men den rekommenderas ofta till äldre mopeder.
Själv använder jag en bra motorolja 20W 50, t.ex. MOTUL 3000. Den är tillverkad med tanke på våtkoppling, vilket är bra i sammanhanget. Helst alltså en MC-olja för våtkoppling.

Vad du än väljer, skall oljan hålla GPI-4 eller mindre, läs på flaskan. GPI-5 kan skada bronsbussningar, som finns i din motor.
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
Vi hörs snart igen..;-)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Jag får åter igen tacka för ditt stora tålamod! Ibland blir man kanske bekväm när det finns expertis av den här kalibern på internet ;) Hoppas kunna återgälda i framtiden med en rapport om en fullt fungerande Jawa :)

Har precis beställt ett verktyg för att kunna mäta övre dödläge på kolven inför tändinställningen, håller på och samlar på mig det mesta nu så jag ska kunna utföra allt möjligt arbete på hojen..

Passar på att haspla ur mig ytterligare en dum fråga när jag ändå är igång: MÅSTE man utföra tändningsinställning efter att man har tagit ut rotorn och statorn eller går det att lämna det orört efter montering?

Hoppas kunna återkomma med bilder inom en snart framtid (veckor)

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Du måste kanske inte genomföra tändningsinställning efter att du monterat tillbaka generatorn, men det är klokt att i alla fall kontrollera att den är OK. Och då går man ju igenom stegen i alla fall...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Uppdatering:

Lyckades få bort den gamla plåtbeskodda packboxen med lite hjälp av en värmepistol och en hovtång! har nu monterat en ny packbox och påbörjat montering av rotor och stator. Ett problem jag dock stötte på var att statorn inte verkar vilja "gå in hela vägen" då jag inte kan kicka hela vägen utan att det tar tvärstopp. De två fästskruvarna som man ska hålla fast statorn med verkar inte kunna dras åt ordentligt pga. att statorn inte kommer in så långt som det krävs. Finns det något knep som jag kan ha missat? Jag har sett till att rotorn kommer in i det lilla hålet som finns för "pinnen" som sticker upp.

Dessutom finns det en svart kabel som jag inte minns vart den ska sitta. Kabeln har ingen kabelsko i ändan utan endast koppartråd som sticker upp. Några ideér?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

När vi pratade om generatorn i ett tidigare inlägg, påpekade jag att du måste ta bort kolen innan du lyfter ut statorn, och på samma sätt se till att kolen inte sitter i vid återmonteringen. De kommer att ta i och kan lätt brytas av. Jag misstänker att det är kolen dom tar i?

Skicka en bild så ser jag lättare vilken kabel du undrar över.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar