Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Hej!

Då jag befinner mig i startgroparna inför någon form av översyn eller kanske tillochmed renovering av en militär Jawa 250 (1962) och aldrig har pysslat med något liknande så tänkte jag försöka se om det går att få hjälp av den stora kompetens som verkar finnas på detta forum! :)

Bakgrund:

Ärvde min farfars gamla Jawa i höstas. Har minnen av den under hela min barndom i princip. Dock så hade den trilskats en hel del på de senaste åren och när jag tog över den så hade den stått oanvänd i garage i åtminstonde 5 år. Farsan har hållt på en del med den innan men gett upp så därför fick jag "ta över" den istället. Målet är att den ska vara fullt funktionsduglig till sommaren 2016!

Egna förutsättningar:

Grundläggande förståelse för hur motorer fungerar, haft intresse av att skruva de senaste två åren i princip. Dock inte skruvat med motorcyklar ännu utan hållit mig till mindre grejer så som utombordsmotorer, gräsklippare etc. Har tillgång till garage att skruva i och brukar vara där åtminstone en kväll i veckan.

Symptom på motorcykeln:

Svårstartad. Ibland vill den inte starta överhuvudtaget med kicken. Kan gå att springa igång istället. Gnista är kontrollerad och finns.

Kicken fastnar titt som tätt i sitt nedre läge. Går att återföra om man lägger i en växel och snurrar bakhjulet en liten bit.

Kopplingen spökar. Går ej att lägga i första växeln när motorn är igång, hela växellådan skrapar när man försöker lägga i växeln med växelpinnen.

Rasslande ljud från motorn när den är igång.

Dödarknappar ger ifrån sig en mindre blixt när man trycker på den för att stänga av motorn.


Mina tänkta åtgärder:


Justera kopplingen enligt verkstadsmanualen.

Byte av bensin i tanken samt av olja i växelhuset.

Byte av samtliga packboxar och lager.

Byte av packningar till förgasare, topplock, cylinder samt vänster/höger kåpa.

Kontroll av spelet i vevstake och kolv. Misstänker att det är detta som ger ifrån sig det rasslande ljudet vid gång.

Frågeställningar:

Då jag är oerfaren på det här så undrar jag ifall mina tänkta åtgärder verkar vettiga?
Det känns som att byte av packboxarna, och då speciellt packboxen i högra kåpan kan hindra att den drar en hel del tjuvluft och därmed gör motorn svårstartad, dessutom hindrar ju detta en hel del läckage.

Då jag behöver köpa både packboxar och kullager så undrar jag även vart jag enklast och bäst beställer dessa? Samt vad jag behöver uppge för specifikationer vid beställning så jag får rätt grejer. Är rätt grön på sånt där. Övriga reservdelar tänkte jag beställa från jawashop.com men just med lager och sådant så känns det dumt att snåla när det finns vettiga grejer i landet.

Finns det någon smidig lageravdragare som går att köpa för detta ändamålet? Hittat någon specifikt för Jawa på en suspekt tysk sida men inte säker på att jag vill beställa därifrån riktigt ännu :?

Packningar tänkte jag dock beställa från jawashop.com Rekommenderas detta eller är det mest skräp? Kanske är enklare att göra egna packningar av packningsark? :roll:

Är det någon som har någon idé hur jag ska lösa kicken som fastnar? Blir måttligt irriterande när man står och kickar och den fastnar gång på gång :D

Dessutom undrar jag om någon har en teori om den blixtrande dödarknappen? Har inte tittat något djupare på den men känns lite instabilt om man ska riskera att bli grillad varje gång man vill stänga av hojen! :D

Jag tror att jag har fått med allt nu iallafall! Vore grymt tacksam om någon skulle vilja ta sig tid att besvara någon av frågorna! Ursäktar min textbomb oavsett men det är en del grejer jag antagligen har att stå i ifall det ska bli någon ordning på Jawan! Vore sjukt kul om det skulle gå vägen dock!

Tackar på förhand! :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Välkommen Tobias!
Det var många frågor på en gång...

Först av allt, vilken modell av militär JAWA har du? Det fanns två, MC 255 och MC 257A. Det snabbaste sättet att klura ut det är att kolla på motornumret, börjar det med 553- är det en MC 255, börjar det med 579- är de den senare MC 257A. Detta är viktigt, t.ex. när du skall ladda ner handböckerna, som finns under "MEKTIPS". Dessa är dina viktigaste verktyg.
http://jawaklubben.se/milit%C3%A4r%20jawa.html
I reservdelsboken finns alla kullager och packboxar specificerade. Använd C3-lager till vevaxelns två lager.

Du pratar om en dödarknapp, så jag gissar i alla fall att det är en MC 257A du har.

Svårstartad:
Har du nyblandad besin? Gammal bensin, speciellt oljeblandad, funkar dåligt, till och med oljeblandad bränsle som bara stått över vintern kan behövas blandas ut med nyblandad oljeblandning på våren, 50/50 nyblandad och gammal..

Tändstift, nytt? NGK BP7 HS brukar vara ett bra val.

Ställ tändningen enligt handboken.

Har cykeln stått oanvänd länge kan packboxen på vevaxeln bakom generatorn ha torkat. Den får bara smörjning av oljan i bränslet, och torkar ur om den står osmord i flera/ många år.. Då läcker det in luft i vevhuset och läcker ut gasblandning ut ur vevhuset..
Sök på "byta packbox" här på Forumet, så kommer det lite tips..

Kolvringarna kollade?
Om du ändå tar av cylindern, kolla om kolvringarna är slitna och behöver bytas. Med en kolvring nedskjuten i cylindern c:a 20 mm, skall på en NY kolvring glappet mellan ändarna vara 0,2 mm. Är glappet mer än 0,8 mm skall den bytas. OM en ny kolvring av rätt storlek ändå ses ha omkring 0,8 eller mer i ändglapp, måste cylindern borras upp till nästa överdimension och en ny kolv monteras.
Byte av kolvringar..JPG
Hur startar du?
*Öppna kranen
*Flöda förgasaren
*Trampa ner kicken ett par gånger
*Trampa ner kicken med kraft, och motorn skall tända...

Rengör förgasare, tank och bensinkran.
Kranen skall ge minst 20 cl, 2 dl, i minuten.

Byt kondensator.

Kicken fastnar
Retufjädern kan vara sliten, men mest troligt är att "halvmånedrevet" startsegmentet, är slitet. Någon tand kan vara skadad. Då är ofta även drevet bakom kopplingskorgen lika skadat och bör bytas på samma gång. Byt även drevets fjäder, den kan vara av eller slut.

Motorrassel kan komma från många ställen, kanske en utsliten primärkedja, som släpar i botten av transmissionskåpan?
Du ser det nog när du öppnar kåpan.
Skulle det vara vevaxel eller vevstake/ kolvbult som ger oljud ifrån sig, är detta mer som ett knackande, knattrande oljud mer än rassel..

Ställ kopplingen enligt handboken, i rätt ordningsföljd.

Kolla dödarknapp/ Kablage/ ljusbrytare.

Packboxar och lager köper du gärna hos JACKING AB i Kungsör, du får bra priser om du talar om att det är en gammal MC som skall göras i ordning.
http://www.jacking.se/
Packboxar kan du byta utan att dela motorn, men för att byta kullager krävs det att du öppnar motorn, så vänta med det tills du vet att det är nödvänigt. Detta innebär alltså en totalrenovering, och kräver lite specialverktyg, mer än en lageravdragare, studera verkstadshandboken. Somliga verktyg kan du tillverka själv, andra kan du hitta på Biltema.
BORTTAGNING AV GENERATOR.se.JPG
ROTORAVDRAGARE+detalj.jpg
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Tobias, jag glömde att påpeka att Jawashop, eller någon annan tjeckisk reservdelshandlare har väldigt lite delar till din JAWA , som ju faktiskt är en fabrikstrimmad ISDT-maskin. Den ser likadan ut, nästan, på utsidan som "alla andra JAWA", men inuti är de flesta delarna specialtillverkade för just denna motorn.

Vi här i JAWAklubben kan för det mesta hitta det mesta.. allt finns att köpa, men oftast inte hos de vanliga handlarna.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tackar för snabbt svar!

Gällande hurvida det är en 255:a eller 257:a så får jag kolla upp det här under julledigheten, planerar ändå att passera garaget på vägen. (Hyr ett garage ihop med en kamrat i grannkommunen så brukar vara där 1 gång/veckan under arbetsvecorna men under ledigheter så blir det mer sällan)

Bra att veta att det inte funkar att köpa reservdelar från Tjeckien! Antar att jag är hänvisad till norrmannen som det refereras till här på forumet? Brukar inte vara några konstigheter med honom så länge man har koll på exakt vad man ska ha misstänker jag? :)

Kommer inte bli mycket gjort på Jawan såhär i juletid men räknar med att dra igång igen efter nyår!
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Uppdatering:

Har ikväll lyckats ta bort generator med stator & rotor i förhoppning om att kunna demontera packboxen som sitter mot vevhuset.

När jag väl kom fram till själva packboxen möttes jag av en låsring samt en metallskiva. Tog bort låsringen och funderade sedan på hur jag skulle få bort metallskivan. Förväntade mig att endast mötas av själva packboxen i gummi men icke sa nicke.

Efter en stunds försiktigt undersökande och bändande med en liten skruvmejsel tog jag beslutet att borra två hål i packboxen+metallskivan för att därefter sätta i två skruv och dra ut denna. Lyckades inte. Packboxen sitter som berget.

Fråga: Är metallskivan en del av packboxen eller är det en egen del som jag nu har förstört? :oops:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Bilder är alltid bra, det underlättar analysen.

Kolla alltid med reservdelsboken, där visas alla delar. Det finns ingen plåtbricka, så du har inte förstört något. Men jag tolkar de som att du har en plåtskodd packbox, de kan sitta som berget.
Packboxar olika typer.JPG
Gör ett par nya hål, 3 mm, och använd 4 mm träskruvar som är långa nog för att du skall kunna knipa om skallen med en stor hovtång, och använda ändan på vevaxeln som stöd att bända mot. Bänd aldrig mot kanten runt packboxen, då kan du mycket lätt förstöra den, det vill du inte..
Packbox JAWA 579- MC 257A.jpg
Har du en värmepistol kan det hjälpa med värme, runt kanten och på packboxen.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för snabbt svar!

Helt rätt som du säger, det är en plåtskodd packbox! Har även skrivit ut både reservdelskatalog+verkstadsmanual så räknar med att det blir lite enklare för mig i framtiden.

Om vi nu ponerar att jag lyckas få av packboxen nästa vecka och jag vill beställa nya. Duger det att bara uppge att det är en metrisk packbox med måtten 25x62x8 eller behöver de ytterligare information? Aldrig sysslat med sånt här innan som du säkert vet om :)

Och jag antar att den nya packboxen inte MÅSTE vara plåtskodd utan det funkar lika bra med en som är helt i gummi? Har även sett att packboxen ska smörjas in med fett vid installation runt "läpparna" är det alltså i ytterkant eller är det på in/utsidan av packboxen?

Tanken är att efter att båda packboxarna på högra motorhalvan är bytta så ger jag mig på vänster motorhalva och försöker råda bot på kicken som fastnar i sitt nedre läge då och då. Har även utfört kopplingsjustering för övrigt.

Mvh

Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Med läpparna på en packbox, menar jag de inre, de som sluter an och tätar mot axeln. De måste vara insmorda innan packboxen monteras, för att inte vara torra när axeln börjar rotera. Är den torr uppstår en massa friktion och packboxen kan skadas av uppvärmningen.

Du skall köpa ett par moderna packboxar med gummiyta. Gärna ett par med en extra damm-läpp.
Innan du monterar den nya packboxen, kolla att hålet den skall sitta i är oskadat, att kanterna inte har en del skarpa ojämnheter som kan hindra eller skada gummiytan. Man kan lägga på en liiten droppe diskmedel eller såpa på ytterkanten för att den lättare skall glida i. Bara lite, inga mängder.

I den här tråden, tipsar en kille om att han alltid knackar IN en plåt-packbox, för att få den att lossna, innan han försöker dra ut den. Kanske ett tips att pröva?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... sachsmotor

Alla lager och packboxar i en JAWA-motor är standardprodukter, i metriska mått, billiga lätta att hitta hos alla maskinvarufirmor. Om du inte har en bra maskinvarufirma i din närhet, kan du köpa packboxar, och lager, till bra pris av:
Peter Hällström
JACKING AB
Kungsringen 16
736 35 KUNGSÖR
Tel: +46 (0)227-133 22
Fax: +46 (0)227-133 99
http://www.jacking.se


Berätta att du pysslar om en gammal motorcykel, så får du ännu lite bättre pris..


Angående kicken som stannar nere, får vi ju se vad du hittar när du öppnar vänsterkåpan.
Det kan vara så enkelt som att den lilla gummitätningen på kickaxeln har slitits ut. Den fungerar även som distans mot kåpan, och när den slits ut kommer kicken lite för långt ut, och kicksegmentet, det halvmåneformade drevet på kickaxeln, kan haka i på baksidan av kopplingskorgen. En ny packningsring, eller en lämplig O-ring kan vara allt som behövs. Egentligen är original-ringen fyrkantig i genomsnitt, men en vanlig O-ring funkar också.
O-ring på kickaxeln, 24 x 3 mm.JPG
Det kan även vara så att någon har landat cykeln lite plötsligt på vänstersidan, eller växlat lite överentusiastiskt brutalt ( istället för att justera kopplingen..) och som resultat fått en krökt växelaxel. Då växelaxeln löper inuti kickaxeln, kan det kärva mellan dem när man kickar.
Växelaxeln kan bytas utan att dela på motorn.

Men det kan ju även vara något annat. Kolla på kicksegmentet om det har några skadade tänder. Tag bilder och hör av dig igen.

Vi hörs

Andrcz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tackar för dina alltid så snabba och tydliga svar! :D

Nya packboxar är beställda så hoppas få dessa till nästa vecka då det förhoppningsvis blir montering! Ska ordna fram en o-ring till kicken dessutom. Är det spontant onödigt att ge sig på byte av packboxen i vänstra motorhalvan med tanke på att en hel del behöver monteras bort?

Läste i verkstadshandboken att det var viktigt att förvara rotor och stator tillsammans när man tar ut dessa ur motorn. Jag antar att det räcker med att man sätter ihop dessa magnetiskt och sedan finns det ingen begränsning i hur länge de kan ligga "på bänken"? Vore ju surt att behöva ordna ny rotor och stator pga något sådant. :)

Tänkte att om jag i framtiden skulle få för mig att göra en komplett motorrenovering med lagerbyten, var hittar jag isåfall ett verktyg för att demontera lager? Såg inget sådant verktyg i handböckerna :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Om du kollar i reservdelsboken, ser du att det inte sitter någon packbox på vänstersidan av vevaxeln. Däremot hittar du två lager där, och en labyrinttätning mellan dem. Det är den som håller oljan borta från vevhuset. Vanligtvis behöver denna inte bytas, den har ingen kontakt med den roterande axeln och slits inte. Den kan bara bytas/ kommas åt vid en totalrenovering. Möjligen kan de skadas om man knackar ut dem oförsiktigt vid motorrenovering...
JAWA 579, Labyrinttätning.jpg
Att dela motorn.
När du kommer till att dela motorn, behöver du tillverka en del verktyg. Men för att få ut lagren, skall du inte använda några verktyg. Bara värm upp blockhalvorna till 100 - 115 grader, och lägg den på en bänk med insidan nedåt, och knacka dem inåt. Ibland trillar de ut av sig själva..
Knackar du ut dem ur ett kallt motorblock kommer du att skada lagersätena då de ju sitter fast med interferenspassning... Lagren monteras även på samma sätt - Lagren läggs i frysen över natten, blockhalvan i ugnen till 90 - 115 grader. Nu kan du bara släppa ner lagren i sina säten, de trillar lätt ner i hålen, sekunden senare sitter de som berget.. Man får vara snabb och sikta väl, kommer de på sniskan får man börja om...

Hör av dig när du skall till att öppna motorn så får du lite bra tips. Som medlem i Svenska JAWA-klubben kan man låna en kasse specialverktyg, men man klarar sig med ett par enkla hemmabyggen också, plus vanliga nycklar och en lageravdragare från Biltema.

En motorrenovering är ett stort jobb, så vänta med det tills du vet att det verkligen behövs, laga inte något som inte är trasigt..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar