motorproblem CZ 125 cc

Reparationstips och allt om motorer...
hasse
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 11, 2016 5:17 pm
Ort: Täby

motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av hasse »

Hej ! mitt namn är Hans Borgstav jag köpte en gammal CZ 125 cc typ 476 från 1970 som jag har som lite vinterpyssel i garaget, jag har renoverat förgasaren, nya brytare ny rotor
ny packbox bakom generatorn, men får den bara att varva lite mer än tomgång, det verkar som den får för lite bränsle ? när jag ställer in tändning o brytaravstånd undrar jag varför brytarna öppnar 2ggr både när kolven är i topp o nere ?
när jag skulle byta kopplingslameller läste jag mektipsen för sent så växel/kickaxeln åkte ut
men jag spände fjädern men en skruvmejsel ock låste den i rätt läge med en ståltråd, sedan monterade jag både startkuggen o axeln som en enhet,
det gick jättebra sedan var det bara att klippa av tråden
ha en bra fortsättning på året
hälsningar Hasse Borgstav
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av Andercz »

Välkommen!
Det låter lustigt att brytarna öppnar två gånger..? Utan att ha sett den, skulle jag tro att någon händig herre varit framme och bytt brytarnocken till en som inte hör hemma där.
Nocken skall bara ha en "puckel".
CZ 476 BRYTARNOCK.jpg
CZ 476 Tändningsinställning.jpg
Nocken bestämmer när brytarna öppnar, men även hur länge de är öppna och alltså även hur länge de är stängda. När de är stängda laddas kondensatorn upp, när de öppnar laddar kondensatorn ur sig... Slöheten kan alltså delvis bero på att du får dålig gnista, den orkar kanske inte ge gnista varje varv, om den öppnar två gånger?
Kan du ta en bra bild på brytarnocken? På hela brytarplattan?

Om du har renoverat förgasaren, men ändå får för lite soppa, kolla tanken och kranen. Har hojen stått en tid, samlas ofta en massa gukka på botten av tanken och i silen till densamma. Även gummipackningen kan svälla och släpper igenom för lite. Undersök och rengör.
Flödet genom kranen skall vara minst 2 dl/20cl i minuten. Öppna kranen, lossa slangen och låt rinna i ett lämpligt kärl, mät volymen efter en minut.

Kolla att det är tätt mellan förgasare och cylinder. Det skall sitta en 5 mm tjock nylonpackning mellan cylinder och förgasare, förutom papperspackningarna på var sida om nylonpackningen.

När du bytte packboxen på vevaxeln, kom du ihåg att smörja in den med fett innan du monterade den? Om inte, om den går torr, slits den ut snabbt och kan börja läcka omedelbart. Packboxen sitter rätt, men läpparna inåt? Du satte en ny papperstätning bakom hållaren till packboxen?

Har du kollat i cylindern? Om kolvringarna är slitna, fiser det ut en massa kompression... Tag av en kolvring och lägg neer den i cylindern, cirka 20 mm ner från ovansidan. Mät glappet mellan ändarna med ett bladmått. En ny kolvring i ett nyborrat cylinderlopp, har 0,2 mm glapp. Är glappet 0,8 mm skall ringarna bytas.
Byte av kolvringar..JPG
Om du skaffar nya ringar, kolla på ovansidan av kolven om det är en överdimension. Du skall ha samma storlek på ringarna.
KOLVMÄRKNING - PISTON GRADING MARKS.JPG
Har du reservdelsboken? Verkstadshandbok?

Vi hörs snart igen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av Andercz »

Starta motorn och kör den en stund, försök varva upp lite, och stäng sedan av den, utan att motorbromsa eller sakta ner på tomgång, och plocka ur tändstiftet med en gång. Är stiftet vått har du troligen elproblem, är det torrt har du förmodligen bränsleproblem.
Detta är naturligtvis inte en 100%-ig analys, men bör kunna ge dig en riktning i sökandet.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
hasse
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 11, 2016 5:17 pm
Ort: Täby

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av hasse »

hej igen Andercz och tack för ditt snabba svar ! jag tyvärr svårigheter att provstarta hojen nu. men jag provade att mäta bensin tillförseln och den var ok,
skall fortsätta med tändningen, den nya rotorn som jag köpt är inte exakt som den gamla . men båda verkar att ha 2 nockar ? halva 180 gr hög andra låg,
jag skall även prova att byta ut den nya förgasaren mot den gamla som jag renoverat
har även försökt att hitta någon verkstadshandbok utan att lyckas , den vänstra rotorn är den gamla, tändplattan o bryggarna är nya
hälsningar Hasse
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av Andercz »

Du får försöka lägga in bilderna igen, följ bara tipsen här viewtopic.php?f=10&t=90
Eller skicka dem direkt till mig så lägger jag in dem åt dig.
Högerklicka på E-POST i nederkanten av mitt svar, så kan du kopiera min mailadress.

Även på 2-cylindriga motorer har brytarnocken bara en nock, aldrig två. Det är positionen på brytarna, som ger gnistan i rätt ögonblick. Är det två cylindrar tänder de med 180 graders skillnad, när brytarnocken passerar dem och brytarna sitter monterade på brytarplattan, 180 grader motsatt varandra.
Nocken har en förhöjning på ett visst läge av omkretsen. När klacken på brytaren kommer upp på förhöjningen öppnas brytarna, och står öppna till förhöjningen tar slut, då sluts brytarna igen.
Jag är väldigt nyfiken på hur din rotor och brytarnock ser ut.
Är brytarna original till JAWA/CZ?

För korrekt funktion är det viktigt att använda originaldelar. Vart har du köpt dina nya delar? Var det angett att de passar till din CZ?
Kolla annars på LÄNKAR här intill, där finns många reservdelshandlare som har rätt delar till bra priser.

Jag skickar handböcker till dig, det är dina allra viktigaste verktyg. Jag skickar med http://www.filecentral.se . Du får ett mail från dem med instruktioner. Du behöver inte registrera dig, bara ladda ner filerna.

Vi hörs snart igen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
hasse
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 11, 2016 5:17 pm
Ort: Täby

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av hasse »

Hej igen Anders ! Tänkte bara berätta lite om mitt pågående vinter objekt, jag prov startade hojen i veckan, och den gick i gång på 2:a kicken , men den varvar nästan ingenting
jag tog komp prov på den, och fick ca 6 kg, borde vara över 8 kg enligt spec, jag har även mätt ringarna när de sitter i cylindern, och får fram att öppningen är
nästan 2 mm , så nu har jag beställt ny kolv o ringar hoppas att det hjälper ?
ha en bra vecka
hälsningar Hasse Borgstav
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: motorproblem CZ 125 cc

Inlägg av Andercz »

Jag tror du är på rätt spår!
2 mm i glapp på ringarna är på tok för mycket, gaserna fiser bara fram och tillbaka..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar