cz 125

Reparationstips och allt om motorer...
hasse
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 11, 2016 5:17 pm
Ort: Täby

cz 125

Inlägg av hasse »

Hej igen Anders ! nu har jag börjat mitt projekt CZ 125 , ny kolv nya ringar , ny förgasare , ny packbox mm men jag får ingen ordning på tändningen
nu är min fråga är det möjligt att vända höger vevaxel halva 180 gr ? jag vet inte om någon varit inne i motorn under alla år. men när jag vrider
statorn 180 gr startar motorn o varvar ganska ok .
ha en bra helg
hälsningar Hasse
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: cz 125

Inlägg av Andercz »

Hej igen, för att ge ett kort svar, det är fullt möjligt att montera höger vevaxeltapp, den som generatorn sitter på, 180 grader fel. Tappen sitter bara inpressad med fantastiskt god passning, det behövs en press med många ton för att få isär och montera ihop, och tapparna har inga styrningar. Normalt monteras den så att styrstiftet till generatorns rotor pekar uppåt när kolven står i ÖD, Övre Dödpunktsläget. Sitter stiftet i något annat läge har det hamnat fel. Ryck då bort det och gör inställningarna utan det.

Nu behövs inte stiftet för att fästa rotorn, det bara hjälper(normalt) att montera rotorn rätt. Med styrstiftet borttaget kan du montera rotorn precis som du tycker. Det är konorna som håller ihop delarna i ett mycket fast grepp.
Men utan styrstiftets hjälp, kan det vara lite trixigt att hitta rätt läge för rotorn, det kan ta ett par försök innan allt stämmer.
Notera på rotorn vart slitsen för styrstiftet finns, och med kolven i övre dödpunkten, montera rotorn med markeringen uppåt.
Sedan bör du kunna utföra tändningsinställningen efter handboken.

Hur gick det med de konstiga nockarna du hade? Fick du ordning på vilka delar som lirar ihop?

Lite bilder skulle kunna hjälpa i analysen.
viewtopic.php?f=10&t=90

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar