Ulik farge på pluggene

Reparationstips och allt om motorer...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Ulik farge på pluggene

Inlägg av tjbergli »

Har en 638 som jeg jobber litt med for å få til å gå riktig bra, bl a finjustering av forgasser (ikke Jikov). Etter et lengre strekk i god marsjfart, stoppet jeg for å sjekke pluggene og oppdaget at venstre sylinder går magrere enn høyre? Løftet nåla ett hakk for å være på den sikre siden, men hva kan årsaken være? Elektronisk tenning og timing satt til 2,5 mm FØD. Noen som har vært borte i noe liknende?

Tor Johan
fra "Nårrje"
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ulik farge på pluggene

Inlägg av Andercz »

Du är inte ensam om detta problemet, men det är inte vanligt. Somliga åtgärdar det genom att ha olika temperatur på tändstiften. Vad har du för stift just nu? Hur gamla är de?
Jag skulle i din sits byta båda stiften som ett första steg, så att du vet att de är av samma typ och lika gamla.

Sedan kan det ju tänkas att det beror på ojämn gnista till den höra sidan, om den är sämre kan det ju att bli en viss mängd bränsle som förblir oförbränt..? Jag tolkar alltså din berättelse som att det högra stiftet är vått ( eller normalt?), men det vänstra går magert? Eller är det bara magrare än det högra?

Du kan ju kasta om kablarna till tändstiften och se om felet flyttar sig. Med en VAPE tänder båda tändstiften både uppe och nere, så kallad "wasted spark", så motorn går likadant oavsett. Flyttar sig den magra sidan till höger har du ett elektriskt/ gnistproblem.

Vi kanske skall börja där..

Hör gärna av dig igen
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Ulik farge på pluggene

Inlägg av tjbergli »

Pluggene var Brisk N-14. Satt inn et par nye BP7HS i ettermiddag, men da gikk den ene plugghetta åt skogen. Så jeg må en tur til en mc butikk imorgen. God ide å bytte om plugghettene, har en følelse av at det har med tenning å gjøre.....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ulik farge på pluggene

Inlägg av Andercz »

När du kastar om tändkablarna, om det fortfarande är den vänstra som går magert, kolla om det kan vara en läcka vid "bryggan" till förgasaren, den som binder samman de två cylindrarna till den enda förgasaren.

Leta efter luftläcka någonstans, kanske spraya med startgas lite på misstänkta områden. svarar motorn på en puff startgas vet du att det finns en luftläcka.

Vapes tändspolar är väldigt pålitliga, leta efter felet på andra ställen först.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Ulik farge på pluggene

Inlägg av tjbergli »

Ikke så mye nytt å rapportere, men tok en tur (ca 4 mil) med de nye pluggene. Men det var lite farge å se på pluggene? Trodde de skulle få litt farge i løpe av 4 mil, men det var overaskende lite.(3% Motul i bensinen) Så det er vanskelig å bedømme resultatet av pluggbytte. Men sykkelen gikk bra på turen, virket ikke å gå særlig varmt og responderte bra ved gasspådrag. Så jeg tror vel at den får nok bensin....

Prøvde meg med litt startgass rundt forgasser/innsug da jeg kom hjem, med det hadde ingen effekt. Så foreløpig avskiver jeg at den drar falsk luft. Får ta på meg litt mere klær og kjøre en litt lenger tur i helga ;)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ulik farge på pluggene

Inlägg av Andercz »

Det kanske var så enkelt att ett av pluggarna hade bestämt sig för att dra sig tillbaka, det håller på att dö?

BRISK N14 skall motsvara NGK B7HS / B8HS, det ligger alltså lite mitt emellan i värmegrad.
http://www.sparkplug-crossreference.com ... /brisk/N14
Handboken till JAWA 638 rekommenderar BRISK N15C, som i sin tur är ett varmare stift, det ligger mellan NGK B6HS och B7HS.
http://www.sparkplug-crossreference.com ... brisk/N15C

NGK BP7HS, är av en tillfällighet ett av mina favoritstift ( det andra är BP6HS) och ligger alltså mitt emellan de två BRISK-stiften. P = Utstickande mittelektrod. Jag menar, helt ovetenskapligt, att ett sådant stift passar våra motorer bättre, men det är alltså mer tyckande än vetenskap.
NGK CODE KEY.gif
För att få ut mer exakt besked av färgen på ett stift, kör en sträcka på fullgas, eller bra rull i alla fall, och stanna sedan motorn tvärt, utan att motorbromsa eller rulla på tomgång. Plocka ut tändstiftet omedelbart och analysera färgen. Står den på tomgång innan du stoppar motorn är det tomgångsförhållandet du får besked om, eller i varje fall kommer tomgångsperioden att göra avläsningen otydlig.
11900013_10154094977690828_6303049977392227996_n.jpg
MONTERA TÄNDSTIFT.JPG
Har du tur var detta hela problemet.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar