Växellådsolja

Reparationstips och allt om motorer...
Benny Lindstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 25, 2016 7:31 am
Ort: Simrishamn

Växellådsolja

Inlägg av Benny Lindstrom »

Har en Jawa 350- 86a.
Hur tappar man ut växellådsoljan?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

Jag tror jag kommer ihåg att du har en JAWA 638?
Jag hittar ingen bild på just oljepluggen i handböckerna, men på en annan bild tittar den fram.
OLjeplugg JAWA 638.jpg
Det är en stor sexkantig skalle, den enda i den storleken på hela motorn. Jag kommer inte ihåg storleken på nyckeln, och jag har ingen motor i närheten att mäta på..

Kika in under motorn från höger sida. Du hittar den säkert.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Benny Lindstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 25, 2016 7:31 am
Ort: Simrishamn

Re: Växellådsolja

Inlägg av Benny Lindstrom »

Tack för hjälpen. Ska försöka hitta den senare idag. Hur mycket olja går det åt?

Det rasslar när jag börjar köra( mellan 1:an och2:an ). Har fått tips att byta till ATF-olja.
Googlade på "Jawa 350 clutch problem ". Det som presenterades där, kan det vara lösningen på mitt problem?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

Jag vet inte vilket av alla svar som du får när du googlar som du refererar till.. Du får berätta lite mer, eller ge mig länken.

Du bör i alla fall se till att växelautomaten är rätt inställd. Hur det går till står beskrivet i handboken. Även om man inte använder automatfunktionen, eller rättare sagt halv-automat, är det viktigt att ha kopplingen rätt injusterad och då ingår att ställa med automatiken som referens.
En handbok är ditt absolut viktigaste verktyg. Där finns alla grundläggande data och information om hur du hanterar din JAWA. Jag skickar dig en om du inte har en redan.
Det finns även en handbok att ladda ner från MEKTIPS/ HANDBÖCKER här på hemsidan. Den kanske passar din lite tidigare maskin bättre.
Justera växelautomat, 638.jpg
I handboken finner du även denna illustration:
JAWA 638 Gearcase oil..JPG
JAWA 638 Gearcase oil..JPG (13.08 KiB) Visad 17234 gånger
Växellådan skall ha 1 liter olja. I princip fyller du på tills det kommer ut olja ur nivåskruvens hål, se pilen, märkt >OLEJ< (= olja på tjeckiska) på vänster motorkåpa. Ha cykeln på plant underlag och stående upprätt på sina hjul. På samma sätt kollar du oljenivån, lossa nivåskruven och vicka lite på cykeln och se om det kommer olja ur nivåskruvens hål ganska med en gång.
OA PP 90 är beteckning för en i Tjeckien välkänd tjeckisk olja, SAE 90.
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
ATF går alldeles utmärkt att använda, själv håller jag mig till en bra 20W50 , typ Motul eller liknande. Det viktigaste är att oljan är tillverkad för våtkoppling, vare sig det står 4-takt eller 2-takt på flaskan, det är ju i växellådan den skall vara.

Vi hörs.
Solen skiner och fåglarna skriker..;-)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

Angående kopplingen, det finns i den tidigare versionen av koppling till 638, en stor, eller lång, O-ring i botten av kopplingskorgen.
Är denna utsliten kan kopplingen hugga och vara svår att hantera. Ju mer man använder den i detta skicket, desto mer kan övriga delar i kopplingen bli skadade.
O-ringen går att köpa hos välsorterade handlare som säljer lager och packningar, Tools Momentum och liknande, men kan förstås köpas som reservdel från Tjeckien. Den kan dock då bli oskäligt dyr, då de flesta tjeckiska handlarna har ett grundporto på 10 - 15 Euro, även om din O-ring bara kostar ett par kronor.
Jag tror jag tog hem en O-ring till en polare som senare bestämde sig för att byta hela kopplingen.. så den blev över.

Den tidigare versionen av koppling till 638 hade ett par problem, varför många ägare monterade en komplett koppling till den tidigare JAWA 634 i stället, och alla problem var lösta. Detta gjorde även fabriken under en period, innan man löst problemen slutligt.
Med detta är inte sagt all man alltid skall byta ut kopplingen, fungerar den OK, finns det ingen anledning, men kommer man inte till rätta med den är det en bra åtgärd. En komplett koppling + kedja går på cirka 6 - 800 kronor, har jag för mig..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Benny Lindstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 25, 2016 7:31 am
Ort: Simrishamn

Re: Växellådsolja

Inlägg av Benny Lindstrom »

Tack för all info. Jag vet inte hur man skickar länkar, men om man googlar på " Jawa clutch problem " står det beskrivet just om O-ringen som du nämner.
Om jag skall beställa en sådan, vilka specifikationer skall jag ange?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

Jag har en O-ring liggande, så får jag bara din adress kan jag skicka den... skall bara leta fram den...

Högerklicka på E-POST rutan nedanför detta inlägget, klicka på Kopiera e-postadress eller bara kopiera, öppna ditt epostprogram och klistra in adressen i adressfältet på ett nytt mail. OK? Då kan du maila till mig, din adress alltså.. OK?

Det är omöjligt för mig att veta vilken av alla hundratals träffar på "Jawa clutch problem" du har läst..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Benny Lindstrom
Inlägg: 6
Blev medlem: fre mar 25, 2016 7:31 am
Ort: Simrishamn

Re: Växellådsolja

Inlägg av Benny Lindstrom »

Regeringsgatan 5
27231 Simrishamn
Vad vill du ha för den?
Får väl börja sätta mej in i det här med länkning.
bennylindstrom@live.se
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

Måtten på O-ringen är 120 x 3. Den måste vara gjord i oljetåligt gummi.
Har du en bra maskinvarufirma i Simrishamn, kan du ju höra efter.
http://www.jawashop.com/Detail/10775
De kostar inte många kronor i Tjeckien, lite över en tia, men portot gör det löjligt dyrt att bara beställa en så billig pryl, man bör helst samla på sig lite mer grejer att beställa för att det skall löna sig.

Jag hör av mig om/ när jag har hittat O-ringen jag har liggande, jag kommer inte hem förrän i natt..

Kolla med din lokale handlare:
http://www.bomig.se/vaara-produkter/ovr ... ukter.aspx

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växellådsolja

Inlägg av Andercz »

En viktig upplysning!
När du skall öppna vänster motorkåpa, ställ först kicken i kickläge! Alltså tryck in och ställ den rakt upp, sedan kan du lossa kicken från axeln.
Lossa alla skruvar och lirka av kåpan utan att vrida eller få med dig axeln.
Om du inte gör detta, kommer du att få lite pilljobb med att få ihop axelns alla delar och kanske någon fjäder hoppar bort i garagets mörkaste hörn...

Läs mer här: viewtopic.php?f=7&t=137

När du nu bara skall pyssla med kopplingen, kan du lämna kickaxeln i detta läget tills du har gjort vad du skall och sedan har lagt på transmissionskåpan igen.

Hör av dig om du vill ha O-ringen, jag mailade dig igår

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar