Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 12:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: sön sep 25, 2016 3:28 pm 
Offline

Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Inlägg: 96
Ort: tösse
hej
Har i dag mekat med jawan ,upptäckte att axel som kopplingskorgen sitter på är krökt ,de måste ha varit orsaken till att kopplingen slirar på 4 växel .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: sön sep 25, 2016 7:02 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Ajdå, det låter allvarligt. Är det verkligen axeln som är krökt? Det är förstås möjligt, men det är en kraftig 17 mm tjock axel. Det är inte bara bussningen i centrum av kopplingskorgen som är utsliten? Jag har sett att både bussning och kopplingskorg har slitits ut, av att man kört för länge med en sliten kedja eller bussning...

Men jag tror inte jag har sett att huvudaxeln har krökts i ändan där kopplingen sitter..? Om du lägger i en växel och driver motorn genom att snurra på bakhjulet, ser man då att ändan på axeln vickar? I så fall är det ju ingen tvekan.
Är huvudaxeln skev, slits även kullagren som axeln ligger i lite extra.
Däremot har jag träffat på en huvudaxel som var krökt på mitten, alltså längre inne i växellådan. Mycket kan tydligen hända. Ofta har den fått sin krök genom att en tand eller annan del lossnat från ett kugghjul och klämts mellan ett par andra...

Dessvärre kräver byte av huvudaxeln att du delar på motorn. Har motorn en sådan här skada, är det ofta man hitta fler saker som bör åtgärdas. En axel blir inte skev utan anledning, det krävs mycket våld för att kröka dem.
Delar man på motorn bör man ju passa på och göra en helrenovering, byta alla lager, kolla efter fler slitna delar, kugghjul, fjädrar, och så vidare.

Du har alltså ordnat med vintermeka! Inga tråkiga kvällar, framöver..Grattis!
Lager och packboxar skaffar du hos Jacking AB, bra priser och snabb service. Om du berättar att lagren skall sitta i en gammal motorcykel brukar man få ännu lite bättre pris.

Lycka till.
Hör gärna av dig om du har undringar om motorrenoveringen. Det finns mycket här på FORUM att läsa om detta.

Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: mån sep 26, 2016 6:52 pm 
Offline

Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Inlägg: 96
Ort: tösse
Jag är ganska säker på att axel är krökt på mitten .Bussningen som du nämner är ny så den är riktigt .Så den kan mycket väl ha hamnat nått metall i de kugghjulen som du skriver ,Hade för lite motorolja i motorn när jag körde med den ca 3 dl skulle jag tippa på


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: mån sep 26, 2016 9:13 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
OK, där har vi orsaken, för låg oljenivå. Hade du nämnt detta från början hade vi sluppit att gå omvägen om kopplingen. Men jag har hela tiden ändå misstänkt att det är mer i växellådan än i kopplingen.

Med så låg oljenivå har växellådan knappast fått tillräcklig smörjning och kylning. När du öppnar motorn kommer du med stor sannolikhet se att axlar och troligen kugghjul är vackert blånerade. Det är en fin färg, men betyder också att delarna har blivit överhettade. Den höga värmen kan få stålet att tappa sin härdning och krokna. Har axlarna kroknat, tar även lagren skada, och i långa loppet kommer flera delar att slitas onormalt.

Jag skaffade en gång en Monark-JAWA, som var mycket ombyggd, bara för att ta reda på motorn. För att göra historian kort, hade killen kapat och byggt och lackat i flera år utan att starta motorn. När han var klar körde han till besiktningen och tillbaka, och lite till, sedan tyckte han inte den var så rolig ändå. Den vibrerade, tyckte han. Sedan fick den stå i nästan 20 år, följde med i tre flyttar..

När jag öppnade motorn så fann jag att han aldrig fyllt på olja i växellådan. Hela växellådan var klart blå, fyrans drev hade skurit på axeln, han hade klarat att köra på den olja försvaret hällde i som konservering. Han hade ju verkstadsjournalen för cykeln, det sista som skrevs i den var att den genomgått en komplett motorrenovering och konserverats. Allt var nytt och oslitet i växellådan, men inget gick att återanvända, då allt var vackert blåanlöpt. Stål blir blånerat vid cirka 4 - 500 grader..https://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5nering
Eftersom han hade sänkt hela ramen lutade cykeln mer än vanligt på sitt förkortade sidostöd. Och som den hade stått ute, tydligen, hade det kommit in regnvatten i växellådan. Eftersom det inte fanns en gnutta olja inuti motorn hade allt rostat, förutom att det blivit blånerat.
Så man kan, i lyckliga omständigheter, kanske köra 20 mil på konserveringsoljan, men där går nog gränsen.
Bilaga:
Fyrans drev har skurit i lagret, bussningen kvar på axeln.JPG
Fyrans drev har skurit i lagret, bussningen kvar på axeln.JPG [ 107.07 KiB | Visad 1084 gånger ]

Bilaga:
Går den att rädda.JPG
Går den att rädda.JPG [ 42.2 KiB | Visad 1084 gånger ]

Bilaga:
Ytrost på växellådans kugghjul.JPG
Ytrost på växellådans kugghjul.JPG [ 136.22 KiB | Visad 1084 gånger ]


Så kan det gå...

Men riktigt en sådan rysare är det nog inte du har framför dig. Allt blir uppenbart när du delar på motorn.

Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: mån sep 26, 2016 10:05 pm 
Offline

Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Inlägg: 96
Ort: tösse
Ja det blir ska bli intressant o se hur skadad växellådan o lager är .Hoppas rudolf saxgård har delar .Men om man vill leta delar på nätet ska man söka på motor, 638 jawa så passar delarna .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: mån sep 26, 2016 10:24 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
638 har ingenting gemensamt med 554, tyvärr.
Det mesta där inne är special för just JAWA 554.

Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: tis sep 27, 2016 9:07 pm 
Offline

Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Inlägg: 96
Ort: tösse
Då är det rudolf som har reservdelarna man behöver


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: fre jan 06, 2017 5:24 pm 
Offline

Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Inlägg: 96
Ort: tösse
nu är motorn isär de enda fel jag ser är att ena växelföraren är utsliten har blivit en tjock kant på enasidan på växelföraren .kanske de kan på nått vis bromsa kuggdrevet som är till 4 växel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: koppling rycker
InläggPostat: fre jan 06, 2017 5:35 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Ronny, som jag sa i mitt senaste svar, jag tycker denna tråden har blivit alldeles för lång, så jag har öppnat en ny, för renoveringen.
Jag låser denna tråden, så fortsätter vi på den nya. "RENOVERING av växellådan Jawa 554"
viewtopic.php?f=7&t=717
OK?

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008