koppling rycker

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Hej
min monark jawa356 slirar på kopplingen när man kör på 4 växel. Så jag skulle nog behöva byta lameller samt fjädrar. Men var köper man reservdelar
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Kanske är dags för oljebyte? Handboken rekommenderar oljebyte vid var 500-e mil.
Vilken typ/ tillverkare av olja använder du?
För mycket olja i växellådan kan få den att slira..
Har du justerat kopplingen? Det är ofta det som gör tricket..

Hör med Rudolf Saxegaard i Norge.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Det är inte så att det är växeln som håller på att hoppa ur? I så fall är det ett renoveringsjobb som kräver att du delar på motorn och byter ut ett par kugghjul..
Men byt först lameller och fjädrar och justera kopplingen enligt handboken.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Kör så det ryyker!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

hej

ja de är ny olja i ,bra kvalitet ,Nej växel hoppar inte ur .Utan de är när man kör på 4 så känns det som om man skulle klämmer in kopplingshandtaget lite då och då ,den slirar till sedan tar den igen när man släpper av gas ,gasar man igen så blir det samma sak i gen ,lite svår att beskriva i ordform :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Har du justerat kopplingen? Utan det är gjort är det ingen ide att göra andra spekulationer.

Vilken olja använder du? För tunn olja kan ge dina symptomer. Själv använder jag en bra 20W50 motorolja avsedd för våtkoppling. MOTUL 3000 till exempel. En 15W40 har slirtendenser.
För mycket olja kan också få kopplingen att slira.

Det är lite märkligt att det bara händer när 4:ans växel ligger i, då ju det är mindre belastning på drivningen i den växeln, jämfört med de lägre växlarna. Därför kan man även tänka att det är växellåderelaterat, sliten växelförargaffel t.ex, eller slitna tappar på treans kugghjul, de som skall gripa in i fyrans hål.

Men justera kopplingen först.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja kopplingen är justerad enligt handboken ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Bra, då vet vi det, och kan gå vidare.
Vilken olja använder du?

Är växelpedalen lite hängig och slapp? Då kan spärrhakarna vara slitna, eller någon eller båda växelmekanismens returfjädrar slitna eller på väg att slita sig.
Dessa går att undersöka och byta utan att dela motorn, men man får plocka bort transmissionskåpan och kopplingen

Växelmekanismen har även en liten tunn axel som växelförargafflarna löper på, blir denna skev kan det hända underliga saker med växlingen. Den kan hålla länge, men har även setts ge upp för överentusiastiska kraftiga växlingar i tävlingsspåret.

När fyrans växel inte riktigt vill hålla sig inne, och den "tappar greppet" lite, kan det kännas som att kopplingen slirar till. Mellan trean och fyran finns ju ett extra neutralläge. Om fyran nästan slinker ur läge, är ju ett neutralläge det närmaste som den kan komma till.. är den där och studsar kan det kännas som att kopplingen slirar.

Men berätta vilken olja du använder så fortsätter vi därifrån. Det är svårt att fjärrskåda med så lite uppgifter. Till slut får du kanske gå in under skalet och kolla: Det kanske är dags att byta kopplingsskivor?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Den motorolja jag har bruka heter Champion Chrono 4T10W40 köpt egentligen till min honda cross .
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Viskositet SAE VX - Motor.JPG
När jag har provat andra oljor, och ibland har jag fått ta det som man kan hitta, har jag märkt tendenser till att kopplingen halkar eller slirar när jag använder t.ex 10W40 . 15W40 går bättre, men våra gamla JAWA vill helst ha ännu lite tjockare olja, idealet om man skall använda en modern multigrade-olja verkar vara 20W50. Med en sådan i lådan har man drag hela vägen, varm eller kall olja spelar ingen roll.

10W40 i en motorolja blir ungefär lika med 75W85 uttryckt för en växellådeolja.
Gamla handböcker rekommenderar SAE 90 växellådeolja, en SAE 40 motorolja når inte riktigt upp till den tjockheten.

Prova en 20w50, MOTUL 3000, Castrol POWER 1, Castrol Actevo...Det finns många. Det spelar mindre roll om det står 4T eller 2T på flaskan, växellådor funkar ungefär likadant. Det viktiga är att oljan är gjord med tanke på våtkoppling.

Jag hittade för ett par år sedan en utmärkt Amerikansk växellådeolja LUCAS 80W85 som funkade kanonbra. Nästa år köpte jag samma, men kopplingen började spöka och slira. Tillverkaren hade "förbättrat och utvecklat" sin produkt, med andra och fler tillsatser.. Nu funkade den inte längre i en JAWA..

Den värsta överraskningen fick jag när jag, på rekommendationer av en god vän som håller på med 50cc racing, hällde i special Zündappolja i växellådan. Jag såg att det var en svart bottensats i flaskan, men litade på min polares goda råd.
Det visade sig att jag kunde lägga i vilken växel som helst, det bara slirade. Att ens få kicken att ta var en kamp, och det funkade inte att springa igång cykeln heller. Den mörka geggan i bottensatsen visade sig vara grafit!! Tydligen funkar det med kopplingen i en Zündapp räsermotorer, men inte i en JAWA. Det tog tre ursköljningar med ren olja innan den slutade att hoppa och rycka.. Det blev en dyr test..

Ett oljebyte kan alltså kanske spara dig att öppna transmissionskåpan.
Tänk på att hålla cykeln upprätt vid tömning och påfyllning av oljan. Den skall inte stå på sitt sidostöd, då töms den inte helt och du kan heller inte fylla på tillräckligt innan det rinner ut genom nivåhålet. Det senare är mycket viktigt!

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Jag ska byta olja ,men jag kom o tänka på att kopplingen börja rycka innan jag bytte oljan dvs med de gamla oljan i .När jag sedan tömde av den gamla olja så kom de nog bara ca 4 dl ur motorn fast mc var uppställd på rätt vis så alla motorolja kom ur motorn .Kan de vara så att jag har kört med för lite olja i motorn :oops:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Jahaja, då kan det ju vara en helt annan femma...

Men vad var det för olja som du tömde ur? Var det samma 10W40?
Ta och pytsa i en omgång olja, 20W50, och se om det gör någon skillnad..
Händer inget positivt, är väl nästa steg att kolla om kopplingen tagit skada.
Att det bara händer när 4-ans växel ligger i tycker jag är märkligt, och oroande. Det är svårt att sia om något utan att titta under skalet.

Du har kollat om du har en läckande packbox vid utgående drevet? Det smörjer kedjan, och kladdar ner bakom kåpan så det borde synas.
Även den lilla filtpackningen på tryckpinnen mellan kopplingen och kopplingsautomaten kan börja läcka.
Båda är lätta att åtgärda.
Packboxen vid hastighetsmätardevet, under motorn, kan också säga upp sig, då kan det gå fort att tömma växellådan. Den går att byta utan att klyva motorn, men det är ett mindre hellllvete :twisted: :twisted: , garaget brukar bli svart av svordomar... Jag har ordnat ett par specialverktyg som hjälper upp situationen, men det är inte kul i alla fall. Men det går, och det är lindrigare än att dela på motorn. Vid en motorrenovering passar man alltid på att stoppa dit en ny färsk packbox.Om du hittar en läcka här, kan jag skicka dig tips om verktygen, de är enkla att tillverka/ skaffa.

Jag håller tummarna!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Låst