Sida 1 av 1

Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: ons jun 08, 2016 5:39 pm
av Rickard Hedekas
Jag kör runt med ungarna i sidovagnen på jawa 350/640 style. Jag gillar inte att den ryker och luktar tvåtakt.(som alla tvåtaktare gör) Har lästa att den bästa oljan för detta är Aspen 2 takts olja till utombordare. Vad tror ni om det? Jag puttrar runt på tomgång i 30-40 km. Vågar man hälla på sådan olja?

Re: Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: tor jun 09, 2016 1:21 am
av Andercz
Du kan använda nästan all tvåtaktsolja, förutom just sådan som är ämnad för marint bruk. De är tillverkade och sammansatta för arbeta i lägre temperatur, i vattenkylda motorer, och det kan koxa ihop och bli kladdigt i en luftkyld motor.
Du bör heller inte använda racingolja, typ Rapsol. Den kräver högre temperatur och omsättning.

Har motorn oljepump eller blandar du direkt i tanken?

Använd en bra syntetisk olja, då kan du gå ner till 2 - 2,25%, om du blandar själv. Även med moderna mineraloljor kan man minska inblandningen i alla fall till 3%.
Med oljepump är det svårt att påverka oljemängden, men använd helsyntet, det ger bästa resultatet. Delsyntet och halvsyntet är bara ett sätt för oljebolagen att ta extra pengar av dem som inte vågar bestämma sig. Det finns inga regler för hur mycket syntetolja som skall ingå för att få kalla den halvsyntetisk..

Om man bara småputtrar korta sträckor, kan det samlas lite oförbränd olja i vevhuset, som kan orsaka lite extra rökbildning nästa gång man är ute och puttrar. Detta bränns ur om du tar en tur i mer landsvägsbetonad hastighet.

Om du bara kör på tomgångsvarv, kanske en koll och justering av förgasaren kan betala sig.

Andercz

Re: Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: tor jun 09, 2016 10:46 am
av Rickard Hedekas
Jag blandar själv, det sitter ju oljepump men ägaren före mej hadde alltid blandat i tanken så jag fortsatte med det.

Re: Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: tor jun 09, 2016 11:42 am
av Andercz
Jag har för mig att man kan gå ner i huvudmunstycket om man blandar i tanken.. Eller om en tidigare ägare har bytt förgasare, finns det flera varianter som ser identiska ut, men har lite olika sifferkombinationer. Du skall i alla händelser använda ett 92 eller 95 huvudmunstycke, inte ett 110.
Nu kör du en sidovagn, så man kanske skall tänka på att motorn får jobba lite extra, så ett 95 munstycke vore väl det mest rekommendabla.
Tabellen nedan ger lite upplysning, men skapar även förvirring, då det inte alltid är möjligt att med on-line översättning förstå vissa kommentarer.
FÖRGASAR ALternativ JAWA638, 639, 640.jpg
Kolla om det kan ge någon ledtråd, annars lämna förgasaren som den är.

Du kan kolla flottörhöjden om du känner för det
viewtopic.php?f=7&t=630

Lycka till

Andercz

Re: Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: tor jun 09, 2016 5:06 pm
av Rickard Hedekas
Jag hoppas att den separata smörjningen som jag inte har i bruk är endast till bensinen, har hört att det kan va till vevlager m.m.på vissa motorer, jag har ju 350/640

Re: Aspen utombordar olja 2 takt i Jawa

Postat: tor jun 09, 2016 6:58 pm
av Andercz
Oljepumpen är bara till för att pytsa in olja i förgasaren för att bilda bränsle till motorn. Oljeinblandningen i bränslet smörjer vevaxeln och packboxarna på den, sant även kolv och vevstake. Därför kan man inte gå ner till hur lite som helst, men eftersom din MC har nållagrad kolvbult, tål den lite magrare bränsleblandning. Kör du bara långsamt på tomgång, blir det ingen vidare fartvind, och kylningen kanske inte optimal, så var inte för snål när du ställer förgasaren. På tomgång kan den få vara lite rykigare, det kan vara av godo, men när du kommer upp i marschfart, skall den inte ryka mer.

Växellådans smörjning sköter oljan i växellådan om. I ett par modeller har det funnits en smörjkanal från växellådan till vevaxelns högra vevlager, det som sitter bakom generatorn. Detta är så vitt jag vet inte fallet i en JAWA 640.

Anders