Sida 1 av 2

Förgasare skruv

Postat: ons jun 08, 2016 5:43 pm
av Rickard Hedekas
Den ena skruven på förgasaren är ju till tomgången, men vad är den andra till för?

Re: Förgasare skruv

Postat: tor jun 09, 2016 1:52 am
av Andercz
Nu vet jag inte riktigt vilken du menar med "den ena" och "den andra".
En titt i reservdelsboken kanske kan skingra dimman. Jag har förtydligat det som i den engelska handbok jag har bara beskrivs som "Skruv"
jawa 640.jpg
Verkstadshandboken ger info hur du ställer in förgasaren. Ställ helst tomgången på en varm motor.
I princip ställer du varvet med den ena skruven och justerar lufttillförseln med den andra. Luftskruven inåt =mindre luft, fetare blandning, Utåt = mera luft, magrare blandning.
Ställ tomgångsvarvet med trottelskruven (slacka gaswiren allra först!)
Skruva in luftskruven i botten, och skruva sedan ut den 2 varv - detta är startpunkten för justeringen.
Skruva in luftskruven tills motorn håller på att dö, skruva sedan ut luftskruven till den håller på att dö. Någonstans mitt emellan dessa lägen är det du letar efter.
När du ändrar luftmängden, ändras även vartalet, så man får ofta jämka ihop det ett par gånger.
JAWA 640, Verkstadshandbok sid 35-36 FÖRGASARE.jpg

Jag kan skicka dig kopia av verkstadshandbok och reservdelsbok om du inte har dem redan.

Andercz

Re: Förgasare skruv

Postat: tor jun 09, 2016 10:51 am
av Rickard Hedekas
Tackar, nu förstår jag att det är en luftskruv! skall justera den lite och sänka nålen så kanske den ryker lite mindre

Re: Förgasare skruv

Postat: mån maj 01, 2017 9:29 pm
av Rickard Hedekas
Jag undrar vart jag ska mäta flotörhöjden ifrån, mäter jag från kanten är den 4mm

Re: Förgasare skruv

Postat: mån maj 01, 2017 9:29 pm
av Rickard Hedekas
här kommer en bild till

Re: Förgasare skruv

Postat: tis maj 02, 2017 11:19 am
av Andercz
Frågan om flottörnivå har varit uppe tidigare.
Här finns en ganska tydlig instruktion viewtopic.php?f=7&t=630

Kolla även här http://www.jawamania.info/Files/tech/22 ... 81TORU.pdf

Läs hela tråden, det klarnar lite med mer information.

Inställningen kräver lite mer pyssel än man kan tro.. Jag skulle vänta med den operationen och se vad de andra åtgärderna kan ge.
Använder du syntetolja? Blandar du olja direkt i tanken eller låter du oljepumpen göra det?

Andercz

Re: Förgasare skruv

Postat: ons maj 03, 2017 6:44 pm
av Rickard Hedekas
Jag kan inte få flotörens mått att bli 11 mm hur jag än mäter, skumt detta.
inte ens när den är emot godset i förgasren.

Jag blandar olja i tanken, har provat många olika, men det kanske kan va vevaxeltätningarna då? Vad ska det va för olja i växellådan? Jag ska fylla på och se hur mycket det fattas innan det kommer ur nivåskruven

Re: Förgasare skruv

Postat: ons maj 03, 2017 8:05 pm
av Andercz
Det är alltså inte flottörens höjd som är 11mm utan det är bränslets höjd i flottörhuset som du skall ställa. Flottörens höjd påverkar ytan/ höjden av bensinen i flottörhuset. Du justerar alltså in flottören så att bensinens yta i flottörhuset blir 11 mm + - 1mm.

Det är därför du behöver en glasburk för att se och mäta avståndet mellan bränslets yta och överdelen av förgasaren.
Det är INTE flottörens höjd du mäter.
Är ytan för högt uppe, mindre än 10 mm, tar du bort burken med bensin, ställer flottören lite lägre så att den tätar tidigare = lägre bränslehöjd.
Är ytan lägre än 11 - 12 mm, höj flottören så att mer bränsle kan fylla flottörhuset innan flottören stänger för flödet.
Det är viktigt att du har en 25 cm hög slang som du fyller bensin med, för att simulera bränsletrycket från tanken ovanför. Det kan annars bli lite joxigt att lirka in och lirka ut en glasburk under förgasaren... om du har förgasaren kvar på motorn alltså..

Du har inte berättat om anledningen till att du vill justera bränslenivån i förgasaren. Tror jag..?
Är den svårstartad?
Kör en bit och Stäng av motorn tvärt, utan att stå på tomgång, och tag genast ut tändstiften. Är de våta har du troligen ett tändningsproblem, är de torra kan det vara bränslerelaterat. En läckande packbox på vevaxeln, bakom generatorn, kan ge som symptom att motorn blir svårstartad, vill ha mycket choke, kanske till och med choke när den rullar, och vill gärna dö när man öppnar på gasen.. Det läcker in luft som tunnar ut bränslemixen.
29 shades of brown spark plugs.jpg
I växellådan kan du hälla en bra 20W 50 motorolja, det gör jag, som uttryckligen är gjord för våtkoppling. Andra häller i ATF-olja, alltså automatlådeolja, det funkar bra. Eller en bra 75W90 växellådeolja, också den gjord för våtkoppling.
Viskositet SAE VX - Motor.JPG

Vi hörs

Andercz

Re: Förgasare skruv

Postat: ons maj 03, 2017 10:06 pm
av Rickard Hedekas
Tack för det utförliga svaret!
Jo problemet är att den ryker så mycket när jag kör runt med ungarna i sidovagnen, ligger och puttrar runt i 30 km, men jag tror att jag får acceptera röken nu, jag har ju kollat och det sitter orginalmunstycke i, bytte växelådsolja förut och jag tror inte att det har dragit nåt alls på hela förra årets körning, har provat alla sorters tvåtakts olja, jag fattatde inte det med flotörnivån förut men jag ställde ner nivån något, nålventilen är tät. Det är nog så att en 350cc ryker betydligt mer änn en moppe på låga varv speciellt när den är kall, har ju även kolla luftfilter och allting, så jag tror inte att det finns mer att göra nu, den e väldigt lättstartad

Re: Förgasare skruv

Postat: tor maj 04, 2017 3:18 am
av Andercz
Jo, nu kommer jag ihåg..
Ja, den är inte skapt för att gå på tomgång konstant, vilket antagligen blir effekten av att lunka fram i 30 Km korta turer..
Jag antar att du har testat helsyntetisk tvåtaktolja? Den kan du blanda i ner till 2%, och bara den mindre mängden borde ha en viss effekt på rökigheten. Dessutom ryker syntetoljor rent generellt mindre än mineralolja.

Det finns ett medel som kan ersätta oljan i bensinen, TRIBORON. Det är testat och är säkert, men det kan kännas lite okonventionellt, och har inte riktigt slagit igenom på stor skala. Kolla om det funkar för dig. Ett par i klubben har testat det med gott resultat.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... taktsolja/

http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=13535

http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandso ... A?id=14750


Oljevalet i växellådan har ingen som helst betydelse för hur mycket det ryker i avgaserna. Det vill säga så länge inte packboxen på vänster sida av vevaxeln har börjat läcka. Men då uppstår en vit tjock Lütsendimma som skiljer sig markant från "normal" avgasrök från något fordon. Det påminner om hur det blir när topplockspackningen på en bil plötsligt går sönder, och det kommer vatten in i motorn.. Jag har varit med om detta två gånger...med bilen alltså. Att vänster packbox börjar läcka är ytterst ovanligt. Den håller mycket länge, då den ligger i oljebad hela tiden.
Och jag har haft en "total infarkt" på min MONARK m200, med en CZ 125t motor. Den gången var det mitt val av tätningsmassa och en läckande förgasare som låg bakom att mittskarven i blocket började läcka och växellådsoljan sögs in i vevhuset. Där kan man snacka om rökridåer..

Tag ut bågen på landsvägen en gång, utan ungarna, kanske med en modig vuxen, eller lasta vagnen med lite barlast, och kolla om den beter sig bättre . Det skulle jag tro. vid tomgångsfart och låga varv, tar den lång tid på sig att bli varm och effektiv. Dessutom jobbar ju förgasaren bäst på höga varv..

Testa triboron, det har du allt att vinna på!

Andercz