Sida 2 av 2

Re: Förgasare skruv

Postat: fre maj 05, 2017 5:13 pm
av Rickard Hedekas
Tack, det ska jag testa.
Jag glömde bensinkranen på igår,och då hade det läckt under förgasaren, altså måste nålventilen läcka på nåt vis.
Konstigt för när jag håller förgasaren upp och ner och blåser i bensinslagen så är den tät, antagligen kärvar den?
Detta borde väl kunna va en anledning till rök?
Var köper jag ny nålventil?

Re: Förgasare skruv

Postat: fre maj 05, 2017 7:44 pm
av Rickard Hedekas
En fråga till, Om man sätter förgasaren på en glasburk så ska ju nålventilen vara tät när det är 11 mm skillnad mellan förgasahalva och ytan på bensinen(som bilderna visar) och då ska jag ha en 25 cm bensinslag och fylla bensin igenom, men blir det inte skillnad om man har full tank eller nästan tom, för trycket altså??

Re: Förgasare skruv

Postat: fre maj 05, 2017 9:24 pm
av Andercz
Jovisst kan det bli skillnad på trycket, det märker du kanske även själv ute på vägen, när det närmar sig reservtank? Det gör i alla fall jag..
Men den 25 cm långa slangen/ vätskepelaren gör att du har ett rimligt minsta tryck så att flottörventilen har något att jobba mot. Mer tryck spelar ingen större roll, men för lite tryck kan ge resultat som blir svåra att tolka.
Nu vet jag inte riktigt specifika vikten för oljeblandad bensin, men om man för enkelhetens skull tänker sig att den är samma som för vatten, skapar en 25 cm hög pelare 2,5 kPa (kiloPascal).

Du kan köpa ett reparationskit här t.ex: http://www.jawashop.com/Detail/11244 Du får vara beredd på att för en sådan här liten och lätt pryl, kan portot bli orimligt dyrt. I detta fallet blir det omkring 75 kronor till i porto.
Om du hör med Rudolf Saxegaard i Norge, har han säkert delarna också, möjligen till ett lite högre pris, men kan skicka dem med Svenska Posten, eller Postnord som de numera kallar sig. Det kan löna sig att prata med Rudolf.
Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Ring upp honom, det går snabbast, Rudolf snackar en mycket tydlig Norska.

Kanske har du en läckande kran? Om kranen står och småläcker, kan det rinna ner lite genom förgasaren och hamna i vevhuset. Bensinen avdunstar och länar kvar oljan, som senare blandar sig med bränslet nästa gång du startar motorn.
Jag tror jag redan påpekat ett liknande scenario om man, som du, bara kör korta sträckor på tomgång eller på låga varv. Då kommer motorn sällan upp i arbetstemperatur och det kan kondenseras eller ansamlas överkottsbränsle i vevhuset. En rejäl genomkörare i normal landsvägsfart kan rensa ur och göra den "normalrökig" igen.

Andercz

Re: Förgasare skruv

Postat: lör maj 06, 2017 8:27 am
av Rickard Hedekas
Tack! Tack! Kan va kombination av läckande kran och nålventil! som du säger