Dags att renovera 638 motor

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Kolvarna mäter man i nederkant, vinkelrätt mot kolvbultarna. Kolven är något konisk, alltså något smalare i ovankanten, för att den skall kunna expandera mer i toppen, där den blir varmast.

Listan här under är från militärens verkstadhandbok, men gäller i princip även för lite modernare maskiner, som din 638.
Kolv- och cylindertoleranser JAWA 554.JPG
Aha, jag hittade samma information i verkstadshandboken för din 638:
Kolv och cylindertoleranser, JAWA 638.jpg
Du har alltså troligen standardborrning på dina cylindrar.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Beställde 58mm kolvar vilket var minsta storleken på jawashop. Sen ökade dom i 0,25mm steg men då måste man väl borra cylindern med?

Jaja får väl se om dom trillar i när dom kommer.
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Ja just cylindrarna mätte jag och dom var ruggigt nära 58mm så jag tror dom är ok.
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Nu sitter det nya kolvar i motorn. Mindre oväsen blev det men fortfarande kolvskrammel. Kommer nog att köra till vintern och sen riva ner motorn helt. Nu när den skramlar mindre hör man att det är dags att byta den där primärkedjan också.

Köpte av misstag 2 set 58mm kolvar istället för 2st så om någon behöver ligger det 2st nya här hemma. :P
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Det blev i alla fall en förbättring.
Bytte du kolvbultarna också? De brukar ofta ha en "midja" på mitten, men du har ju nållager i dina vevstakar, så kolvbulten kanske inte slits lika mycket som på en vevstake med glidlager/ bronsbussning..?

Jag byter alltid kolvbulten med kolven.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Jodå kolvar,bultar o lager byttes. Utöver detta köpte jag en gummiflärp med JAWA på och satte på bakskärmen. Texten försvann vid första tvätten. Tålde tydligen inte avfettning. :D
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Jag slog till och köpte nya cylindrar minsann. Fick hem dom igår och det verkar vara en uppdaterad version jag fått.
Kolvarna är slitsade på sidorna och det är sidoportar i cylindrarna. Kan inte minnas att varesig dom gamla kolvarna eller cylindrarna såg ut på det viset.

Ska bli spännande och se om det passar :D
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Haha demensen slår till igen. Var ute och kollade på dom gamla kolvarna och dom var stöpta i samma form som dom nya. Således bör det passa. :P
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Spännande, förvisso!

Det bör nog ha varit "sidoportar" i de gamla cylindrarna också, det är ju öppningar för överströmningskanalerna, där all den nya färska bränsleblandningen från vevhuset trycks in i cylindern, ovanför kolven, så att gasblandningen komprimeras och slutligen antänds - PANG!

Hör gärna av dig hur det går vidare

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Bara minnet som klickade. Detta blir nog vinterpyssel. Ska fixa växellådan med då 4:an är knagglig att få i vid lite snabbare växling.
Läst att det är någon gaffel som slits och ett lager som brukar gå ner sig.
Skriv svar