Sida 1 av 4

Dags att renovera 638 motor

Postat: sön jun 26, 2016 12:56 pm
av yamazuki
Lyfte av cylindrarna idag och höll tummen för att knackljudet skulle vara slitna kolvar eller kolvbultar men det är i storändan det glappar. Kan vippa staken mycket åt höger vänster. Tror inte jag fixar att byta det själv.
Vad är normalt pris på att få det fixat?

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: sön jun 26, 2016 2:53 pm
av Andercz
Vevstakarna är lösa sidledes. Du får besked om hur storändan mår bara genom att dra / skjuta i vevstakarna rakt upp och ner. Det är när de går upp och ner ideligen som de slits och som det kan uppstå slitage och oljud. Märker du ett tydligt klickljud vid upp/ner test, har du slitage.
Även en nyservad vevaxel har flex i sidled.

Lyft i kolven medan du håller fast vevstaken, så kan du antagligen komma underfund om det är kolvbultlagret eller kolvbulten som är sliten. Det sitter ett nållager i lilländan, de kan ha lösa nålar, så se till att du har täppt till öppningen ner i motorn innan du tar loss en kolvbult. Man behöver tillverka ett enkelt verktyg för att lossa/ montera dessa lager, eller så ersätter man dem med moderna nållager med korg.
Det brukar slitas ut flera nållager innan vevaxeln går, men det är ju svårt för mig att kolla efter så här på avstånd.

Priset för en vevaxelrenovering beror på vem du anlitar.
I Stockholmstrakten kostar det omkring 3000 + material. Hör med Stigs Motormekaniska.http://www.stigsmotormekaniska.se/ , http://www.stigsmotormekaniska.se/doc/vevaxelarbete.htm. Stigs tar emot arbeten från hela landet, är en av de mest renomerade, och anlitade, i landet.

Man kan även skicka veven till Tjeckien för renovering. Då tillkommer två vändor postkostnader, annars är arbetet betydligt billigare.

Lycka till

Andercz

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: mån jun 27, 2016 9:10 am
av JawaMax
Wasa Motor i Stenkullen (Göteborgstrakten) är duktiga. Just nu är det högsäsong för båtmotorer, men framåt hösten har dom säkert lättare att kunna göra jobbet. Min militärJawa- 350 vev renoverades där till full belåtelse.

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: mån jun 27, 2016 12:25 pm
av Andercz
Utmärkt med alternativ, Martti. Vad kostade renoveringen av din vevaxel, det var ju också något det frågades om.. 8-)
Arbete + material.

Andercz

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: tis jun 28, 2016 10:47 am
av JawaMax
Jobbet hos Wasa motor gick på knappa 3000 kr, men detta var för ett par år sedan. Förmodligen blir det något dyrare idag. Jag köpte själv vevstakarna från Motoren i Slovakien, relativt billigt.

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: tis jun 28, 2016 10:36 pm
av yamazuki
Tack för svaren boyz. Var jäkligt nära att beställa nytt vevparti från amerikat igår. Hade ingen aning om att det var normalt med "sidglapp" i stakarna. Drar jag upp/ner känner jag inget glapp i lill eller storänden.
Tror nog det blir att beställa nya kolvar. Kan inte mäta just nu, måste fixa nytt batteri till skjutmåttet först.

/Jimmy

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: tis jun 28, 2016 10:38 pm
av yamazuki
Just det jag kan ju länka till veven jag hittade på ebay. Kanske någon annan som är i behov av en.


http://www.ebay.co.uk/itm/CRANKSHAFT-FO ... SwUdlWdGXg

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: ons jun 29, 2016 2:03 am
av Andercz
Bra priser, även om man lägger på portokostnaderna. Den länken spar jag! ;-)

Hör av dig hur det går. Är det redan nållager med "korg" i lilländan på dina vevstakar? Jag är bara nyfiken, kommer inte ihåg när de slutade med de förbänkade lösa nålarna, de har en enastående förmåga att sprida sig över allt, ofta försvinner en ner i vevhuset..!

Det är ju alltid svårt att hitta orsaken till oljud på motorer man inte har möjlighet att fingra på...

Anders

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: ons jun 29, 2016 7:24 pm
av yamazuki
Det satt lösa nålar i den men det verkar som man ska kunna köpa lite modernare/enklare och byta ut.
http://jawashop.com/Detail/10999

Sen mätte jag kolvarna och fick dom till 57,7 ish glappar friskt när man släpper ner dom i cylindrarna och joxar lite.

Re: Dags att renovera 638 motor

Postat: tor jun 30, 2016 9:58 am
av JawaMax
Om kolvarna glappar, bör man mäta även cylindrarna. Kolla cylinder- och kolvtoleranserna i verkstadshandboken. (Nu låter jag som Anders!) Ingen bra idé att sätta in nya kolvar i slitna cylindrar. Därmed kan borrning av cylindrarna och nästa dimension på kolvarna vara lösningen.