Grattis till en väl genomförd renovering!
Kör in motorn enligt handbokens rekommendationer, byt olja efter 50 mil. Jag rekommenderar att du ordnar med en magnetisk oljeplugg , den drar till sig det mesta av det metallspån som naturligt slits av när alla nya delar skall slitas in mot varandra. Annars samlas detta i lager och andra krokar av växellådan.
Jag har inte hittat någon M8 magnetplugg på marknaden, men en Neodym-magnet, rund, 4 x 7 mm kostar 30 - 40 kronor. Borra ett 3 - 4 mm djupt hål i bulten, en droppe Araldit och i med magneten.
Jag visste inte att det kallades för "rejsväxling", men jag vet att så hade alla JAWA och CZ fram till och med California, alltså ettan upp - 2-3-4 neråt.. När JAWA 634 lanserades bytte man till det mer "moderna" ettan ner - 2-3-4 upp. Det verkar ha varit en gradvis övergång till det nya, de tidigare tillverkade 634 hade det gamla mönstret, jag vet inte riktigt när bytet blev helt genomfört.
Alla 638, och alla därefter, var i alla var utrustade med den "japanska" växlingen, ettan ned - 2-3-4- upp.
Nu vet jag inte varför du bytte just denna del, det är mycket ovanligt att dessa slits något, möjligen kan man behöva byta tappar och fjädrar, och man bör
alltid byta de två returfjädrarna till växelaxeln. Oftast låter jag den sitta kvar. Jag vill inte bråka med de körnslags-säkrade skruvarna. Jag hoppas
du kom ihåg att körnslå dem? Jag tror inte man gör detta utan orsak, och jag skulle inte lita på enbart Loc-tite på just denna centrala del av växellådan.
Kör in motorn lugnt och fint, så har du en bra motor länge till.
Kör så det ryyker!
Andercz