Gearolje til Jawa

Reparationstips och allt om motorer...
Geirb
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 03, 2015 5:32 pm
Ort: Bergen, Norge

Gearolje til Jawa

Inlägg av Geirb »

Kan noen av Biltema´s oljer brukes på gearboksen på en Jawa 250 type 559. Eller andre anbefalte oljetyper.
Geir
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gearolje til Jawa

Inlägg av Andercz »

Olja har diskuterats ofta och ingående...
search.php?keywords=SAE+20+x+50&terms=a ... t=S%C3%B6k

Använd en olja som är gjord för MC, och för våtkoppling. GL 4 eller lägre, GL 5 innehåller tillsatser som kan skada bronsbussningar.

De verkar bara ha en som de beskriver som MC-olja, den är på 15W40, kan kanske fungera. De hade tidigare en 20W50 som fungerade utmärkt. Min erfarenhet är att 15W40 kan ha en tendens till att slira.. 20W50 brukar fungera rakt av.

Jag skulle hellre gå till en MC-handel och köpa en kvalitetsolja, prisskillnaden är inte så dramatisk

Har du testat ATF-olja? Många tycker det är det bästa, men jag ser inte att Biltema har någon sådan..?
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=olja
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Gearolje til Jawa

Inlägg av tjbergli »

Andercz, du skrev: De hade tidigare en 20W50 som fungerade utmärkt......
Jeg fant ei kanne med Biltemas 20-50 mineralolje i garasjen, men det er ikke mc-olje. Det er likevel den du mener? For jeg kan ikke huske å ha sett noen 20-50 mc-olje på Biltema noen gang....

Tor Johan
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Gearolje til Jawa

Inlägg av JawaMax »

Jag använder olja för automatisk växellåda i växellådan på min militär- Jawa 350. Den fungerar alldeles utmärkt. Kopplingen slirar inte. Jag vet att motocross- förarna använde den i växellådan förr i tiden, för att man tyckte att den var bäst helt enkelt. Jag har inte kontakt med cross- åkare nuförtiden, så jag vet inte vad dom föredrar nu. I och med att det är så liten volym, torde man inte behöva leta efter den billigaste oljan och inte behöver man byta den alltför ofta heller.
Om man sätter en liten neodyn magnetpinne i oljepluggen, klarar sig oljan längre, då metallpartiklarna fastnar i magneten. (Tipsat av Anders en gång i tiden).
Skriv svar