Vilka Verktyg behövs för att dela en motor?
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
- Ort: tösse
Vilka Verktyg behövs för att dela en motor?
Hej är de svårt o dela motorn, en militär JAWA 554, och skulle man ge sig på de, hur många special verktyg behövs
Re: Vilka Verktyg behövs för att dela en motor?
Om det är svårt att renovera en JAWA tvåcylindrig motor, är inte lätt att svara på, då det lite beror på vilken erfarenhet av motorarbete man har. Har du någon gång plockat isär en mopedmotor och fått ihop den igen så pass att den fungerar, kan du antagligen göra detsamma med din 350cc motor.
Man måste vara metodisk och försiktig, och göra allt efter handboken.
Först av allt, ladda ner Verkstadshandboken till MC 255, MC 355 och MC 356A,. Du hittar den under Mektips/ Handböcker.
Där beskrivs hela proceduren att dela på motorn och att sätta ihop den igen, och det beskrivs vilka verktyg som skall användas.
Självklart utgår den från att man har originalverktygen till hands, men med lite händighet och ett besök på BILTEMA, kan man ordna de verktyg man behöver.
Till att börja med behövs:
En bra sats med skruvmejslar och ring/gaffelnycklar
En sats med drivdorn
En hylsnyckelsats
Specialverktyg och verktyg som verkligen hjälper till:
För att lossa en del muttrar, t.ex. muttern i Kopplingskorgens centrum, mutter på Vevaxelns Primärdrev, Muttern på utgående drevet, används helst en MUTTERDRAGARE + lämpliga hylsor ( Biltema)
För att lossa skruvarna som håller ihop motorblocket är det en fördel om man har en SLAGSKRUVMEJSEL (Biltema artikel 71506)
Vid ihopmonteringen kan samma skruvar få sig en liten extra törn med samma slagmejsel.
En bra AVDRAGARE för PRIMÄRDREVET behövs.
Den appliceras på vulsten utanför kuggarna, inte på själva kuggarna. Se bilder. Alternativt kan en Balkavdragare användas: Du behöver ett verktyg för att dela på motorblocket och för att trycka ut vevaxeln ur vänster blockhalva.
Detta kan du tillverka själv av 4-kantprofil, bultar, muttrar och gängstav.
För att dela på blocket fäster du verktyget på höger sida med M6 skruvar i hålen för Generatorns fästskruvar, och spänner mittbulten, M10 eller m12, mot vevaxelns ända. Knacka med en GUMMIHAMMARE runt mittskarven å¨motorn, för att underlätta att den går isär.
För att pressa ut vevaxeln ur vänster blockhalva, fäst verktyget men M8 bultar i två motstående skruvhål för vänster motorkåpa. Du behöver en avdragare för generatorns rotor. Du behöver ett verktyg för att hålla in växelaxelns spärrtappar, vid demontering och vid återmontering. Du behöver ett Dorn för att knacka ur STYRBUSSNINGARNA i motorfästena, ett fram och ett bak. Detta måste göras INNAN du delar på blocket, annars blir det extra svårt.
Vid ihopmonteringen skall dessa bussningar knackas in som första moment efter att du lagt på höger blockhalva på vänster, alltså innan du börjar stoppa i och skruva åt skruvarna i blocket.
En mätklocka är bra att ha för att mäta axialglappet på växellådans axlar, men man klarar sig med ett bra skjutmått.
Jag har kanske glömt något, men detta är de viktigaste.
Lycka till
Anders
Man måste vara metodisk och försiktig, och göra allt efter handboken.
Först av allt, ladda ner Verkstadshandboken till MC 255, MC 355 och MC 356A,. Du hittar den under Mektips/ Handböcker.
Där beskrivs hela proceduren att dela på motorn och att sätta ihop den igen, och det beskrivs vilka verktyg som skall användas.
Självklart utgår den från att man har originalverktygen till hands, men med lite händighet och ett besök på BILTEMA, kan man ordna de verktyg man behöver.
Till att börja med behövs:
En bra sats med skruvmejslar och ring/gaffelnycklar
En sats med drivdorn
En hylsnyckelsats
Specialverktyg och verktyg som verkligen hjälper till:
För att lossa en del muttrar, t.ex. muttern i Kopplingskorgens centrum, mutter på Vevaxelns Primärdrev, Muttern på utgående drevet, används helst en MUTTERDRAGARE + lämpliga hylsor ( Biltema)
För att lossa skruvarna som håller ihop motorblocket är det en fördel om man har en SLAGSKRUVMEJSEL (Biltema artikel 71506)
Vid ihopmonteringen kan samma skruvar få sig en liten extra törn med samma slagmejsel.
En bra AVDRAGARE för PRIMÄRDREVET behövs.
Den appliceras på vulsten utanför kuggarna, inte på själva kuggarna. Se bilder. Alternativt kan en Balkavdragare användas: Du behöver ett verktyg för att dela på motorblocket och för att trycka ut vevaxeln ur vänster blockhalva.
Detta kan du tillverka själv av 4-kantprofil, bultar, muttrar och gängstav.
För att dela på blocket fäster du verktyget på höger sida med M6 skruvar i hålen för Generatorns fästskruvar, och spänner mittbulten, M10 eller m12, mot vevaxelns ända. Knacka med en GUMMIHAMMARE runt mittskarven å¨motorn, för att underlätta att den går isär.
För att pressa ut vevaxeln ur vänster blockhalva, fäst verktyget men M8 bultar i två motstående skruvhål för vänster motorkåpa. Du behöver en avdragare för generatorns rotor. Du behöver ett verktyg för att hålla in växelaxelns spärrtappar, vid demontering och vid återmontering. Du behöver ett Dorn för att knacka ur STYRBUSSNINGARNA i motorfästena, ett fram och ett bak. Detta måste göras INNAN du delar på blocket, annars blir det extra svårt.
Vid ihopmonteringen skall dessa bussningar knackas in som första moment efter att du lagt på höger blockhalva på vänster, alltså innan du börjar stoppa i och skruva åt skruvarna i blocket.
En mätklocka är bra att ha för att mäta axialglappet på växellådans axlar, men man klarar sig med ett bra skjutmått.
Jag har kanske glömt något, men detta är de viktigaste.
Lycka till
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...