Sida 1 av 1

Mystisk Jawa 257A

Postat: ons sep 21, 2016 10:05 pm
av b2600
Hej!

Har nyligen införskaffat en gammal Jawa 257A.

Den har stått en del och naturligtvis behövs översyn på denna.
Det skumma som händer med hojen är att när man kört en stund
och slår igen den är den hopplös att starta,har lyckas återstarta
den med att skifta tändhatten till andra stiftet och tvärsom,men detta
går bara i bästa fall av 1 av 5 gånger.

Jag har gjort följande åtgärder...

Nya stift
Gjort rent förgasaren
Monterat nytt hängfilter
Komptestat (9kg)
Ställt brytar-gap till 0.4 enligt verkstadsboken
Nytt bränsle

När väl denna gris går igång går den förjävla fint,fin tomgång
och rätt bra drag rätt igenom,inge fyrtaktande.
Mao går den klockrent tycker jag

Vad kan tänkas vara fel ang återstarten?kondensor kankse?
Går ju att mäta denna

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: tor sep 22, 2016 9:40 am
av Andercz
Välkommen b2600.
Kan du inte skriva ut i alla fall ditt förnamn, att prata med någon som heter b2600 känns lite som att prata med ..ja en robot, kommer mer att tänka på R2D2..

Hur som helst. Kolla hela tändningen, att brytargapet är OK är ju bra, men öppnar de vid rätt tidspunkt? För sen tändning ger en varm motor, och en varm motor kan orsaka ånglås i förgasaren. Ladda ner verkstadshandboken , den finns under MEKTIPS här på hemsidan. Där finns även Reservdelshandboken.

Ställ även in tomgången korrekt, det kan vara lite pilligt. Kolla i handboken.

Sedan krävs det att man startar den rätt. Med varm motor skall du inte behöva flöda den. Men alla motorer är individer, man får lära sig hur just sin egen vill bli kliad för att göra sitt bästa. Normalt, med kall motor, flöda förgasaren, gör en eller ett par kickar, flöda igen och nu skall den starta.
Jag har märkt att om man väntar en halv minut efter flödningen, startar den (min) oftare på första kicken.
STARTA MOTORCYKELN, JAWA 579 - MC 257A.jpg
Kolla så att den värmeisolerande nylonpackingen sitter kvar mellan motor och förgasare.

När du har fått ihång motorn, tag en tur och stäng av motorn när den är på fullgas, utan att gå ner på tomgång först, och stanna genast. Tag ut tändstiftet med en gång och kolla färgen. Är det vått har du antagligen dålig gnista. Är det torrt har du antagligen för dåligt med bränsle..
Sedan kan man även studera tändstiftets färg för att vidare analysera tillståndet..
29 shades of brown spark plugs.jpg
Du skriver att du lyckats starta genom att kasta om tändhattarna på tändstiften. Det låter lite knepigt, men kan ha sin förklaring..
Har du original alternator/ tändning på din cykel? Då brukar bara en av tändspolarna/ tändstiften vara aktiv. Du skiftar tändspole genom att kasta om den lilla vippbrytaren som sitter på främre ramröret, under tanken. Denna vippan kan vara en felkälla, det kan bildas oxid i den.
Normalt är alltså bara ett tändstift/ en tändspole i funktion åt gången.
Om du bara byter tändkabel mellan de två stiften, kan ju det tändstift som inte var i drift nyss vara helt igensotat av just den orsaken, att det inte varit i drift på ett tag. Gnistan ser även till att hålla stiftet rent från sot och olja.

I din situation skulle jag byta kondensatorn. Att mäta upp den kan vara svårt, helst skall den vara uppvärmd till cirka 70 grader för att visa rätt, det är ju den temperaturen den arbetar i vid normal drift. Mätresultaten kan dessutom vara svåra att tolka..
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... densatorer
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... multimeter

Sedan kan ju orsaken vara en helt annan.
Om motorn stått overksam en längre tid, kan packboxen på vevaxeln bakom generatorn torka och börja läcka. Den smörjs bara av oljan i bränslet, och blir med tiden hård som bakelit. Den kan leva upp lite när den plötsligt får uppmjukande bränsle på sig igen, men den fungerar ändå inte helt som den skall. Många förgasare och tändningsenheter har hamnat på skroten i onödan, när orsaken varit en uttorkad packbox för en 50-lapp... Jag skickar en lätt instruktion om detta till din e-postadress.

Vi hörs

Andercz

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: tor sep 22, 2016 10:02 am
av b2600
Hej Anders och tack för svar o tipps :D

Jo du kan få ändra mitt namn "Fredrik b2600" om du vill

Backelit packningen är kvar mellan förgasare och cylinder,har även nya packningar på varje sida om denna.
Reservdelskatalogen har jag laddat ner,har även en beskrivning del 1..
Tändsystemet på denna verkar vara helt orginal.

Jag ska kolla det där med kontakten under tanken.
Jag körde hojen igår i mörker utan kåpan över tändsystemet,kunde inte se gnistor
mellan brytarspetsar,endast gnistor då och då inne i statorn.

Jag har även provat att återstarta med"startinstruktionerna" enligt boken

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: tor sep 22, 2016 10:17 am
av Andercz
Att det inte syns gnistor vid brytarna tolkar jag som att kondensatorn funkar ganska bra. Om det gnistar där hela tiden, vid brytarna, gör inte kondensatorn sitt jobb..

Har din motor fortfarande kvar den extra kondensatorn, kan du ju testa med att koppla in den i stället. Den är visserligen i så fall lika gammal som den som nu är inkopplad, men man vet aldrig, den kanske mår bättre. Kondensatorer slits väldigt sällan ut av att användas, det är tidens tand som gnager dem, och fukt och annan miljöpåverkan.

Nytillverkade kondensatorer, från Asien oftast, kan vara trasiga eller odugliga redan från fabriken..

Andercz

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: tor sep 22, 2016 10:53 am
av b2600
Tack för alla tips och mejl Anders :D

Men f#n....nu känner jag mig som en riktigt amatör :lol: :lol:

Va precis nere i garaget och meckade lite,jag tänkte att jag provar
skruva till muttrarna på förgasaren ifall de lossnat sen rengöringen.

Mycke riktigt gick de att dra åt ganska bra :shock:

Efter det starta den på första kicken, fick gå nån minut och sen
slog jag av igen....startade även nu på första kicken.
Gjorde om detta igen och attans den startade direkt igen :D

Jag nästan uteslöt tändproblem förut när gnistan på stiften är så fin,
jag hade även en teori att cylindern lossnat då detta hände på en moppe en gång.


För hoppas att detta va lösningen så jag kan börja med att fixa belysning mm

Nån brytare under tanken fann jag inte,men det har suttit nått där iaf

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: tor sep 22, 2016 7:58 pm
av b2600
Riktig så enkelt va det inte iaf,en av förgasar pinnbulten har gängsalva så det blir
att det blir att demontera cylinder frampå och skicka i helecoil(lösa gängor) ;)

Bjur på en bild på gamla det vidundret,inget nyskick med ganksa bra patina,verkar
välanvänd trotts 1500mil på mätaren.
Elementen har väl gjort sitt genom åren :D

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: fre sep 23, 2016 9:52 am
av Andercz
OK, du har i alla fall hittat orsaken och vet hur du skall åtgärda den.

Jag är lite imponerad av att du får de 35 Watten som generatorn snurrar ut att räcka till ett extraljus..? Blir inte resten av lyset svagt om du tänder extraljuset?

Om du monterar på ett VAPE, elektronisk tändning, så får du 150 Watt till enbart lyset, och då kan du hänga på ett par 50Watts extralysen om du vill, och köra omkring i mörka skogen med ditt eget solljus..
Dessutom får du ett pålitligt och enkelt tändningssystem. Installera och glöm bort..
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/ ... 05main.htm


Kör så det ryyyker!

Andecz

Re: Mystisk Jawa 257A

Postat: fre sep 23, 2016 11:30 am
av b2600
Ang arbetslyset så glimmar det bara lite ur det :lol:
Resten av belysning fungerar inte,inte heller dödaren.
Det blir helt nya kablar och rejäl översyn.
Jag skulle föresten kolla vilken kabel som ger ström upp till funktionerna(röd)
och fick en liten stöt av testpennan :o så jag misstänker att nått kortsluter
nånstans

Jo jag har läst på lite om "Vape" tändningssystem,jag tror jag kommer köra
för lite för det ska va försvarbart att montera detta,men det vet man ju inte heller :)
Ödet är ju nyckfullt