Hej Rickard.
Har du kvar den gamla flottören kan du ju lätt jämföra om de är likadana. Har du bytt flottörnålen kan du behöva slipa in den mot flottörhuslocket. Spetsen på nålen och motsvarande hål i locket skall passa mycket fint ihop och bilda en ventil.
Tag en liten klick fingradig ventilslippasta och slipa in spetsen i locket. På detta sätt anpassas både lock och spets mot varandra. Rengör noga efteråt.
Dock misstänker jag mer att du har
en luftläcka vid förgasaren, alternativt en spricka i förgasaren. Kolla att de tunna papperspackningarna, en på varje sida om den tjocka nylonpackningen, är hela och sluter tätt. Dessa kan man lätt klippa till nya av ett tunt packningspapper.
Om det läcker in luft okontrollerat, bildas det "jet-strömmar" i förgasaren som drar med sig mer bränsle, som ökar motorvarvet , som drar med sig mer luft och mer bränsle... Även om trotteln är stängd kan man inte påverka förloppet. Motorn kan komma upp i otroliga varv, men om man försöker lägga i en växel dör den...
Finns det en spricka i förgasaren kan effekten bli densamma.
Jag har ingen uppgift om flottörnivå på dessa förgasare. De har en flottör med en lös nål och ett clips på nålen som håller nivån. Clipset brukar sitta i ett spår på nålen, några andra inställningsmöjligheter finns inte. Möjligen kan man hitta fel längd på nålen, fel typ av nål, fel typ av flottör... Har du köpt flottören hos en JAWA-handlare bör den vara rätt. men man vet inte alltid. Jämför med den gamla, ser de lika ut?
Lycka till
Andercz