Koppling i Jawa 638 motor.

Reparationstips och allt om motorer...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Koppling i Jawa 638 motor.

Inlägg av Tauno »

Hej,
Öppnade trasmissionkåpa min Jawa 638 koppling var trög - är det normalt att kåpan är så trångt att lamellerna tar i kåpans insida två ställen, det syns skavmärken från fem lamelländran, varför är det två olika nummer för stålskivan i( MZ-B reservdel kat.) den indre skivan (29) övriga fyra (7) alla ser likadan ut. Tänkte fråga innan jag börjar slipa kåpan större.

MVH/ Tauno.
S5000391.jpg
S5000395.JPG
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Koppling i Jawa 638 motor.

Inlägg av Andercz »

Tauno, jag kan för mitt liv inte hitta en reservdelslista hos MZ-B, de har gjort om hemsidan så jag vet inte ens var man skall leta...
Hur som helst, jag har reservdelsboken för 638 i original hemma, och där anges alla 5 stålskivorna som samma, nummer 638 - 28 -032.

Efter vårt telefonsamtal förstår jag bättre vart det blir slitage, det är kopplingslamellernas "tänder" som sticker ut som nafsar i insidan av kåpan.
Det är ju lite märkligt, men fullt möjligt att gjutningen kan variera en smula.
Din maskin har ju bara gått 600 mil, nästan ny, , men kan ändå ha blivit utsatt för en oförstående ägares misstag med service och underhåll/ hantering.

Slipa ur väldigt precis så mycket som behövs, om du skall slipa. Det känns som en symptombekämpning mer än att riktigt göra något åt det fel som ligger bakom, i grunden.. Eller så kan det ju vara ett måndagsexemplar av gjutningen av kåpan.

Att kopplingen är olika trög beroende på vilken växel som ligger i eller skall läggas i låter lite oroande, det skulle kunna tyda på att geometrin inte riktigt stämmer inne i växellådan, att t.ex. huvudaxeln är sned eller ett av dess lager är slitet.

Det är inte så att växelaxeln är en smula sned, efter en marksyning? Detta borde ju egentligen inte påverka kopplingen att bli trögare.. Njää

Hör av dig med en rapport om hur det går

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Koppling i Jawa 638 motor.

Inlägg av Andercz »

Tauno, ett samstämmingt råd och en kraftig rekommendation jag fått från flera håll, från kollegor i England, Norge, Australien, är att byta tillbaka till den koppling som passar i din motor, och som fungerar bättre - nämligen en koppling från JAWA 634. Den 5-bultade kopplingen var ingen succe´, många har bytt ut den på eget bevåg, och från 1998 satt den gamla pålitliga kopplingen från 634 åter igen i JAWA 638 - 639 - 640 , monterad från fabriken.

Jag har själv ingen erfarenhet varken av den ena eller den andra, men de som rekommenderat detta, har mycket stor erfarenhet.

Bland annat kommer du att slippa just att kopplingen är olika trög vid olika växlar, om du byter ut till 634-koppling, samt får den plats utan att du behöver kratsa ur mer material ur motorn.
Jag tycker dessutom att det nog ser ut som om det skulle bli lite för tunnt gods vid kicken om du tar bort mer.

Hör med Rudolf Saxegaard, han har sålt "mer än hundra" 634-kopplingar för att byta ut dem som sitter i 638 och liknande.




Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Koppling i Jawa 638 motor.

Inlägg av Tauno »

Slipningen gick bra med slip rulle 120 korn. Slipade bara så att märkerna försvann, tvättade rent alla skivor en och en samt bytte ny O-ring. Skall nu provköra kopplingen och känna om det vart någon skilnad. Kommer dock att byta kopplingen till typ 634 senare.

Tauno H.
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Koppling i Jawa 638 motor.

Inlägg av yamazuki »

Exakt sådär såg min kåpa ut nu när jag plockade av den. Oljan var vackert glittrig när jag tömde ur den. :D
Skriv svar