Har du bytt hela elsystemet - rotor, sensor, generator, tändspolar, regulator - eller bara bytt just tändningen och behållt den gamla generatorn, tändspolar och regulator?
Har du bytt till nya tändstift? NGK BP7HS till exempel...
Är kanske vänster topplock skadat? Syns det något svart oljeläckage mellan topp och cylinder?
Cylinderfotpackning OK?
Topplockpackining OK?
Gängan för tändstift OK?
Om packboxen bakom generatorn, på
vevaxelns Högra ända, börjar läcka luft, får man startsvårigheter på den höra cylindern. Denna packbox bör man byta när man byter till elektronisk tändning. Inte för att tändningen kräver det, utan för att just den packboxen är mest utsatt och mest trolig att slitas ut och skapa besvär. Så när man ändå har fritt fram, byt packboxen...
Motsvarande packbox på
vänster ända av vevaxeln, tätar ju främst mot växellådans olja. Den ligger alltså i oljebad och brukar hålla tätt betydligt längre än brorsan på höger sida. Blir den sliten suger den inte in luft utan olja, och detta brukar märkas på att den vänstra cylindern går fetare, börjar ryka och kanske ha svårt att tända. Möjligen kan det även vara så att den slitna packboxen släpper ut gasblandningen som egentligen skulle puttas upp i cylindern , ut i växellådan och ut genom ventilationshålet..
Hur ser tändstiften ut? Är det vänstra mer oljigt kan detta vara ett tecken på att packboxen är bytfärdig.
Kör en tur, kör på högsta växeln, full gas, och stäng av motorn i farten och stanna genast utan att stå på tomgång eller motorbromsa.
Plocka ut tändstiften med en gång och kolla dem, är de likadana, är de svarta eller bruna eller vita? Är de olika? Vad är skillnaden?
Om du saktar ner och står på tomgång, är det dessa förhållandena, alltså på låga varv/ tomgång, du får svar på när du tittar på tändstiften.
" Ändrat tändpunkt upp och ner utan att få fenomenet att byta cylinder." Förklara vad du menar med detta, med att du
ändrar tändpunkt upp och ner
Är sensorn rätt placerad, i rätt par hål? Detta gäller om du har bytt hela systemet.
Tändstiftstestet bör ge besked om det är elektriskt fel eller, mer troligt, ett fel som har med bränslet att göra. Då kan det vara något läckage som är boven.
Läcker det in luft blir blandningen för mager - tändstiftet vitare
Läcker det in olja blir blandningen för fet - svartare tändstift
Båda förhållandena kan ge tändningsproblem.
Ytterligare fel som kan spela in,
lite långsökt kanske, men det har inträffat, är en otät förgasare/ bensinkran. Står cykeln på sitt sidostöd långa perioder, kan en läckande förgasare göra att bränsle samlas i vänster vevhushalva. Där avdunstar bensinen och lämnar kvar oljan. Oljan kan lösas upp och förbrukas om cykeln används flitigt, alltså blir den "frisk" igen av att köras en tid, står den sedan stilla länge kan det samlas igen.. Oljeansamlingen kan dessutom hindra att rätt volym av gasblandning kan portioneras till förbränningskammaren..
Detta är bara spekulationer, en möjlighet...
Andecz